Pixabay.com
Y-generatsioon ehk milleenlased erinevad enda eelistuste ja raha kulutamisharjumuste poolest vanemast põlvkonnast üpriski palju. Teistsuguste harjumuste tõttu ei kasuta milleenlased aga tooteid ning teenuseid, mis on olnud kunagi väga populaarsed. Näiteks mootorrattad on vaikselt noorte tõttu välja suremas, kuid näiteid jagub veel.
Pabersalvrätikud. Ühe näitena võib välja tuua sellise lihtsa toote nagu salvrätikud. 1950ndatel olid kangast salvrätikud oluliseks elemendiks laual, kuid paberist salvrätikute ilmumine tõrjus need sealt välja. Ent viimase 20 aasta jooksul on pabersalvrätikute kasutamine vähenenud. Selle põhjuseks võivad olla milleenlased, kes eelistavad hoopis majapidamispaberit, isegi õhtusöögipidudel. Üks 2016. aastal läbi viidud uuring leidis, et poole aasta jooksul oli vastanutest 56% ostnud paberist salvrätikuid, kuid 86% majapidamispaberit.
Traditsioonilised pulmad. Pulmad muutuvad ajas järjest enam mitteametlikumaks, sest tänapäeva noored abielluvad vanemas eas ega vaja seetõttu enda vanematelt pulmade pidamiseks rahalist toetust. See võimaldab noortel pulmi läbi viia nagu nad ise tahavad. Banketisaalide ja hotellide vastuvõturuumide asemel eelistatakse kohti nagu farmid ja aidad. Pulmakleitide disainerid kannatavad ka selle trendi käes, et pruudid eelistavad lihtsaid kleite. Näiteks Alfred Angelo, mis oli kunagi üks maailma suurim pulmakleitide tootja ja jaemüüja, kuulutas 2017. aastal finantsraskuste tõttu välja pankroti.
Teemandid. Kuna milleenlased on rohkem teadlikud enda finantsasjadest, ei taha nad kallitele teemantidele kuigi palju raha kulutada. Nad on teadlikud ka sellest, et looduslikud teemandid ei ole tegelikult nii haruldased, kui reklaamid seda väidavad. Põhjus võib olla ka see, et laboris kasvatatud teemandid, mis on 30% odavamad, on milleenlaste hulgas populaarsust kogumas. Kui 2018. aastal oli sünteetiliste teemantide turg 1,9 miljardit dollarit, siis 2035. aastaks peaks see jõudma 15 miljardi dollarini.
Laboris kasvatatud teemantide turu prognoos (miljardit dollarit)
Allikas: Paulzimnisky.com
Mootorrattad. Y-generatsioon ostab olulisemalt aeglasemas tempos mootorrattaid kui tegid seda eelnevad põlvkonnad. Näiteks Harley Davidsoni käive on viimasel neljal aastal palju kannatada saanud ning arvatakse, et süüdi on just milleenlased, kes ei näe mootorrattaid kui hobi, vaid praktilist sõiduvahendit. Avatud teel sõitmise vabadus, mida Harley Davidson reklaamib, ei ole tänapäeva noortele kuigi kutsuv. Neil on palju rohkem entusiasmi hoopis suurlinnas elamise vastu. Asi võib olla ka selles, et milleenlastel pole kuluka hobi jaoks piisavalt vahendeid.
Allikas: Harley-davidson.com
Pesupehmendajad. 1960ndatel kuulsaks saanud vedeliku müügikäive on viimasel kümnel aastal kõvasti vähenenud. Proctor & Gamble peab siin peamiseks süüdlaseks Y-generatsiooni. Kuigi pesumasinad on küll paremaks läinud, on üks põhjus ikkagi noored, kes tunnevad palju rohkem muret toodetes peituvate kemikaalide pärast, ega soovi seetõttu kemikaale täis kangapehmendajaid kasutada. Milleenlased kannavad tänapäeval ka tihti spordiriideid, mida ei soovitata pehmendajatega pesta.
Hommikuhelbed. Üks 2016. aastal tehtud uuring leidis, et 40% milleenlastest eelistavad hommikuhelbeid mitte süüa. Üllatav põhjus: selle valmistamine ja koristamine võtab liiga kaua aega. Kindlasti mängib oma osa ka see, et hommikusöögi menüü võib olla väga lai, alates jogurtist ja lõpetades kuumade võileivadega. Mõned analüütikud arvavad hoopis, et milleenlaste suhe antud toiduga on muutumas ning nad näevad helbeid kui snäkki, mitte kui igapäevast hommikusööki.
Kaabeltelevisioon. Cutting the cord ehk juhtme lõikamine osundab fenomenile, kus inimesed lõpetavad lepingu kaabeltelevisiooniga, et kasutada alternatiivseid voogedastusteenuseid. Viimased on peamiselt online voogedastusplatvormid nagu Netflix, Amazon ja Hulu. Nii milleenlased kui ka X-generatsioon on põhilised grupid, kelle hulgas antud nähtust on märgata. Põhjuseks on odavamad hinnad ja võimalus isikupärastada ehk vaadata nii palju erinevaid saateid, kui soovi on.
Masstoodetud õlu. Peavoolu õllede nagu Budweiseri ja Heinekeni müügitulud on langemas ja ka siin süüdistatakse milleenlasi. Goldman Sachs alandas 2017. aastal Constellation Brandsi ja Boston Beer Company reitinguid, tuginedes uuringutele, mis näitavad, et milleenlased joovad vähem õlu kui eelmised põlvkonnad. Ja kui noored joovad õlut, eelistavad nad hoopis käsitööõllesid. Milleenlastele meeldib viimaste lai maitsevalik ja kogukond, mis käsitööõllede ümber on tekkinud.
Salvrätikud, pesupehmendajad ning teised ülalnimetatud tööstusharud on ainult mõned näited kõikidest nendest tööstustest, mida enesekeskeks ja laisaks peetud Y-generatsioon on kas hävitamas või ümber muutmas. Parim, mida antud muudatustest ohustatud ettevõtted teha saavad, on olla uutele ideedele ülimalt avatud, et mitte rongist maha jääda.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet