Aptiv arendab tuleviku transporti - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Aptiv arendab tuleviku transporti

Kirke Ruuven

30.11.2018 10:26

Aptiv.com

Sõiduk kui niisugune on kiiresti tarkvarapõhiseks platvormiks muutumas, sest uudsete funktsioonide ning rakenduste ellu äratamiseks peab erinevaid süsteeme üha enam just tarkvaraga integreerima. Seda teab hästi Iirimaa ettevõte Aptiv (APTV), mis on juba mitmeid aastaid sadu miljoneid dollareid sõidukite tulevikuga seotud kõrgtehnoloogiatesse investeerinud.

Aptiv on tegelikult välja kasvanud väga pika ajalooga ettevõttest, Delphi Automotivest, mille juured ulatuvad esimese elektroonilise uksakella leiutamiseni 19. sajandil. Delphi on olnud osa General Motorsist (GM), kuid eraldus sellest lõplikult 2011. aastal. 6 aastat hiljem jagunes Delphi kaheks –  Aptiviks ning sõiduki jõuallikaid tootvaks Delphi Technologies’iks (DLPH).

Kokkuvõtlikult öeldes on Aptiv tehnoloogiaettevõte, mis disainib, arendab ja toodab sõidukiosi, kuid samal ajal pakub ka elektroonika- ning ohutuslahendusi erinevatele autodele. Ettevõte on pühendunud mobiilsuse kõige keerulisemate probleemide lahendamisele, sealhulgas liiklusõnnetuste ning surmajuhtumite täielikule elimineerimisele. Luues erinevaid elektrifikatsiooni lahendusi, tahavad nad ka süsihappe emissiooni vähendada ning seeläbi maailma rohelisemaks muuta.

Siinkohal saabki välja tuua kolm megatrendi, millele Aptiv on end positsioneerinud. Nendeks on sõidukite automatiseerimine, ühenduvus ja elektrifikatsioon. Firma põhifookuseks on aga  järgmise generatsiooni isesõitvate autode, tarkade linnade ning ühenduvuse ellu äratamine.

Euromonitor toob välja, et 2030. aastaks sõidab maailmas ligi 30 miljonit isesõitvat autot ning 2045. aastal on 100% autodest isesõitvad. Aptiv on Navigandi poolt loodud autonoomsete autode TOP 10 kõige mõjukamate arendajate nimekirjas seitsmendal kohal. Nimekirja juhib General Motors, millele järgnevad Waymo ning Daimler-Bosch.

Isesõitvate autode tulekuga hakkab üha enam kasvama elektrooniliste komponentide nõudlus. Euromonitori kohaselt on nendeks komponentideks ohtu avastavad ja keskkonda eristavad sensorid, andmeid edastavad signaaliseadmed, liikumise juhtimisseadmed ning mugavusvarustus (infotainment-süsteemid).

Iseenesest on Aptiv nende toodete nõudluse suurenemisele hästi paigutatud, sest ettevõte tegutseb kahes ärisegmendis, milleks on signaali- ja võimsuslahendused (Signal and Power Solutions) ning arenenud ohutuse ja kasutajakogemuse segment (Advanced Safety&User Experience).

Autonoomsete autode arendamine on aga kulukas ja keeruline, mis sunnib ettevõtteid ühinema või erinevaid startupe ära ostma. Aptiv on endale ostnud mitmeid erisuguseid firmasid, näiteks Movimento, mis on üle õhu (Over-the-Air) tarkvara uuenduste ning andmete juhtimises esirinnas. Strateegilised investeeringud Contol-Tec’i ja Otonomosse annavad Aptivile võimaluse lõigata kasu andmete monetiseerimise (data monetization) trendist.

Pilvandmetöötlus muutubki isesõitvates autodes üheks tähtsaimaks kasutuses olevaks tehnoloogiaks, sest ühendatud ning isesõitvad autod genereerivad tohututes kogustes erinevaid andmeid. McKinsey&Company sõnul võivad need andmed tekitada 2030. aastaks 450-750 miljardi dollarilise tööstuse. Koos transpordi jagamisega kasvab üleüldiselt autotööstuse poolt genereeritud tulu järgnevatel aastatel mitmekümnekordselt.

Allikas: Mckinsey&Company (2016)

Aptiv on teinud investeeringuid ka Valensi, Innovizi ja LeddarTechi. Kaks viimast on liidrid LiDAR ehk revolutsioonilise sensortehnoloogia arendamises. LiDAR sensorite peamine funktsioon on mõõta iseenda ning vaateväljas olevate objektide vahelist kaugust tehes seda valguse liikumiseks kulunud aja kalkuleerimisega.

Ottomatika, Carnegie Melloni Ülikooli spinoff, on samuti üks Aptivi tütarettevõtetest. Selle poolt loodud tarkvara juhib kogu Aptivi sensoritest koosnevat võrgustikku, mida Aptiv nimetab isesõitvate autode ajuks. Aga see pole veel kõik, sest Aptiv (tol ajal veel Delphi) ostis 2017. aastal endale 450 miljoni dollari eest ka teise tarkvara ettevõtte ehk nuTonomy.

NuTonomy tahab liiklust efektiivsemaks muuta ning nihkuda eemale traditsiooniliselt auto omamise mudelist, arendades selleks erinevaid transpordi jagamise lahendusi. Kaks kolmandikku nuTonomy töötajatest tegutsevad aga Singapuris ja teevad tihedalt riigi valitsusega koostööd. Linnad nagu Punggol ja Tengah disainitakse autonoomseid autosid arvesse võttes. Palju maad jääb linnades näiteks parklate vajaduse languse tõttu vabaks.

Ostutehingute kõrval on Aptivil ka näiteks mitmeaastane partnerlus USA suuruselt teise sõidujagamisfirma Lyftiga. 2018. aasta augusti seisuga on Aptivi ja Lyfti koostööl sündinud isesõitvate taksodega tehtud üle viietuhande sõidu. Ettevõtete enda sõnul pakuvad nad ainukestena USAs ning arvatavasti ka kogu maailmas robottaksode teenust. Kuna tegu on neljanda taseme isejuhtimisega, on autodes siiski juht, kes saab vajadusel juhtimise üle võtta.

Aptivi ja Lyfti kolmkümmend BMW robottaksot

Allikas: Aptiv.com

Vaadates ettevõtte tulemusi, siis 2017. aastal teenis firma 12,9 miljardit dollarit käivet, millest 9,5 miljardit genereerisid signaali- ja võimsuslahendused, 3,4 miljardit aga ohutuse ja kasutajakogemuse segment. Puhaskasumit teenis ettevõte 1,44 miljardit dollarit. Tuleb ka mainida, et 20st enim müüdud automudelist USAs olid Aptivi tooted kasutusel kõigis 20 mudelis.

Nagu eelnevalt mainitud sai, tekkis Delphi Automotive eraldumisega 2017. aastal kaks eraldi ettevõtet. 4,5 miljardit dollarit väärt Delphi Technologies hakkas New Yorgi börsil kauplema DLPH sümboliga ning Aptiv, turuväärtusega 23,6 miljardit dollarit, aga APTV sümboli all.

Kuigi ettevõtte aktsia hind on viimasel aastal veidi tagasi tõmmanud, on Aptivi visioon olla autotootjate poolt eelistatuim partner, pakkudes neile sõidukite nn integreeritud aju ja närvisüsteemi. Aptiv usub, et on end kõrgtehnoloogiatesse tehtud strateegiliste investeeringute, omandamiste ja erinevate partnerlustega unikaalselt autotööstuse megatrendidele positsioneerinud.

Aptivi aktsia hind

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.

Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.

Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon