Pixabay
Kui Ühendriikide aktsiaturg on tippudest alla tulnud -13% ning üle poolte S&P 500 firmade aktsiad kauplevad isegi -20% madalamal, siis samal ajal on mitmed kaitsvamat laadi ettevõtted nagu Coca-Cola, Procter & Gamble ning McDonald’s pakkunud positiivseid tootlusi. Viimane võlub investoreid mitte ainult sektori iseloomuga, vaid ka oma püüdlustega müügitulu kasvu kiirendada.
Ehkki tervisliku toitumise trendid on aastate jooksul aina tugevamalt esile kerkinud ning tänavanurkadelt leiab käsitööburgerite söögikohti rohkem kui kunagi varem, ei ole see siiski tähendanud, et McDonald’si restoranid oleksid inimestest tühjaks jäänud. Jah, korduvalt on viimase 10 aasta jooksul seistud silmitsi kasvu aeglustumise või koguni langusega, mida tuli kas menüüd täiustades, toidu kvaliteeti parandades või restoranide disaini muutes adresseerida, kuid lõpuks on suudetud alati tagasi ree peale saada.
Nagu allolevalt McDonald’si restoranide võrreldava müügikasvu graafikult võib näha, satuti säärasesse olukorda mõned aastad tagasi, ajendades 2015.a firma etteotsa asunud Steve Easterbrooki kokku panema ulatusliku äri ümberpööramise strateegia, mille rakendamine võtab veel mitu aastat aega.
Allikas: Bloomberg
Plaani üheks nurgakiviks on frantsiisitud restoranide osakaalu suurendamine müügitulust. Kui kolm aastat tagasi teenis McDonald’s 81% käibest läbi frantsiiside, siis käesoleva aasta lõpuks on eesmärgiks jõuda 93%ni ning pikaajaliselt 95%ni. Frantsiisimise ning efektiivsuse tõstmise läbi tahetakse vähendada üldkulusid poole miljardi dollari võrra aastas, mis tähendaks ligi 20% langust võrreldes 2015. aasta baasiga.
Teiseks oluliseks sambaks on firma ajaloo kõige ambitsioonikam restoranide uuenduskuur. Moderniseeritakse mitte ainult interjööri ja välisilmet, vaid uuele tasemele viiakse söögikohad ka tehnoloogiliselt, installeerides neisse näiteks digitaalsed menüüd ja digitaalsed iseteeninduskassad, mis peaksid lihtsustama tarbija jaoks valikute tegemist ning andma otsustamiseks ka rohkem aega. See võimaldab McDonald’sil vabastada kassa tagant tööjõudu lauateeninduseks, tõstes sellega tarbijate rahulolu.
Täiendava lahendusena kasutusele võetud äpp võimaldab ühest küljest firmal teha pakkumisi ning mõjutada restorani külastatavust, ent teisalt muuta taaskord ka kliendi elu mugavamaks. Uue müügitasandina on lisandunud veel kullerteenus.
Mitmel pool maailmas, sh Eestis, on uus kontseptsioon juba kasutuses. Ühendriikides aga, mis tõi mullu sisse 42% McDonald’si ärikasumist, loodetakse aasta lõpuks uuendada ära 7000 restorani (umbes pooled). Novembris tuli siiski tunnistada, et ettevõtmine on osutunud liiga ambitsioonikaks ning moderniseerimise ajakava pikendati kahe aasta võrra 2022ni.
Kuna McDonald’si äri põhineb suuresti frantsiisilepingutel, siis tuleb arvestada restoranide tegelike omanikega, kellele võivad uuendustööd käia finantsiliselt üle jõu, olgugi et McDonald’s on lubanud enne 2020.a katta 55% renoveerimiskuludest ning 40% maksumusest, kui projekt viiakse lõpule 2021 või 2022. Viivitused plaanides ühest küljest hajutavad järgnevate aastate peale lühiajalist negatiivset mõju, mis on tingitud restoranide sulgemisest ning avamisjärgse külastatavuse taastamisest, ent ühtlasi tähendab seda, et kauem läheb aega ka uuenduste positiivse mõju avaldumiseks täies ulatuses. Milline saab ajakava pikendamise täpsem tagajärg olema äritegevusele, sellest lubas McDonald’si juhtkond rääkida neljanda kvartali tulemusi jaanuaris avalikustades.
Kuid vaatamata sellele, et McDonald’si müügitulu on viimaste aastate jooksul langustrendis olnud, leiab aktsia rekordtaseme lähedalt, kerkides käesoleval aastal 4%, samas kui S&P 500 indeks jääb antud perioodi peale ligi -5% punasesse. See tuleneb rasvasematest marginaalidest, võimaldades McDonald’sil kasvatada kasumit ning ühtlasi muutes investorid ka tuleviku kasumite osas optimistlikumaks (aktsia kaupleb praegu 23,2x jooksva aasta oodatavat kasumit vs alla 18x perioodil 2012-2014).
Allikas: Bloomberg
Valuatsiooni osas on McDonald’sile jäänud eksimisruumi vähe, ent kui ettevõte suudab lähiaastatel oma äri ümberpööramise ka Ühendriikides edukalt lõpule viia, siis rahvusvaheline kogemus näitab, et uuenduskuur on müügitulu kasvu taastamisel end õigustanud.
McDonald'si aktsia hind (valge) ning jooksva majandusaasta oodataval aktsiakasumil põhinev P/E (lilla)
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet