Pixabay
Peale selle, et toiduainetööstus on e-kaubanduse arengu tõttu strukturaalses keeristormis, pitsitavad samal ajal teise nurga tagant trendid nagu tervislik eluviis ja karmimad regulatsioonid sünteesitud ainete kasutamisel jne. Kuid õigel ajal õiges tootmisahela lülis olles võivad keeristormid sinust mööda minna või hoopis kaasa aidata.
Chr. Hansen on Taani firma, mis ei kavatse maha jääda tervisliku eluviisi trendide rongist. Ettevõte toodab toidukultuure ja -ensüüme, naturaalseid toiduvärve ning probiootikume nii inimestele, loomadele kui ka taimedele. Chr. Hansen on end õigesti positsioneerinud oma tooteportfelliga – kõik äriliinid baseeruvad 100% naturaalsetel toodetel. Toiduensüümid aitavad toitu pikemalt säilitada, probiootikumid ennetavad terviserikkeid ja sellega kaasnevaid kulutusi, naturaalsete toiduvärvide kasutusele võtmine on Euroopa tasandil regulatsioonidega soodustatud ning USA ja Aasia turgudel on see vaid aja küsimus, kui sünteetiliste värvainete kasutust reguleerima hakatakse.
2013. aastast alates, kui ettevõte tegi avalikuks oma uue strateegia, mis hõlmas tugevaid kasvunumbreid ja kasumimarginaale, on valuatsioonikordajate tõus ettevõtte aktsiale oluliseks toeks olnud. Kui 2013. aasta teises pooles kauples Chr. Hanseni aktsia ligikaudu 20 korda oma ettevaatavat kasumit, siis tänaseks on see tõusnud 37x tasemele.
Joonis 1: Chr. Hanseni aktsia hind (valge, Taani kroonides) ning 12 kuu ettevaatav P/E (pruun)
Allikas: Bloomberg
Seda on aidanud saavutada erakordselt kõrged ja stabiilselt kasvavad müüginumbrid. Viimase viie aastaga on Chr. Hanseni käive kasvanud keskmiselt 8,34% aastas ja puhaskasum on sama perioodi jooksul kasvanud 9,16% aastas. Need numbrid peegeldavad Chr. Hanseni kasvulugu ning samuti sünergiaid, mis on avaldunud firma laienemisega: puhaskasum on kasvanud kiiremini kui käive.
Joonis 2: Chr. Hanseni marginaalid
Allikas: Chr. Hanseni majandusaruanne
Lisaks suurepärasele kasvule on Chr. Hansen säilitanud tunduvalt kõrgemaid marginaale kui nende konkurendid (Joonis 2). Kui nemad suudavad opereerida 25%-27% ärikasumi- ja 17%-19% puhaskasumimarginaaliga, siis konkurendid vaevlevad, et hoida oma EBIT-marginaali üle 15%. Operatsioonide efektiivsust aitavad säilitada nii firmasisesed tegurid nagu selgelt fikseeritud pikaajaline strateegia ja mõjuvõim turuhindade üle, kui ka välised tegurid nagu pikaajalised trendid, olgu need makro-, demograafilised- või elustiilitrendid.
Chr. Hansen ei ole hinnavõtja, vaid pigem hinnamääraja – see käib aga käsikäes laitmatu tootekvaliteediga. Kuid lõppkokkuvõttes tuleb kasv ikkagi suurenenud nõudlusest toodete järele, mida mõjutavad pikaajalised trendid: näiteks kasvav populatsioon ja linnastumine, tõusvad tervishoiukulud ning kasvav nõudlus naturaalsete toit- ja värvainete järele.
Kui kunagi oli tarbija jaoks joogipudelite ja küpsisepakkide pealt loetav informatsioon koostisosade kohta justkui raketiteadus, siis tänapäeval on inimesed tänu info kättesaadavusele ja tehnoloogia arengule rohkem informeeritud, lisades kütust Chr. Hanseni aktsia võimsale tõusule alates börsil noteerimisest 2010.a.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet