Pixabay.com
Seekord tutvustame disainiraamatuid ja case-study’sid, mis õpetavad juhtimist ja ettevõtlust tuntud näidete varal. Disain muutub seda tähtsamaks, mida kõrgemale sihik seatud, kuid võib olla ka otsustavaks teguriks, kas ärist üldse midagi välja tuleb. Kuigi kõik lood ei saa olla edulood, on kindlasti palju õppida tippu jõudnud teadlastelt, ettevõtjatelt ja idufirmadelt.
DONALD A. NORMAN
The Design of Everyday Things
2013
Tegemist on klassikaks saanud teose uuendatud versiooniga. Mõneski mõttes oli Norman oma provokatiivse kirjutisega teerajaja. Ta oli üks esimesi, kes rõhutas, et kui kasutajad sinu toodet ilma õpetust lugemata kasutada ei oska, pole probleemiks rumalad kasutajad, vaid hoopis halvasti disainitud toode. Tänaseks võib seda käibetõeks pidada, kuid veel mõnda aega tagasi ei olnud inimeste vajaduste ja psühholoogiaga arvestamine disainis sugugi nii mõistetav.
Olgu siis tegemist seadmete, teenuste või tarkvara disainiga, arusaadavus ja kasutajasõbralikkus on ülioluline. Halb disain võib ka esmapilgul ilusa asja muuta kasutuks või mis veelgi hullem, ohtlikuks. Varustatud mitmete näidetega heast ja kehvast disainist, on see teos kõnekas ja võiks kuuluda igaühe varamusse, kes uut asja luua soovib.
ROBIN WILLIAMS
The Non-Designer’s Design Book
2015
Tegemist on ülevaatliku disainiõpikuga, mis võiks sobida nii algajatele graafilistele disaineritele kui ka kõigile neile, kes oma töös disainiga kokku puutuvad. Isegi kui pead vaid visiitkaardi kujundamisel kaasa rääkima.
Robin Williams on tunnustatud disainiõpetaja, kes on koostanud lihtsasti mõistetava ja selgete näidetega kogumiku. See tutvustab nelja olulist põhimõtet, tutvustades nii disaini teooriat kui ka kirjeldades, kuidas käsitleda värvi, kirjatüüpe, joondust, üldmuljet, kontrasti jms. Hea disain on seotud ka loetavusega.
Kui sul on soov oma silma teravamaks muuta või oled seadnud eesmärgi, et sinu ettevõte lähtuks õigetest disainipõhimõtetest, viska pilk peale.
TIM BROWN
Change by Design
2009
Tim Brown on rahvusvaheliselt tuntud disaini- ja konsultatsiooniettevõtte Ideo tegevjuht, kes oma töös lähtub nn disainmõtlemise (design thinking) tehnikatest. Selles raamatus tutvustabki ta disainmõtlemist, kasutades selleks Ideo näiteid. Disainibüroo oli üks esimesi ettevõtteid, mis rakendas disaineritelt ja inseneridelt pärinevaid mõtlemismustreid äriloogikasse.
Raamat annab hea ülevaate, kuidas inimeste vajadustest on võimalik luua nõudlus ning miks mõned ägeda ideena tunduvad tooted lähevad lendu ja teised mitte. Innovatsioon ei teki reeglina tühja koha pealt. Head ideed on olemas – need tuleb üles leida, arendada ja vormistada kasutatavaks tooteks või teenuseks. Tänapäeval toob disainmõtlemine kasu väga erinevatele äridele, kuid kõige paremini toimib see ikkagi disainiettevõtte kasutuses. Nii et tasub asjatundja kirjutatut uurida.
DONALD A. NORMAN
Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things
2004
Informaatikaprofessor ja tootearenduse eestkõneleja Norman on heast (ja halvast) disainist kirjutanud mitmeid raamatuid. Selles teoses keskendub ta eelkõige sellele, kui oluline on disaini juures õige tunne ja emotsioon.
Autori sõnul on disaini puhul ja toodete arendamisel vaja arvestada nii teadliku tunnetuse kui ka alateadvuse mõjuga. Toote puhul peame oluliseks, milline on selle välimus ja kui hästi see töötab, aga Normani sõnul on tähtis ka see, milliseid reflektsioone toode tekitab – kuidas see meiega suhestub ja millist rahuldust see pakub.
Raamat võiks kuuluda lugemisnurka neil, kes seisavad silmitsi uue toote või teenuse turule toomisega.
MICHAEL LEWIS
The Undoing Project: A Friendship that Changed the World
2016
Tippautor Michael Lewis, kelle raamatuid leiab LHV raamatukogus teisigi, on pannud kirja kahe märkimisväärse psühholoogiateadlase loo. Amos Tversky ja Daniel Kahneman olid väga erineva taustaga teadlased, kelle sõprusest ja koostööst sai maailma majandusteaduse ajalugu. Koostöö eest sai Kahneman pärast kolleegi surma ka Nobeli preemia.
Autor kujutab elavalt ja kaasahaaravalt, kuidas kaks sõpra teineteist kannustades tulemusteni jõudsid. Kahneman ja Tversky näitasid, et inimesed ei käitugi majanduses ratsionaalsete tegutsejatena, vaid neid tõukavad tagant ka emotsioonid ja irratsionaalsed otsused. Biheivioristlik majanduskäsitlus oli midagi uut ja prospektiteooria kahe peategelase üks panustest sellesse.
Suurepärane kirjeldus, kuidas kahe geeniuse kohtudes muutuvad viisid, kuidas me maailma näeme.
PHIL KNIGHT
Shoe Dog: A Memoir by the Creator of NIKE
2016
Nike’i nimi ja logo on maailmakuulsad, kuid eduka spordibrändi looja Phil Knighti lugu ei ole nii tuntud. Tegemist on memuaaridega sellest, kuidas üks Ameerika unelm realiseerus ja kuidas 8000-dollarise aastakäibega importijast sai üks maailma edukamaid 30-miljardilise müügituluga ettevõte. Knight oli ennast otsiv seljakotirändur, kui jõudis selgusele, et soovib luua oma ettevõtte. Üle-jäänud on ajalugu.
Erinevalt mõnestki teisest autobiograafilisest teosest on „Shoe Dog” märkimisväärselt aus kirjutis. See näitab, kui erakordne on start-up’ist miljardiettevõtteks saamine. Ettevõtlus on karm väljakutse, täis takistusi, kahtlusi, rahapuudusega silmitsi seismist, konkurentide viha ja kasvuraskusi. Aga selles on ka huumorit, häid kaaslasi ning edu- ja õnnetunnet. Knight on aus, kirjutades justkui enesele, ja see teeb raamatu eriliselt nauditavaks.
Tegemist on inspireeriva teosega, mis võiks alustavatel ettevõtetel aidata eesmärke seada ja raskustest üle olla.
BRAD STONE
The Upstarts
2017
Menukas kirjanik Brad Stone on selles raamatus saanud hakkama erakordse saavutusega. Siin on kirjas koguni kahe uue ajastu ettevõtte lood, mis on oskuslikult ühendatud, illustreerimaks ülevaadet jagamismajanduse olemusest.
Airbnb uuendas majutussektorit ja viisi, kuidas inimesed reisivad. Uber pakub aga uuenduslikku sõidujagamisteenust, millega astub vastu autostumisele. Tegelikult on need erinevad ärid, ja ka kahe ettevõtte taust on erinev. Veel kümmekond aastat tagasi tundus äriidee võõraga auto või korteri jagamisest tobe, kuid täna on nende ettevõtete vanad konkurendid mures. Väljakujunenud majandusvaldkonna muutmine eeldab nahaalsust ja ka seniste reeglite murdmist, kuid tänased start-up’id ja nende ambitsioonikad asutajad on väljakutseks valmis.
Stone näitab, kuidas kiire kasv ja areng ei ole vaid meelakkumine. Ränioru uljaspead peavad kokku puutuma ka keeruliste otsuste ja erinevate riskidega. Kuid seda põnevam lugu on.
SIMON SINEK
Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action
2011
Alusta küsimusega „miks?” – nii õpetab Simon Sinek ja tema raamat. Teos on mõeldud neile, kes maadlevad strateegiliste juhtimisküsimustega.
Sinek on kogunud tuntust oma käsitlusega strateegilisest „kuldse ringi” kontseptsioonist. Selle järgi on kõige tähtsam juhtimisküsimus, miks üldse midagi tehakse. Tähtis on, et see oleks keskne mõte nii tegevustes kui ka kommunikatsioonis. Alles siis, kui on selge põhjus, saab arutleda ja paika panna, kuidas eesmärgini jõutakse – kuidas tööd tehakse, kuidas ettevõtmist juhitakse jne. Pärast seda saab keskenduda sellele, mida üldse tehakse ja mida ette võetakse.
Sinek ütleb, et paljud ettevõtted ja juhid alustavad oma tegevust valest lähtekohast. Raamat näitlikustab arusaadavalt, kuidas Sineki „kuldne ring” toob paremaid ja silmapaistvamaid tulemusi.
LHV raamatukogu
Võimaldab huvilistel tutvuda investeerimis- ja ettevõtlusalase kirjandusega, aga ka lugeda ajakirja Investeeri kõiki numbreid ning laenutada raamatuid nii Tallinnas kui ka Tartus. Kui sul on soov raamatuid laenutada, peaksid olema LHV Panga või LHV Varahalduse klient.
Infot raamatukogu kohta saab telefonil 6 800 400 või klienditugi@lhv.ee. Raamatukogu on avatud E–R 9–19.
Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri 3/2017
Tweet