Shutterstock
Ükskõik millisesse maailmanurka praegu ka ei vaata, kipub kasvav võlg olema tuttav teema igal pool ning erandiks pole ka USA, kus majapidamised kasvatasid 2018.a viimases neljandikus oma kohustusi 32 miljardi dollari ehk 0,2% võrra 13,54 triljoni dollarini. 2008. aasta finantskriisi eelsest tipust on nüüdseks ronitud 869 miljardi dollari võrra kõrgemale, olgugi et kinnisvaralaenude tase jääb täna madalamaks.
See oli 2013. aasta kolmas kvartal, mil ameeriklased lõpetasid finantskriisi järgselt võlakoorma vähendamise ning hakkasid uuesti agaramalt laenama. Läinud viie aasta võlakohustuste 21% kasv on suuremas osas tulnud väljaspool kinnisvarasektorit, peamiselt auto- ja õppelaenude arvelt, mille mahud ulatusid 2018.a lõpus vastavalt 1,27 ning 1,46 triljoni dollarini (2008.a kolmandas kvartalis olid tasemed vastavalt 0,81 ja 0,61 triljonit dollarit).
Läinud aasta lõpus aga vajutasid USA majapidamised laenamisel tugevalt pidurit. Kui kolmandas kvartalis kasvas võlakoorem teise kvartali baasil 1,6%, siis neljanda kvartali 0,2% tõus märkis aeglaseimat tempot alates 2015. aastast. Raske on öelda, kas siit võiks midagi järeldada edasise trendi kohta või lugeda seda vaid hooajaliseks / ajutiseks nähtuseks. Aeglasema laenutegevuse taga olid peamiselt hüpoteeklaenud, mida võisid mõjutada mitmed tegurid: intressimäärade tõus, majade kättesaadavust raskendavad madalad varud ning kõrged hinnad ning finantsturgude volatiilsus ja valitsuse töö seiskumine, mis kahjustasid tarbijate kindlustunnet.
Erinevalt hüpoteeklaenudest, jätkus autolaenude puhul eelmise aasta neljandas kvartalis korralik kasv, kui jääk suurenes kolme kuuga 9 miljardi dollari võrra. Uusi autolaene väljastati neljandas kvartalis 144 miljardi dollari jagu, mis tõi kogu 2018.a mahu 584 miljardile ehk rekordilisele tasemele viimase 19 aasta jooksul, mil antud andmerida eksisteerib.
Majanduse tugev seis, madal tööpuudus ning fakt, et pangad on vähemalt kinnisvaralaenude väljastamisel kriisijärgselt oluliselt karmistanud nõudeid, aitavad hoida tagasimaksetega hilinenud laenude mahtu madalaimate tasemete lähedal käesolevas tsüklis.
Kui vaadata detailsemat pilti, siis ainsana võiks muretsema panna autolaenude segment, sest teiste puhul on viimastel aastatel maksevõimetus kas vähenenud või püsinud suuresti stabiilsena. Kõikidest autolaenudest oli 2018.a lõpus 4,5% sellised, kus tagasimaksega oli 90 päeva või rohkem hiljaks jäädud ehk teisisõnu on üle 7 miljoni ameeriklase sõiduvahendi soetamiseks võetud laenu tagastamisega vähemalt kolm kuud graafikust maas.
Krediidireitingu agentuuri Experiani kohaselt oli Ühendriikides uue auto ostmiseks võetud laenu keskmine suurus eelmise aasta neljandas kvartalis 31722 dollarit, kasvades aastaga üle 600 dollari võrra ning tõstes kuise tagasimakse rekordilise 545 dollarini. Kasvu taga on peamiselt seik, et uute autode keskmine hind kerkis detsembris rekordilise 37260 dollarile, kuna tarbijate eelistused on kaldunud rohkem linnamaasturite kasuks, mis kipuvad sedaanidega võrreldes olema kallimad ning lisaks on aastate jooksul autodesse järjest rohkem tehnoloogiat mahutatud.
Vaatamata tööturu tingimuste paranemisele on halvaks läinud autolaenude osakaal tõusutrendis ühest küljest seetõttu, et autode hinnad on kasvanud kohati sissetulekutest kiiremini. Teine oluline põhjus peitub selles, et eelnevatel aastatel on autolaenude standardid olnud madalad ning finantseeringut pakuti inimestele, kelle krediidinäitajad olid väga riskantsed (subprime) – turg, mida domineerivad autofirmade finantseerimisüksused.
Kasvavate tagasimaksmise raskuste põhjal võib järeldada, et tööturu heast seisust pole kõik ameeriklased võrdselt osa saanud ning juhul kui töötuse määr peaks ühel päeval ootamatult hakkama taas ülespoole liikuma, võib see niigi delikaatset seisu üsna kiiresti halvemuse suunas pöörata. Positiivsest küljest tasub siiski välja tuua, et autolaenude kvaliteet on paranemas. Näiteks 2018.a läks uutest autolaenudest 32,3% kõrgeima krediidireitinguga (üle 760 punktiskooriga) laenutaotlejatele, madalaima reitinguga tarbijate osakaal moodustas 20,1%. Viimati oli uute autolaenude kvaliteet nõnda kõrge 2009-2010 ehk vahetult pärast majanduskriisi, mil finantsasutused karmistasid oluliselt oma laenustandardeid.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet