Pixabay
Olles paar aastat sörkinud konkurentide sabas, vajas Nike päästeplaani ning selleks töötati 2017. a välja 2X strateegia, mis nägi ette suuremat rõhuasetust innovatsioonile, tootmistsükli lühendamisele ja personaalsemale kliendisuhtele. Muutused aitasid mullu panna rattad uuesti õigetpidi tööle ning uute toodete ning müügikontseptsioonidega tahetakse head hoogu ka säilitada.
Mõistagi on Nike’i kui globaalse brändi puhul olulised arengud üle terve maailma, ent eriti pingsalt jälgivad investorid Põhja-Ameerika turgu, tuues ettevõttele sisse pisut üle 40% müügitulust. Allolevalt jooniselt on näha, kuidas Nike’i probleemid hakkasid ilmnema 2016, mil konkurendid eesotsas Adidasega napsasid turuosa, aeglustades ettevõtte müügitulu kasvu ning kahjustades marginaale. Kõige murelikum oli olukord Põhja-Ameerikas, kus veel aasta tagasi (28. veebr 2018 lõppenud kolmandas kvartalis) raporteeriti müügi -6% langusest.
Allikas: Bloomberg
20. detsembril avaldatud 2019. fiskaalaasta teise kvartali tulemustega tõestati, et strateegiliste muutustega on suudetud firma kraavist tagasi teele saada. Kolme kuu müügitulu paranes aastatagusega võrreldes ligi 10% 9,37 miljardi dollarini (oodati 9,17 mld USD) ning seejuures kasvas Põhja-Ameerika üksuse käive 9%. Kiirenenud kasv kõikides regioonides, brutokasumi marginaali tõus 80 baaspunkti võrra 43,8% ning aktsiate tagasiostudega 2% vähenenud käibel olevate aktsiate arv tähendas lahjendatud aktsiakasumi 13% tõusu 0,52 dollarile, mis ületas samuti konsensuse 0,46 dollari suurust prognoosi.
Nike annab üldiselt konservatiivseid prognoose, mistõttu peaks ettevõtte head hoogu seda enam kinnitama juhtkonna nägemus, et kogu 2019. fiskaalaasta müügitulu kasv jääb valuutaliikumisi arvestamata kõrge ühekohalise ning madala kahekohalise protsendi vahemikku, kui kvartal varem oodati kasvu kõrge ühekohalise protsendi jagu.
Mitte ainult lähikvartalite kasvu, vaid ka järgmise kümne aasta ärimahtude suurenemise taga saab olema Nike’i jätkuv innovatsioon, sest nõudluse nurgakiviks on lõpuks ikkagi hea toode. Teine võtmesõna on personaalsema suhte loomine tarbijaga.
Nike’i sõnul on 80% 2019. fiskaalasta senisest kasvust tulnud tänu jalatsite uutele platvormidele nagu VaporMax, AirMax 270, React ning ZoomX. Lähenevate 2020.a Tokyo olümpiamängude eel lubatakse veel palju uusi põnevaid tooteid, paisates tänavu kevadel näiteks müüki teise põlvkonna ise sõlmuvad korvpalliketsid, mille jaehind langeb esimese generatsiooni nutijalanõuga võrreldes ligi poole võrra 350 dollarile. Nike’i kohaselt võib korvpallimängu ajal jalg ligi poole numbri võrra suureneda ning eelnevalt parajana tundunud paelad võivad järgmisel hetkel olla liialt pingul, mistõttu soovitakse nutika tehnoloogia abil tagada parim mugavusaste igas olukorras. Tulevikus plaanitakse seda tehnoloogiat tuua ka teistesse valdkondadesse.
Innovatsioonis pühendatakse tähelepanu rohkem naistele, sest kuigi globaalne naiste spordijalatsite ning -rõivaste turg on meeste omast poolteist korda suurem, moodustavad naiste tooted vaid alla veerandi Nike’i kogutuludest. Positsiooni üritatakse turul tugevdada näiteks tänavuste naiste jalgpalli maailmameistrivõistluste tarbeks 14 riigi naiskonnale võistlusvorme valmistades, mis tähendab seda, et kuna võistkondi on kokku 24, domineerib brändidest väljakut Nike.
Selleks, et tooted tarbijateni jõuaksid, on seda vaja toetada uue jaemüügi kontseptsiooniga, mis suuresti saab olema mobiiltelefonipõhine. Suunda näidatakse tervele tööstusele, olles avanud novembris House of Innovation kontseptsiooniga poe Shanghais ning New Yorgis, kus Nike’i äpp aitab tarbimiskogemust tõsta. Kauplusesse sisenedes oskab rakendus esile tõsta sealseid uusi pakkumisi, tarbija võib skaneerida mannekeene toote kohta info saamiseks või endale sobiva suuruse proovikabiini tellimiseks. Ekspertide stuudios antakse nõu nii sportlike eesmärkide saavutamisel kui ka sobiliku varustuse leidmisel. Kassajärjekordades ei pea seisma, sest maksta saab telefonis ning samuti avab sinu nutiseade kapi, kuhu oled reserveerinud soovitud kauba.
Tarbijat oma digitaalse kommuuniga liites usub Nike, et suudab muuta sideme kliendiga personaalsemaks ning ostlemise mugavamaks. Teisalt võidab ka Nike, kellel on seeläbi rohkem andmeid kliendi ja tema eelistuste kohta, mis võiks olla abiks uute toodete loomisel ja varude tõhusamal juhtimisel. Digitaalne osa moodustab Nike’i kogukäibest praegu 15%, ent kasvab võrreldes teiste segmentidega kordades kiiremini (viimases kvartalis aastaga 41%). Transformatsioon on alles algusjärgus, sest juhtkonna arvates jõuab 2023.a vastava kanali osakaal 30%ni ja pikas plaanis usutakse, et enamus ärist saab olema digitaalne.
Nike'i aktsia hind
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet