Pixabay
Novaturas on Baltimaade uusim börsiettevõte, mille aktsiatega kauplemist alustatakse Vilniuse ja Varssavi börsidel 21.märtsil. Vaatame üle, millega ettevõte tegeleb ja kuidas on siiani läinud.
Novaturas asutati Leedus 1999. aastal ning tänaseks on ettevõte kasvanud Baltimaade tuntuimaks reisikorraldajaks ning omab kolmes riigis kokku 44% suurust turuosa. Ettevõte laienes Lätti 2001. aastal ja Eesti turule siseneti 2004. aastal ning mõlemas riigis kasutatakse kaubamärki Novatours. Turismisektori näol on tegemist tsüklilise äriga, mida viimastel aastatel on toetanud tugev makromajanduslik keskkond. Baltimaade elanike sissetulekud on jõudsalt kasvanud ning aina suureneb ka huvi reisimise vastu. Pikemas perspektiivis pakub võimalusi ka 9,5 miljoni elanikuga Valgevene turg, mis praegu moodustab veel marginaalse osa Novaturase tuludest.
Allikas: Novaturase IPO prospekt
Kuigi Novaturas on Baltikumi suurim pakettreiside pakkuja, siis tegelikult tegutseb ettevõte üsna väikeses turusegmendis. Näiteks 2017. aastal tegid eestlased kokku 3,7 miljonit välisreisi, millest iga viies reis oli Soome. Enam kui 4 ööd veetis välismaal ~600 000 inimest ehk 16% kõigist reisijatest. Nendest pakettreisidel käis ~157 000 inimest ehk 26% (või 4% kõigist reisijatest). Omakorda pakettreisijatest 39% ehk üle 60 000 inimese valis reisikorraldajaks Novatoursi. Seega on Novatoursi Eesti turuosa kõikidest reisidest vaid umbes 1,6%.
Klientidele pakutakse laia valikut puhkusereise, mis valdavalt sisaldavad edasi-tagasi lendu sihtkohta, majutust ja kohapealseid tegevusi. Reise pakutakse nii Vahemere ja Musta mere äärde kui ka Põhja-Aafrikasse ja Aasiasse. Reisijate seas on populaarseimad sihtkohad Türgi ja Egiptus, mis moodustasid 2017. aasta tuludest kokku 46%. Novaturas suudab vajadusel ka ootamatutele geopoliitilistele sündmustele kiiresti reageerida ning suunata kliendid teistesse sihtkohtadesse. Näiteks 2015-2016. aastatel Egiptuses ja Türgis toimunud rahutuste tõttu suurendati oluliselt reiside mahtu Kreekasse, Bulgaariasse, Hispaaniasse ja Kanaari saartele. 2017. aastal aga reisijate nõudlus Türgi ja Egiptuse puhkusereiside järele taas suurenes.
Novaturas müüb oma reise 70% ulatuses läbi erinevate reisibüroode (kokku üle 400 partneri), kellele makstakse tavaliselt 8-12% suurust komisjonitasu. Müük ettevõtte enda esindustes moodustab 13% tuludest (~6% komisjonitasu) ning internetimüügiga teenitakse 16% tuludest. Keskmine komisjonitasu 2017. aastal jäi 8% juurde.
Allikas: Novaturase IPO prospekt
Novaturase tulud kasvasid 2017. aastal 39% võrra 141 miljoni euroni ning reisijate arv tõusis 30% võrra 233,5 tuhande inimeseni. Tugeva kasvu juures aga ei tohiks unustada, et 2016. aasta oli Türgi ja Egiptuse eelpool mainitud geopoliitiliste probleemide tõttu pigem nõrk ning seega on tegemist madala võrdlusbaasiga (nõudlus lükkus aasta võrra edasi). Tänu sellele asjaolule suudeti möödunud aastal ka brutomarginaal tõsta varasema 17,5% pealt 19%ni. Ärikasumi marginaal aga tõusis 2016. aasta 5,3% juurest 7,3% ni. Ettevõtte kuludest moodustavad transpordikulud (peamiselt lennukite rent ja kütus) 35% ning majutuse kulud 45%.
Allikas: Novaturase IPO prospekt
Ka käesolev aasta on ettevõttele hästi alanud – 2018. a reisiprogrammist on juba üle 20% müüdud ning suviste reiside programmi, millest on üle 30% juba müüdud, suurendati veel veerandi võrra. Järgnevatel aastatel aga nii suurt nõudlust ei prognoosita ning oodatakse ka marginaalide kahanemist pikaajalisele keskmisele tasemele.
Kuna Novaturas ei oma lennukeid, hotelle ega busse, siis on ka ettevõtte kapitalikulutused ja investeeringud materiaalsesse põhivarasse väikesed. Samuti on ettevõttel tänu klientide tehtavatele ettemaksetele negatiivne käibekapital – kliendid tasuvad reisi eest enne selle toimumist, kuid Novaturas tasub hotellidele alles hiljem. Seega on Novaturas võimeline maksma kõrgeid dividende – käesoleva aasta suvel plaanitakse investoritele välja maksta 6 miljonit eurot ja aasta lõikes oodatakse enam kui 9 miljoni euro suurust makset. Pikemas perspektiivis on välja lubatud dividendimaksed 70-80% ulatuses puhaskasumist.
Novaturase tegevusega on seotud ka mitmed riskid, mis võivad ettevõtte majandustulemusi negatiivselt mõjutada. Kõige enam mõjutab ettevõtte tulemusi parasjagu valitsev makromajanduslik keskkond. Tegemist on väga tsüklilise äriga ning viimastel aastatel on majanduskeskkond Novaturase tulemusi toetanud. Kui aga majanduslik olukord peaks nõrgenema, siis on tõenäoline, et Baltimaade elanike kulutused välisreisidele vähenevad. Näiteks eelmise majanduskriisi ajal, pärast mitut tugevat kasvuaastat (2006-2008), langesid Novaturase Eesti tütarettevõtte müügitulud 2009. aastal 49% võrra ning 2010. aastal veel 6% võrra.
Allikas: Eesti äriregister
Nõudlust erinevate reisisihtkohtade järele mõjutab aga valitsev geopoliitiline olukord. Negatiivsed poliitilised sündmused või terrorirünnakud toovad ettevõttele kaasa ootamatuid kulutusi ja vähendavad nõudlust vastava piirkonna reiside järele. Lisaks võib riskiteguriks pidada tihedat konkurentsi, mis võib veelgi suureneda, kui heade kasvuvõimalustega Balti turule peaksid sisenema suuremad rahvusvahelised ettevõtted. Novaturase puhul on väga oluline roll ka hea maine säilitamisel – kui peaks juhtuma õnnetus või kui kliendid jäetakse välisriigis hätta, siis tõenäoliselt kaasneb sellega ettevõtte maine langus klientide silmis.
Novaturase aktsiatest 28,5% hakkab pärast börsil noteerimist kuuluma uutele investoritele. Omanikeringi jäävad edasi ettevõtte asutajad ning senine suurinvestor Poola erakapitalifond Polish Enterprise Fund VI (49% osalus). See fond loodi 2006. aasta septembris mahuga 658 miljonit eurot. Traditsiooniliselt on erakapitalifondide eluiga 10 aastat, mida üldjuhul pikendatakse kuni 2 aasta võrra. Seejuures esimesed 5 aastat tegeletakse investeerimisega ning järgnevad aastad investeeringutest väljumisega. Fondi kodulehelt leitud andmete kohaselt on tehtud 15 investeeringut, millest 11-st on täielikult väljutud, kaks investeeringut on börsil noteeritud (sh. Novaturas) ning kaks investeeringut on veel fondis. Seega on tõenäoline, et lähemal ajal müüb erakapitalifond täielikult ka Novaturase osaluse, et fondi investoritele kapital tagastada.
Seega kokkuvõttes räägivad Novaturase kasuks mitmed erinevad tegurid: tuntus ja suur turuosa, toetav majanduskeskkond, tugevad finantstulemused ja võime maksta aktsionäridele kõrgeid dividende. Unustada ei tohiks aga turismisektori äri tsüklilisust ja erinevaid valdkonnaga seotud riske.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet