„Hiina Tesla“? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

„Hiina Tesla“?

Gert Siniloo

14.11.2018 09:00

nio.io

Septembri alguses alustas New Yorgi börsil Hiina elektriautode tootja Nio, mida on meedias võrreldud Elon Muski juhitava Teslaga. Vaatame lähemalt, mis ettevõte Nio on, kas võrdlus Teslaga kannab välja ning mida tähendab Hiina turg elektriautode tootjaile.

Ennast rohkemaks kui lihtsalt autofirma nimetav Nio NIO, mille hiinakeelne nimi Weilai tähendab tõlkes „sinine taevas on tulemas“, alustas tegevust 2014. aasta novembris. Nio tegeleb premium-klassi elektriautode disaini, ühise tootmise (sellest täpsemalt allpool) ning autode müümisega. Oma esimest sõidukit, 7-kohalist elektrilist linnamaasturit ES8 hakkas Nio Hiinas müüma tänavu juunis ning järgmine mudel, 5-kohaline linnamaastur ES6 on plaanis müüki paisata 2019. aasta suvel.

Vaatamata hiljutisele algusele, üritab Nio kiiresti kasvatada müüdavate sõidukite hulka. Oktoobri keskel teatatud andmete järgi tarnis ettevõte Hiinas kolmandas kvartalis 3268 maasturit, ületades enda seatud eesmärki mõnesaja sõiduki võrra. Poolaasta eesmärk on aga toota 10 000 autot, mis tähendaks seega neljandas kvartalis senise mahu kahekordistamist. Kasvu lubab loota ES8, mille mahud suurenesid septembris 58%, võrreldes varasema kuuga. Novembri algul avaldatud kolmanda kvartali tulemused näitasid aga 214,0 miljoni dollari suurust käivet, mis kasvas teise kvartaliga võrreldes üle 30 korra. Puhaskahjum suurenes samal perioodil aga üle 50%, ulatudes 409,2 miljoni dollarini. Raha oli ettevõttel septembri lõpu seisuga üle 1,3 miljardi dollari. ES8 masinaid toodeti kolmandas kvartalis aga 4206 tükki.

Toodetud autode hulk esimeste tegutsemiskuude jooksul on üks näitajaid, mis on toonud esile analüütikute võrdlused kuulsaima konkurendi Teslaga TSLA, kes alustas kunagi autode tootmist samuti väga väikeste mahtude juures, võrreldes suurte tootjatega. Võrreldes Nio esimese mudeli ES8 ning Tesla esimese masstoodanguks mõeldud mudeli Model S (mille esimesed tarned algasid täpselt kuus aastat enne Nio omi) tootmismahte esimeste kuude jooksul, selgub, et Tesla tarnis esimese kuue kuu jooksul 2600 sõidukit, samas kui Nio on selle numbri juba ületanud ning plaanib aasta lõpuks toimetada ostjateni 10 000 masinat. Samuti on Nio-l hetkel ES8 mudelile rohkem broneeringuid, kui oli Teslal omal ajal alustades.

Niol ja Teslal samad investorid

Nio börsileminek, millega ettevõte soovis esialgu kaasata kuni kaks miljardit dollarit investorite raha, toimus 12. septembril, mil aktsia avanes 6 dollari pealt ja lõpetas esimese kauplemispäeva 6,6 dollari juures, tõustes seega 10%. Raha suudeti seevastu kaasata miljardi dollari eest, seega ligi kaks korda vähem, kui kavas oli.

Nio asutaja ja juhatuse esimees on William Li, kes on ühtlasi Hiina autotööstusele digitaalseid sisuteenuseid pakkuva Bitauto BITA asutaja ning endine tegevjuht. Li on ka ise välja öelnud, et Nio näeb Teslat suure konkurendina, kuid ta on samas hoidunud autotootjat „Hiina Teslaks nimetamast“. Küll aga on ta väitnud, et Nio on saanud endale palju kliente, kes on varem Teslasid kasutanud.

Igatahes on Nio kaasanud enne börsile minekut tuntud investoreid, kelle hulka kuuluvad Tencent TCEHY, Inteli INTL Iisraeli tütarfirma Mobileye NV, mis arendab juhtide abistamise süsteeme (advanced driver-assistance systems), maailma suurim akutootja Contemporary Amperex Technology, autoosade tootja Continental CON ning ka alumiiniumitootja Novelis; lisaks mõned riskikapitalifondid. Väärib märkimist, et hiljuti on Niosse investeerinud ka investeerimisfirma Baillie Gifford, kellele kuulub 11,4% aktsiatest, olles samal ajal suurim väline investor Teslas, kus neile kuulub 9% ettevõttest. Kui uudis avalikuks tuli, kasvatas see Nio aktsia väärtust üle 20%, ent seda taset pole Nio hiljem suutnud hoida.

Allikas: Yahoo Finance. Tutvu TSLA viimase viie aasta tootlusega siin.

Võrdlus Teslaga

Esialgu pealkirju teinud kirjeldused Nio kui „Hiina Tesla“ kohta on nüüdseks vaibunud. Hoolimata kiiresti kasvavatest mahtudest, on üheks miinuseks see, et Nio üritab saada rattad veerema ning luua oma brändi ülitiheda konkurentsiga elektriautode turul, kus lisaks globaalselt tuntud Teslale, kel omal ajal alustades konkurentsi polnud, toimetavad järjest enam ka suured autotootjad, kel on kõvasti ressursse uude valdkonda investeerimiseks. Kasvavatest mahtudest ei pruugi Niole ka piisata Tesla turuosale lähedale jõudmiseks, rääkimata selle ülevõitmisest. Lisaks tuleb meeles pidada, et Tesla lühikese tegutsemisaja jooksul on ettevõte korduvalt suutnud üllatada ning lahendada tootmise ja tarnega seotud probleeme.

Üks põhjus, mis võib investoreid Nio suhtes ettevaatlikuks teha, on autotootja rahapõletamine (mõne analüütiku arvates teeb see Nio ja Tesla aga veelgi sarnasemaks). Ka enne börsileminekut hoiatas Nio, et ettevõtte äritegevuse rahavoog on negatiivne, käivet on hakatud teenima alles hiljuti ning kasumisse pole jõutud – ning see olukord võib veel tulevikus jätkuda, sest ette on näha kulude märkimisväärset kasvu. Tänavu esimesel poolaastal oli Nio käive 7 miljonit dollarit, millest automüük andis 6,7 miljonit; samal ajal teeniti puhaskahjumit 502 miljoni dollari jagu. 2017. aasta puhaskahjum oli 758,8 miljonit dollarit. Arendustegevuse, müügi- ja teenindusvõrgu laienemise ning Shanghais asuva tehase seadmete tarbeks plaanib ettevõte kulutada järgmise kolme aasta jooksul ligi 1,8 miljardit dollarit. Pool Nio kasutuses olevast rahast läheb töötajate palkadeks ning ülejäänust suurem osa arendustegevuseks.

Võrdluseks niipalju, et Tesla 2012. aasta kolmanda kvartali (mil alustati Model S mudeli suuremat tootmist ning tarnimist) käive oli 50,1 miljonit dollarit (ent siin sisaldub ka märksa kallima Roadster mudeli käive, mida tollal veel toodeti), puhaskahjum 110,8 miljonit dollarit ning vaba raha oli 85,7 miljonit dollarit. Tänasel päeval on aga Tesla ettevõtte väärtus suhtena käibesse 4,12, samas kui Nio vastav suhtarv on 2,68.

Siinkohal tuleb aga mainida, et tegelikult polegi miljardeid eurosid investorite raha kaasanud Nio n-ö päris autotootja. Nio kaubamärki kandvad masinad veerevad välja hoopis Hiina riigi toetatava Anhui Jianghuai Automobile Group’i (JAC) tehasest: seda viieaastase lepingu alusel, mis allkirjastati 2016. aastal. Esimese kolme aasta vältel katab Nio ka tehase ärikahjumi. See on ka ilmselt põhjus, miks Nio alustab auto tootmist alles pärast ostjaga lepingu sõlmimist. JAC teeb samal ajal koostööd ka teiste autofirmadega, näiteks Volkswageniga VOW.DE samuti elektrilise linnamaasturi tootmiseks. Nio ja JAC prognoosivad muide tänavuseks aastatoodanguks 50 000 sõidukit ning järgmiseks kolmeks aastaks 100 000 masinat aastas.

Miks ei hakka aga Nio ise autosid tootma, kui broneeringuid on praeguseks kogunenud üle 15 000? Põhjus on selles, et Nio ei saa tootmiseks vajalikku litsentsi, kuna firmal puudub enda tehas. Shanghai omavalitsus on parajasti Niole tehast ehitamas (valitsuselt liisitava tehase jaoks on ettevõttel tarvis kulutada ligi 650 miljonit dollarit tehase täiustamiseks), kuid riiklik arengu- ja reformikomisjon pole andnud uusi litsentse välja viimased kolm aastat. Litsentsi jaoks kehtivad ka karmid nõuded toota 100 000 autot aastas.

Ülioluline Hiina turg

Nio ja tegelikult ka kõikide teiste elektriautode tootjate jaoks on aga väga oluline see, mis toimub maailma suurimal elektriautode turul Hiinas. 2017. aasta lõpus oli nn. uuel energial põhinevaid autosid (ehk energiallikatel, mis pole fossiilsed) Hiinas 1,8 miljonit – enam kui pool maailma koguarvust. Seni on Hiina valitsus jaganud suuri toetusi elektriautode tootjaile, millest on osa saanud ka Nio. Mõned ettevõtete juhid ütlevad aga, et Hiina kiirelt kasvav elektriautode turg on juba häiritud, kuna toetusi antakse ka ebaefektiivsetele firmadele. Seetõttu on ka riiklik arendus- ja reformikomisjon lubanud sektorit enam reguleerida ning ümber korraldada see teaduslike aluste kohaselt. Põhiline, mida riik üritab vältida, on Hiina tööstusharudes sageli kohatud probleem ehk ületootmine.

Viimaste teadete põhjal kavatseb Hiina kärpida autoostumaksu poole võrra ehk 5% juurde auto hinnast, et toetada automüügiturgu, mille üldised numbrid näitavad vastupidiselt elektriautode turule üle kahekümne aasta langust – seda peamiselt USA-Hiina vaheliste kaubanduspingete tõttu. Uudis saatis paljude suurte autotootjate, nagu näiteks Volkswageni, BMW BMW.DE ning General Motors’i GM, aktsiad tõusule. Maksuvabastus kehtiks autodele, mille mootorimaht ei ületa 1,6 liitrit. Maksuvabastus võib tuua rohkem raha suurtele autotootjatele, kes saaksid seda kulutada muuhulgas elektrisõidukite arendamisele, tekitades Niole konkurentsi juurde.

Peale selle liigub Tesla aina jõulisemalt Nio enda koduõuel. Oktoobri keskel teatas Tesla, et on võitnud 140 miljoni dollariga pakkumise Shanghais asuva 0,8 ruutkilomeetri suuruse maatüki ostmiseks, et rajada sinna planeeritud gigatehas, kus peaks esialgu toodetama 250 000 autot aastas, hiljem juba topelt nii palju. Samas hakkab suur investeering end ära tasuma alles aastate pärast ning nagu mainitud, näitab Hiina autoturg praegu hoopis kahanemise märke. Imporditariifide tõstmise tõttu on Tesla autode müük Hiinas – Tesla suurimal turul peale USA-d – viimastel kuudel aastavõrdluses 30% langenud. Müüdavate sõidukite suurusjärk on hetkel mõnisada alla paari tuhande.

Siin võib Nio jaoks iseenesest avaneda konkurentsieelis, sest Tesla linnamaastur Model X maksab Hiinas – pärast viimaseid tariifitõstmisi – umbes miljon jüääni (145 tuhat dollarit). Juhul, kui Tesla autod oleks kohalike konkurentide kombel tariifidest vabastatud, maksaks Model X Bloombergi andmeil 611 tuhat jüääni. Nio ES8 saab aga pärast valitsuse toetusi kätte kõigest 380 tuhande jüääni eest. Ent ka Nio pole end veel Hiina turul kehtestada suutnud.

Kokkuvõttes tuleb öelda, et vaatamata meedias saadud hellitavale nimele „Hiina Tesla“ on Niol pikk tee minna, et konkurendiga sarnasele tasemele jõuda – kui see üldse peaks kunagi õnnestuma. Elektriautode turul konkurents aina tiheneb ning suurtootjatel on siin raha tõttu sageli eelis. Lisaks on Nio sõltuv Hiina riigi toetustest ning tootmispartnerist, kes teeb samas koostööd ka teiste autotootjatega. Aeg näitab, kas Nio suudab kasvada millekski enamaks kui „lihtsalt autofirma“.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.

Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.

Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon