iStock
Algajal ettevõtjal on peas rohkem küsimusi kui vastuseid: Kas mu toode on ikka elujõuline? Kes on selle klient? Kus on seda kõige paremini müüa? Kust leida äripartnereid? Kas on üldse vaja äripartnereid? Ning kust leida raha selle kõige üleval pidamiseks? Seekord Funderbeami abiga LHV raamatukokku lisandunud raamatutest leiab lugeja just nendele küsimustele vastused.
Funderbeam annetas LHV raamatukokku 8 idufirmade temaatikaga haakuvat raamatut. Nende seast leiab konkreetsele probleemile lahendusi pakkuvaid raamatuid nagu ühte asja korraga tegema õpetab „See üks asi“ või raha kaasamiseks juhtnööre jagav „The Art of Startup Fundraising“. Leidub ka kolm ettevõtlusõpikuna käsitletavat raamatut: „The Startup Owner's Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company“, „Start Your Own Business: The Only Startup Book You'll Ever Need“, ja „The $100 startup“. Iduettevõtetes lean juhtimise põhimõtteid aitab juurutada „The Lean startup“, ning enamusest erinevalt mõtlema Peter Thiel raamatus „Nullist üheni“. Ilmselt valiku põnevaim raamat on Theranose allakäiku käsitlev „Bad Blood: Secrets and Lies in a Silicon Valley Startup“
Funderbeam on aastal 2013 eestlaste poolt asutatud maailma esimene üleilmne kauplemiskoht, mis on mõeldud varajase faasi kasvuettevõtetele. Läbi Funderbeami platvormi saavad ettevõtted end tutvustada ja laienemiseks raha kaasata. Kauplemine pakub investoritele võimaluse oma osalust vähendada või suurendada sarnaselt börsile.
The Startup Owner's Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company
Steve Blank, Bob Dorf
Mis oleks parem abimees ühe korraliku idufirma üles ehitamisel kui vastav kasutusjuhend? Eriti, kui tegemist on ettevõttega, mille ärimudeli edukus sõltub selle skaleeritavusest ja mille eesmärk ei saa olla madalam kui maailma vallutada. Samm-sammulist lähenemist selle tarbeks pakub „The Startup Owner's Manual“. Raamatu metoodiline lähenemine annab ülevaate, mida teha ettevõtte alustamise esimestel nädalatel, kuudel ja aastatel. Lisaks antakse praktilisi nõuandeid, kuidas leida oma toote või teenuse jaoks õige jaotuskanal, kuidas turundada, ning kodulehte lihtsalt külastavatest inimestest maksvad kliendid saada. Idufirma edu mõõtmiseks leiab raamatust mõõdikud, millega mõõta kasvu selliselt, et see aitaks seatud eesmärke saavutada. Üsna palju keskendutakse õige kliendi ja turu leidmisele ja toote elujõulisuse kontrollimisele, puudutamata ei jää ka üldine äristrateegia. Raamatust saavad abi nii füüsilisi kui ka digitaalseid tooteid pakkuvad ettevõtjad, See on kasulik abivahend kõigile alustavatele ettevõtjatele, investoritele ja mentoritele.
Bad Blood: Secrets and Lies in a Silicon Valley Startup
John Carreyrou
19-aastaselt Stanfordi ülikoolist välja kukkunud Elizabeth Holmesi idufirma Theranos lubas kasutajatele anda kiire ülevaate oma tervisest ainult paari veretilka analüüsides. Tuntud investorite poolt rahastatuna jõudis ettevõtte väärtus rohkem kui 9 miljardi dollarini, saavutades sellega ükssarviku staatuse (väärtus vähemalt 1 miljard dollarit). Holmes jõudis selle tuules Forbesi ja Fortune’i kaanele, ning esines TED-is (TED talks). Silicon Valley armastas teda kui karismaatilist liidrit, seda enam, et tegemist oli noore ja sümpaatse naisterahvaga. Oli ainult üks probleem –tehnoloogia ei töötanud ega olnud kunagi isegi lähedal töötamisele. John Carreyrou, kes oli Wall Street Journali reporter, lahkab raamatus põhjalikult Theranose allakäiku. Carreyrou oli üks esimestest, kelle selle loo avalikkuse ette tõi ning läks sellega lõpuni, kartmata pinget ja ähvardusi, mida Holmes ja tema advokaadid Carreyrou’ ellu tõid. See lugu on kindlasti üks tänapäeva suurimaid valgekraede pettuseid pärast Enroni ja pakub lugejale põnevaid elamusi.
See üks asi
Gary Keller, Jay Papasan
Tänapäeval populaarsele rööprähklemisele vastukaaluks õpetab „See üks asi“ keskenduma ühele ülesandele. Sellele, mis on kõige olulisem. Mis on see üks asi, mille tegemine viib kõige rohkem edasi ja muudab teiste asjade tegemise kas lihtsamaks või mittevajalikuks? Ei ole tarvis tegutseda suurelt ja teha mitmeid asju korraga. Sihile viib hoopis väikselt tegutsemine, kui jäetakse kõrvale kõik, mida võiks teha, ja tehakse seda, mida peab tegema. Tegemist on üsna kiiresti loetava raamatuga, kus ühte mantrat korrutatakse läbi erinevate peatükkide. Kordamine pidi tarkuse ema olema, seega kui raamat ühe lausega kokku võtta, võiks see kõlada nii: „Tee ühte asja, seda mille tegemine viib kõige rohkem edasi ja muudab teiste asjade tegemise kas lihtsamaks või mittevajalikuks.“ Raamat on olnud mitmel korral esindatud USA bestsellerite nimekirjades, sh on see olnud Wall Street Journali, New York Timesi ja USA Today nimekirjas esimesel kohal.
Nullist üheni
Peter Thiel
Paypali ühe asutaja Peter Thieli raamat oli New York Timesi ja Amazoni 2014. aasta äriraamatute kategooria bestseller. Ta kirjeldab oma raamatus, kuidas jõuda kaardistamata aladele ja avastada uusi leiutisi. Olemasoleva täiustamine viib ainult ühest punktini n, kui aga teha midagi täiesti uut, siis võib liikuda nullist üheni. Alati on lihtsam kedagi kopeerida, kuid see ei vii elu edasi. Mark Zuckerberg ei ehitaks täna enam üles sotsiaalvõrgustikku, nagu ka Bill Gates ei teeks operatsioonisüsteemi või Larry Page ja Sergey Brin otsingumootorit. Nad ei saavutaks Thieli sõnul edu kellegagi konkureerides. Innovaatilised tooted ei konkureeri ühegi olemasoleva tootega ja see on parim viis äriliselt edukas olla. Kui muidugi toode on piisavalt elujõuline. Raamat õpetab küsima küsimusi, mis juhatavad ootamatutes kohtades olevate väärtuste juurde. Thieli sõnul on niimoodi mõeldes võimalik luua innovaatilisi tooteid ja teenuseid, ning see tõstab optimismi progressi võimalikkusest tulevikus.
The Lean startup
Eric Ries
Raamatu autor Eric Ries defineerib idufirma kui organisatsiooni, mis püüab luua midagi uut täieliku tundmatuse tingimustes. Inspireerituna lean tootmisest saadud õppetundidest põhineb see valideeritud õppimisel, kiirel teaduslikul eksperimenteerimisel ja nii mõnelgi mitte-intuitiivsel praktikal, mis vähendavad toote välja töötamise aeg, mõõdavad tegelikku edu edevuse asemel ja õpetavad, mida kliendid tegelikult tahavad. Kajastamist leiavad eduka idufirma loomiseks vajalikud tööriistad nagu minimaalselt elujõuline toode, kontrollitud õppimine, arenda-mõõda-õpi tsükkel, pöörded jpt. Neid tööriistu kasutades on võimalik igasuguse suurusega ettevõtetel oma visiooni pidevalt testida ja teha selles vajalikke muudatusi enne, kui on liiga hilja. Probleemide lahendamiseks võib viie miks küsimuse abil jõuda selle tuumani. Iga küsimus tekitab ühe lahenduse. Kui üks probleem tekitab palju tööseisakuid, siis selle parandamisega tekib juba piisavalt aega, et parandamine end õigustaks. Raamatu eesmärk on ära hoida idufirmade läbikukkumine, andes neile tööriistad, mida kasutades saab põrumist vältida.
Start Your Own Business: The Only Startup Book You'll Ever Need
Entrepreneur Media toimetus
Kasutades oma enam kui 33 aasta pikkust kogemust väike-ettevõtluse alal viib Entrepreneur Media toimetus lugeja läbi ettevõtte alustamise kolme esimese aasta. Nende ajakirjal on täna umbes 3 miljonit lugejat ning portaalil entrepreneur.com 14 miljonit unikaalset külastajat. Raamatus antakse vastused pea kõigile algajat ettevõtjat vaevavatele küsimustele: kuidas leida oma tootele turg; kuidas ettevõtet rahastada; kuidas kasutada uusimat tehnoloogiat; kuidas turundada; kuidas leida äripartnereid ning kuidas orienteeruda maksude ja seaduste rägastikus. Selle tarbeks antakse lugejale kontrollnimekirjad, vormid ja töölehed. Seaduste ja maksude osas peab muidugi arvestama, et raamat on kirjutatud USA lugejaid silmas pidades ning kohalikud olud võivad erineda. Raamat on kindlasti heaks alguseks kõikidele alustavatele ettevõtjatele.
The $100 startup
Chris Guillebeau
Kui tavapäraselt kiputakse arvama, et ettevõtte loomiseks läheb vaja kümnetesse tuhandetesse ulatuvat algkapitali, siis Chris Guillebeau näitab, et hakkama võib saada ka vaid 100 dollariga. Kolme osasse jagatud raamatu esimeses osas kajastatakse ettevõtjate mõtteid, miks üldse ettevõtlusega tegeleda. Raamatu tarbeks intervjueeris autor rohkem kui 1500 ettevõtjat, kes on andnud oma panuse statistilisse uurimusse enda ja oma klientide kohta. Autori arvates 50 parimat lugu on leidnud oma tee raamatusse. Neist tuleb juttu raamatu teises osas, kui leiavad kajastust lihtsad äriplaanid, turundus ja toote/teenuse lansseerimise tehnikad. Lugusid valides on autor seadnud tingimuseks, et ettevõtet rajades ei ole kasutatud rohkem kui 1000 dollarit omakapitali, kuid on teeninud vähemalt 50 000 dollarit tulu, ettevõttes ei tööta üle viie inimese ja pole tarvis mingeid spetsiifilisi oskusi. Kolmandas osas keskendutakse ettevõtte laiendamisele läbi frantsiisimudelite ning sellele, kuidas võimalikest raskustest üle saada.
The Art of Startup Fundraising
Alejandro Cremades
Hea äriplaan on olemas, kuid rahast jääb puudu? Sellest raamatust saad ülevaate, kuhu ja kuidas raha saamiseks pöörduda. Raamatu autor ei soovita järgida paari üksiku superstaar idufirma lugu, sest need on tõenäoliselt unikaalsed ja kehtivad ainult erakordsetest oludes. Praeguseks on enamus raha kaasamisest liikunud interneti platvormidele ja vanad meetodid ei ole enam nii efektiivsed. Kuna võimalusi on palju, siis autor annab oma õpetussõnad, kuidas koostada head raha kaasamise strateegiat ja kuidas leida õigeid investoreid. Seda lahatakse ettevõtte elutsükli kõige kriitilisemates osades algus- ja kasvufaasis. Lisaks tutvustatakse raha küsimise üht olulisemat osa – müügikõnet (pitch), mille koostamiseks on oma juhis. Muidugi ei puudu raamatust teiste poolt tehtud vead, millest on hea õppida ja neid ise vältida. Lugeja ei pea kartma keerulisi finantstermineid, sest Alejandro Cremandes seletab suure osa neist lahti ning illustreerib mõisteid reaalsete näidetega.
LHV raamatukogu võimaldab huvilistel tutvuda investeerimis- ja ettevõtlusalase kirjandusega, aga ka lugeda ajakirja Investeeri kõiki numbreid ning laenutada raamatuid nii Tallinnas kui ka Tartus. Kui sul on soov raamatuid laenutada, peaksid olema LHV Panga või LHV Varahalduse klient.
Infot raamatukogu kohta saab LHV finantsportaalist, telefonil 6 800 400 või klienditugi@lhv.ee. Raamatukogu on avatud Tallinnas E–R 9–19 ja Tartus E–R 9–18.
Tweet