M&A – õnn või õnnetus? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

M&A – õnn või õnnetus?

Markus Roogna

25.08.2017 14:00

Pea aasta eest ühinesid kaks toidukaupade giganti – Hollandi päritolu Royal Ahold ja Delhaize Group Belgiast, moodustades uue brändi Ahold Delhaize. Mõlemad ettevõtted toimetasid algupäraselt justkui eri paigus, teisalt konkureerisid tugevalt. Ahold eesotsas oma toiduketi brändiga Albert Heijn tegutses Euroopas kodumaal Hollandis ja Tšehhis ning Delhaize’i turgudeks olid valdavalt Belgia koos Kagu-Euroopa riikidega. Konkurentsi aspektist oli olukord teine Ameerika Ühendriikides, kus mõlemad olid paralleelselt tegevad USA idarannikul ja kogusid suurima osa oma müügitulust just sealt (vastavalt $23.7 miljardit ja $16 miljardit) võrreldes teiste äritegevuse piirkondadega. Võimalusena luua täiendavat väärtust ja lahjendada omavahelist konkurentsi otsustati ühildada jõud.

Milliseid võimalusi ühinemine loob?

Madalate marginaalide ja suurte kuludega tegevusharus võib olulist konkurentsieelist pakkuda kulude summaarne vähendamine ning protsesside efektiivistamine. Ahold Delhaize ise näeb ühinemise ühe võimalusena hoida kokku olemasolevatelt püsikuludelt. Sünergia efektiks prognoosis ettevõte 2019. aastaks kokku ligi €750 miljonit, mille tulemusel planeeritakse muuta ümber poodide ja logistika võrgustikku, investeerida brändidesse ning arendada täiendavalt e-kaubanduse tehnoloogiat. 2016. aastal oli ettevõtte hinnanguline kombineeritud ärikasum natuke üle €2.2 miljardi ning perspektiivis ligi €750 miljoni mastaabisäästu saavutamine oleks rõõmusõnum ettevõtte kasumireale, seeläbi ka aktsionäridele – loomulikult eeldusel, et seda suudetakse saavutada.

Teiseks ühinemise eeliseks on know-how ja tehnoloogilise taseme abil konkurentsivõime parandamine. Maailmas, kus aina rohkem võtab võimust e-kaubandus ja seda ka klassikalises toidupoe formaadis, võib iga innovatsioonitrendi ignoreerimine selle maastiku turuosad üpris kiiresti ümber mängida. Tugeva konkurentsi tingimustes haarab valdava enamuse turuosast tegija, kes suudab kliendile pakkuda mugavaimat lahendust. Ühinemise eel oli Aholdi poekettide tehnoloogiline tase tunduvalt arenenum kui seda oli Delhaize’il. Ahold pakkus paralleelselt klassikalisele toidupoe formaadile võimalust sooritada oma ostud interneti teel minimeerimaks poes kulutatavat aega või muutes selle üldse olematuks. Delhaize’i eeliseks on arvestatav haare nii Kagu-Euroopas kui USAs, mis annab omakorda võimaluse uuendada juba tuntud kohalikke poode tehnoloogiliselt poolelt ja suurendada oma populaarsust nendes piirkondades. Jõudude koondamine loob perspektiivis potentsiaalse võimaluse jõudmaks uuemate lahendustega rohkemate klientideni.

Millised ohud valitsevad ühinemisel?

Iga ühinemise & ülevõtmise eesmärk on laiendada know-how’d, haarata laiemat turupositsiooni jpm - kokkuvõtvalt luua protsessi rohkem lisandväärtust. Teisalt selgub Societe Generale 2008. aastal avaldatud artiklist „Failure is an option: an investor’s guide to M&A“, kus 93% ettevõtete juhtidest arvab, et läbiviidud ühinemised lisavad väärtust nende ettevõtetele, kuid lähemal uurimisel selgub, et ainult 30% tehingutest osutusid tegelikult kasumlikuks. Ühinemiste vastu tekib suurem soov ja tung perioodidel, mil majanduses läheb hästi, ettevõtetel tekib rohkem vaba raha ning üleüldine eluolu kallineb (sh ka ettevõtete hinnad). Seetõttu kumab tihtipeale tõusuperioodidel tehtud tehingutest läbi tõsiasi, et makstud hind võib relatiivselt ületada vastu saadud väärtust. Uurimusest selgub, et ühinemised, mis on tehtud majanduse langus- või kriisifaasis, on enamikel juhtudel lõpuks kasumlikumad kui need, mis on teostatud tõusu- ja buumiperioodil.

Lisaks hinnastatusele tasub ühinemiste puhul suhtuda ettevaatlikult mastaabisäästu ja sünergiat lubavatesse prognoosidesse. Uuringu valimist selgus, et pea 70% ühinenud ettevõtetest ei suutnud täita prognoositud sünergiat ja neist ligi veerand ei suutnud täita isegi 25% lubatust. Statistika näitab, et ettevõtete juhtkonnad kipuvad tihtipeale ülehindama ühinemistest saadavat efekti ning varem väljaöeldud tulemusi ei suudeta saavutada. Hoiatava statistika taustal tuleks suhtuda erilise tähelepanuga sellesse, kuidas ettevõtted lubatud sünergiat suudavad saavutada ning erandiks ei ole ka Ahold Delhaize’i ambitsioonikas plaan.

Ahold Delhaize on oma dividendipoliitikaks lubanud 40%-50% väljamakseid jätkuvatelt puhastuludelt ning 2017. aastal planeeritakse pakkuda aktsionäridele täiendavat kapitalikasvu aktsiate tagasiostu näol €1 miljardiga.


Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon