Uus kirjandus LHV raamatukogus - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Uus kirjandus LHV raamatukogus

Priit Rum

17.11.2017 11:47

Pixabay.com

Seekord tutvustame disainiraamatuid ja case-study’sid, mis õpetavad juhtimist ja ettevõtlust tuntud näidete varal. Disain muutub seda tähtsamaks, mida kõrgemale sihik seatud, kuid võib olla ka otsustavaks teguriks, kas ärist üldse midagi välja tuleb. Kuigi kõik lood ei saa olla edulood, on kindlasti palju õppida tippu jõudnud teadlastelt, ettevõtjatelt ja idufirmadelt.

DONALD A. NORMAN
The Design of Everyday Things
2013

Tegemist on klassikaks saanud teose uuendatud versiooniga. Mõneski mõt­tes oli Norman oma provo­katiivse kirjutisega teerajaja. Ta oli üks esimesi, kes rõ­hutas, et kui kasutajad sinu toodet ilma õpetust luge­mata kasutada ei oska, pole probleemiks rumalad kasutajad, vaid hoopis hal­vasti disainitud toode. Tä­naseks võib seda käibe­tõeks pidada, kuid veel mõnda aega tagasi ei olnud inimeste vajaduste ja psüh­holoogiaga arvestamine di­sainis sugugi nii mõistetav.

Olgu siis tegemist seadme­te, teenuste või tarkvara disainiga, arusaadavus ja kasutajasõbralikkus on üli­oluline. Halb disain võib ka esmapilgul ilusa asja muuta kasutuks või mis veelgi hul­lem, ohtlikuks. Varustatud mitmete näidetega heast ja kehvast disainist, on see teos kõnekas ja võiks kuu­luda igaühe varamusse, kes uut asja luua soovib.

ROBIN WILLIAMS
The Non-Designer’s Design Book
2015

Tegemist on ülevaatliku disainiõpikuga, mis võiks sobida nii algajatele graafi­listele disaineritele kui ka kõigile neile, kes oma töös disainiga kokku puutuvad. Isegi kui pead vaid visiit­kaardi kujundamisel kaasa rääkima.

Robin Williams on tunnus­tatud disainiõpetaja, kes on koostanud lihtsasti mõiste­tava ja selgete näidetega kogumiku. See tutvustab nelja olulist põhimõtet, tut­vustades nii disaini teooriat kui ka kirjeldades, kuidas käsitleda värvi, kirjatüüpe, joondust, üldmuljet, kont­rasti jms. Hea disain on seotud ka loetavusega.

Kui sul on soov oma silma teravamaks muuta või oled seadnud eesmärgi, et sinu ettevõte lähtuks õigetest disainipõhimõtetest, viska pilk peale.

TIM BROWN
Change by Design
2009

Tim Brown on rahvusvaheli­selt tuntud disaini- ja konsul­tatsiooniettevõtte Ideo tegev­juht, kes oma töös lähtub nn disainmõtlemise (design thin­king) tehnikatest. Selles raa­matus tutvustabki ta disain­mõtlemist, kasutades selleks Ideo näiteid. Disainibüroo oli üks esimesi ettevõtteid, mis rakendas disaineritelt ja inse­neridelt pärinevaid mõtlemis­mustreid äriloogikasse.

Raamat annab hea ülevaate, kuidas inimeste vajadustest on võimalik luua nõudlus ning miks mõned ägeda ideena tunduvad tooted lä­hevad lendu ja teised mitte. Innovatsioon ei teki reeglina tühja koha pealt. Head ideed on olemas – need tuleb üles leida, arendada ja vormista­da kasutatavaks tooteks või teenuseks. Tänapäeval toob disainmõtlemine kasu väga erinevatele äridele, kuid kõi­ge paremini toimib see ikkagi disainiettevõtte kasutuses. Nii et tasub asjatundja kirju­tatut uurida.

DONALD A. NORMAN
Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things
2004

Informaatikaprofessor ja tootearenduse eestkõneleja Norman on heast (ja halvast) disainist kirjutanud mitmeid raamatuid. Selles teoses keskendub ta eelkõige sellele, kui oluline on disaini juures õige tunne ja emotsioon.

Autori sõnul on disaini puhul ja toodete arenda­misel vaja arvestada nii teadliku tunnetuse kui ka alateadvuse mõjuga. Toote puhul peame oluliseks, milline on selle välimus ja kui hästi see töötab, aga Normani sõnul on tähtis ka see, milliseid reflektsioone toode tekitab – kuidas see meiega suhestub ja millist rahuldust see pakub.

Raamat võiks kuuluda lugemisnurka neil, kes seisavad silmitsi uue toote või teenuse turule toomi­sega.

MICHAEL LEWIS
The Undoing Project: A Friendship that Changed the World
2016

Tippautor Michael Lewis, kelle raamatuid leiab LHV raamatukogus teisigi, on pannud kirja kahe märki­misväärse psühholoogia­teadlase loo. Amos Tversky ja Daniel Kahneman olid väga erineva taustaga teadlased, kelle sõprusest ja koostööst sai maailma majandusteaduse ajalugu. Koostöö eest sai Kahne­man pärast kolleegi surma ka Nobeli preemia.

Autor kujutab elavalt ja kaa­sahaaravalt, kuidas kaks sõpra teineteist kannusta­des tulemusteni jõudsid. Kahneman ja Tversky näi­tasid, et inimesed ei käitugi majanduses ratsionaalsete tegutsejatena, vaid neid tõukavad tagant ka emot­sioonid ja irratsionaalsed otsused. Biheivioristlik ma­janduskäsitlus oli midagi uut ja prospektiteooria kahe peategelase üks panustest sellesse.

Suurepärane kirjeldus, kui­das kahe geeniuse kohtu­des muutuvad viisid, kuidas me maailma näeme.

PHIL KNIGHT
Shoe Dog: A Memoir by the Creator of NIKE
2016

Nike’i nimi ja logo on maail­makuulsad, kuid eduka spordibrändi looja Phil Knighti lugu ei ole nii tuntud. Tegemist on memuaaridega sellest, kuidas üks Ameerika unelm realiseerus ja kuidas 8000-dollarise aastakäi­bega importijast sai üks maailma edukamaid 30-miljardilise müügituluga ettevõte. Knight oli ennast otsiv seljakotirändur, kui jõudis selgusele, et soovib luua oma ettevõtte. Üle-jäänud on ajalugu.

Erinevalt mõnestki teisest autobiograafilisest teosest on „Shoe Dog” märkimis­väärselt aus kirjutis. See näitab, kui erakordne on start-up’ist miljardiettevõt­teks saamine. Ettevõtlus on karm väljakutse, täis takis­tusi, kahtlusi, rahapuudu­sega silmitsi seismist, konkurentide viha ja kasvu­raskusi. Aga selles on ka huumorit, häid kaaslasi ning edu- ja õnnetunnet. Knight on aus, kirjutades justkui enesele, ja see teeb raamatu eriliselt naudita­vaks.

Tegemist on inspireeriva teosega, mis võiks alusta­vatel ettevõtetel aidata eesmärke seada ja raskus­test üle olla.

BRAD STONE
The Upstarts
2017

Menukas kirjanik Brad Stone on selles raamatus saanud hakkama erakordse saavutusega. Siin on kirjas koguni kahe uue ajastu ettevõtte lood, mis on oskuslikult ühen­datud, illustreerimaks ülevaadet jagamismajan­duse olemusest.

Airbnb uuendas majutus­sektorit ja viisi, kuidas inimesed reisivad. Uber pakub aga uuenduslikku sõidujagamisteenust, millega astub vastu autos­tumisele. Tegelikult on need erinevad ärid, ja ka kahe ettevõtte taust on erinev. Veel kümmekond aastat tagasi tundus äriidee võõraga auto või korteri jagamisest tobe, kuid täna on nende ettevõtete vanad konkurendid mures. Välja­kujunenud majandusvald­konna muutmine eeldab nahaalsust ja ka seniste reeglite murdmist, kuid tänased start-up’id ja nende ambitsioonikad asutajad on väljakutseks valmis.

Stone näitab, kuidas kiire kasv ja areng ei ole vaid meelakkumine. Ränioru uljaspead peavad kokku puutuma ka keeruliste otsuste ja erinevate riski­dega. Kuid seda põnevam lugu on.

SIMON SINEK
Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action
2011

Alusta küsimusega „miks?” – nii õpetab Simon Sinek ja tema raamat. Teos on mõeldud neile, kes maad­levad strateegiliste juhtimis­küsimustega.

Sinek on kogunud tuntust oma käsitlusega strateegili­sest „kuldse ringi” kont­septsioonist. Selle järgi on kõige tähtsam juhtimiskü­simus, miks üldse midagi tehakse. Tähtis on, et see oleks keskne mõte nii tege­vustes kui ka kommunikat­sioonis. Alles siis, kui on selge põhjus, saab arutleda ja paika panna, kuidas eesmärgini jõutakse – kuidas tööd tehakse, kuidas ettevõtmist juhitakse jne. Pärast seda saab keskenduda sellele, mida üldse tehakse ja mida ette võetakse.

Sinek ütleb, et paljud ette­võtted ja juhid alustavad oma tegevust valest lähte­kohast. Raamat näitli­kustab arusaadavalt, kuidas Sineki „kuldne ring” toob paremaid ja silma­paistvamaid tulemusi.

LHV raamatukogu

Võimaldab huvilistel tutvuda investeerimis- ja ettevõtlusala­se kirjandusega, aga ka lugeda ajakirja Investeeri kõiki numbreid ning laenutada raamatuid nii Tallinnas kui ka Tar­tus. Kui sul on soov raamatuid laenutada, peaksid olema LHV Panga või LHV Varahalduse klient.

Infot raamatukogu kohta saab telefonil 6 800 400 või klienditugi@lhv.ee. Raamatukogu on avatud E–R 9–19.

Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri 3/2017




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon