Pixabay
Kui inimestel palutakse nimetada suurimaid firmasid maailmas, toovad nad tihti välja nii Apple’i, Walmarti kui Exxon Mobili. Harva mainitakse nimesid nagu Cargill või Koch Industries. Ometi oli Cargilli 2018. aasta käive üle 114 miljardi dollari ja tegemist on ühe tähtsaima ettevõttega USAs. Suuri vähetuntud nimesid on tegelikult väga palju ja antud artikkel annab neist lühikese ülevaate.
Cargill
Cargill on USA suurim erakätes olev firma, mis on suutnud hoida väga madalat profiili juba üle 150 aasta. Seda peamiselt seetõttu, et Cargilli-nimelisi tooteid ei eksisteeri ja Cargilli brändinguga reklaame on raske leida. Ometi on ettevõte tuntud toidu- ja põllumajanduse turgudel, mängides olulist rolli ka maailma majanduses. Firma vastutab näiteks 25% ulatuses USA teravilja ekspordi eest.
Minneapolises põhineva Cargilli peamised äritegevused on järgmised: teravilja ja teiste põllumajandustoodetega kauplemine, kariloomade kasvatamine ja loomasööda valmistamine, erinevate toiduainete, nt tärklise ja glükoosisiirupi tootmine. Firma asutas William W. Cargill juba 1865. aastal ning tema järeltulijad omavad ettevõttest siiani 90%. Mehe järeltulijad moodustavad täna ühe rikkaima perekonna maailmas, kus on kokku 14 miljardäri.
Yum! Brands (YUM)
Firma nimega Yum! Brands ei ütle arvatavasti samuti paljudele lugejatele midagi, kuid on tõenäoline, et nad on selle kiirtoidurestorane mõnes välisriigis, näiteks Ühendkuningriigis või Prantsusmaal, siiski külastanud. Yum! Brands, eelmise nimega Tricon Global Restaurants, on USA ettevõte, mis on omab kiirtoidurestoranide kaubamärke KFC, Pizza Hut ja Taco Bell. Firma turukapitalisatsioon on 34,4 miljardit dollarit ja see on Fortune 500 firmade seas 494. kohal.
2019. aasta seisuga on Yum! Brandsil kokku rohkem kui 48 000 toitlustuskoha 145 riigis üle kogu maailma. Suurele kiirtoidurestoranide hulgale vaatamata avab firma iga päev keskmiselt kaheksa uut restorani. 2019. aasta teises kvartalis teenis ettevõte 1,31 miljardit dollarit käivet, ületades analüütikute 1,28 miljardi dollarilist ootust. Firma võrreldavate restoranide müük kasvas samal ajal 5%, kusjuures Taco Bellil tõusis see 7% (oodati 3,75%). Viimane on pikka aega olnud Yum! Brandsi kõige edukam bränd.
Koch Industries
Kui minna toiduga tegelevatest korporatsioonidest natuke eemale, siis selline ettevõte nagu Koch Industries väärib kindlasti mainimist. Koch Industries on Cargilli kõrval USA teine suurim eraettevõte, teenides 2018. aastal kogutulu üle 110 miljardi dollari. Koch Industries tegeleb nafta, erinevate kemikaalide, energia, polümeeride, mineraalide, väetiste, tselluloosi ja paberi tootmise ning rafineerimisega. Lisaks sellele valmistab firma keemiatehnika seadmeid, tegutseb raietööstuses, kaubavahetuses ja investeerimises.
Koch Industries asutati vendade Kochide (Charlesi, Davidi, Billi ja Fredericku) isa poolt 1940. aastal. Pärast tema surma ehitasid firmat peamiselt üles pojad Charles ja David. Kahjuks suri miljardärist David käesoleva aasta augustis, olles ise 79-aastane. Charles, kelle ambitsioonikuse tõttu Koch Industries nii suureks kasvas, on täna 11. rikkaim inimene maailmas, hinnangulise netoväärtusega 50,5 miljardit dollarit. Bill ja Frederick osteti firmast 1983. aastal pärast tuliseid kohtuvaidlusi 1,1 miljardi eest välja.
Johnson Controls (JCI)
Üks üsna vähetuntud firma on ka 34,1 miljardi dollarilise turuväärtusega Johnson Controls. Ettevõte disainib, toodab, paigaldab ja hooldab kütte-, ventilatsiooni- ning kliimaseadmeid, jahutus-, hoonehaldussüsteeme, tule- ning turvasüsteeme nii ärihoonete kui elamute jaoks. Lisaks teeb see koostööd erinevate organisatsioonidega vähendamaks nende käsutuses olevate hoonete energiatarbimist ja seeläbi tegevuskulusid. Iirimaa firma on aidanud maksimeerida näiteks Empire State Buildingu ning Burj Khalifa efektiivsust.
Johnson Controls müüs käesoleva aasta maikuus maha enda Power Solutions äriüksuse. Power Solutions disainib ja toodab erinevate sõidukite akusid, varustades pliiakudega erinevaid autotootjaid ning järelturu jaemüüjaid, sealhulgas Walmarti, Toyotat ning BMW-d. Power Solutionsi müügitehingust laekus Johnson Controlsile 11,6 miljardit dollarit, millest 3,4 miljardit dollarit kasutati võlgade tagasi maksmiseks. Ülejäänud rahaga ostis ettevõte enda aktsiaid tagasi.
Tata Motors (TTM)
Rääkides autodest, siis sellise firma nagu Tata Motorsi automargid on üle maailma ülimalt tuntud, kuid ettevõte ise kuigi kuulus ei ole. 5,5 miljardi dollariline Tata Motors on tegelikult India suurim autotootja. Rahvusvaheliselt on ettevõtte kõige kuulsamad automargid Jaguar ja Land Rover. Tata ostis need 2008. aasta juunis Ford Motorilt ning lõi neist endale Jaguar Land Roveri nimelise tütarettevõtte.
China Life Insurance Company (LFC)
India naaberriigis Hiinas eksisteerib ettevõte nimega China Life Insurance Company. Vaatamata sellele, et antud organisatsioon on ülimalt suur – selle turukapitalisatsioon on üle 100 miljardi dollari – saab see läänemaailma meedias üldiselt vähe kajastust. Tegemist on Hiina kõige suurema elukindlustusfirmaga, mida omab 70% ulatuses Hiina valitsus. China Life’i aktsionäridele kuuluv puhaskasum kerkis aastases võrdluses 2019. aasta esimeses pooles suurema investeerimistulu tõttu 128,9%, jõudes 37,6 miljardi jüaanini.
Sberbank (SBER)
Ka Moskvas põhineva Sberbank Rossii nimi ei pruugi paljude jaoks tuttav olla. Samas on tegemist suurima firmaga Venemaal, mis ei tegutse energiavaldkonnas – see on Venemaa suurim pank. Sberbank on ühtlasi Venemaa kõige väärtuslikum bränd, edastades Gazpromi ja Lukoili. Sberbanki kasutab 70% venelastest ja sellel on kokku üle 14 000 filiaali kõikides Venemaa Föderatsiooni alamüksustes.
Antud firma on juba mitu järjestikkust aastat kasumirekorditest teatanud, ületades sellega oma konkurente. 2018. aastal teenis Sberbank Rossii puhaskasumit 831,7 miljardit rubla, mis on 11,1% kõrgem kui 2017. aastal. Kui neljandas kvartalis tõusis Sberbanki kasum 2,2%, siis selle lähedaseima konkurendi, VTB puhaskasum vähenes samal ajal 12,7%.
Sberbanki aktsia Moskva börsil (rublades). Allikas: Bloomberg
Kõik need on vaid mõned näited tegelikult väga väärtuslikest firmadest, mis on kas tahtlikult soovinud jääda tagaplaanile või mille tegevus jääb lihtsalt enamus inimeste jaoks liiga igavaks. Samas võib olla põhjuseks ka asjaolu, et need firmad ei vajagi rahvusvahelist tähelepanu – neile piisab täiesti ka enda kodumaal kuulsaks olemisest.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet