iStockphoto
Kuna tänavu suve alguses valmistas Nike neljanda kvartali kasumiga pettumuse ning vahepeal on kaubanduspinged ning üleilmse majanduse jahtumine ärikeskkonnale suuremat varju hakanud heitma, peljati 24. septembril 2020. fiskaalaasta esimese kvartali aruandes järjekordset allajäämist konsensuse ootustele, ent tegelikult kujunes pilt hoopis vastupidiseks.
Kui kombineerida omavahel järjest aktiivsema eluviisi suunas liikuv ühiskond ning innovaatilised tooted, annab see tulemuseks Nike’i äri tempoka kasvu makromajanduslikest tõmbetuultest hoolimata. Ettevõte suutis augustis lõppenud 2020. majandusaasta esimeses kvartalis kasvatada müügitulu mullusega võrreldes 7% (valuutade liikumisi arvestamata 10%) 10,66 miljardi dollarini, millega ületati analüütikute 10,43 miljardi dollari suurust ootust.
Põhja-Ameerika, mis moodustab suurima osa käibest (40%), kasvas valuutasid arvestamata 4%. Tugevamalt panustasid kasvu Euroopa, Lähis-Ida ja Aafrika, mis näitas kokku 12% kasvu, Aasia ning Ladina-Ameerika müük suurenes 13% ning Hiinas koguni 27%. Arvestades seda, et Hiina müük kasvas 2019. fiskaalaastal 24%, tõestas Nike esimese kvartaliga, et sealne nõudlus spordijalanõude ja rõivaste järele püsib väga tugevana.
Tulemused muudab veelgi silmapaistvamaks seik, et tariifisõjast tingitud kulude tõusust hoolimata kasvatas Nike aastaga oma brutokasumi marginaali 150 baaspunkti võrra 45,7% peale. Ettevõtte sõnul suudeti sellega hakkama saada tänu madalamatele allahindlustele, tugevamale müügile rahvusvahelistel turgudel, mis on Põhja-Ameerikaga võrreldes kasumlikum ning samuti mängis rolli Nike’i otsemüügi suurem panus (hõlmab online müüki), olles hulgimüügiga võrreldes kõrgema marginaaliga äri.
Nike finantsnäitajad. Allikas: Nike
Müügitulu kasv, marginaalide paranemine ning aktsiate tagasiostud aitasid aktsia kohta teenida kasumit 0,86 dollarit, hüpates eelneva aasta esimese kvartaliga võrreldes 28% ning ületas analüütikute prognoosi 15 sendiga.
Nike’i hea hoo taga on ühest küljest edukas tooteinnovatsioon ning julgus mängida stiiliga. Näiteks eelmises kvartalis oli jalatsite vallas üks suurimaid müügihitte Air Max React 270 ning samuti lansseeriti Joyride, mille tagasisides hinnatakse kõrgelt eelkõige jalanõu mugavust. Naistele mõeldud toodetes täheldati eelmises kvartalis treeningrinnahoidja Indy Sports bra ja jooksupükste Nike One tugevat nõudlust.
Air Max React 270 (vasakul) ja Joyride (paremal). Allikas: Nike
Ka laste riiete ning jalatsite müügi kasv pole varem koolieelsel perioodil nõnda vägev olnud, mida osaliselt aitab viis, kuidas neid tooteid pakutakse. Kuna vanemad on järjest rohkem asju ostmas endale läbi Nike’i äppide, siis nähakse digitaalset platvormi vahendina, kuidas pakkumiste ja uute ärimudeli lahendustega ostaksid vanemad rohkem tooteid ka oma võsukestele. Näiteks on võimalik liituda teenusega, kus klient maksab kuus kindla summa ning Nike toob iga kvartal, üle kuu või iga kuu tema lapsele uued jalanõud (hind vastavalt 20, 30 ning 50 dollarit kuus).
Digitaalne kanal on oluline vahend, millega Nike oma kasvu ja kasumlikkust veab. Müük antud platvormil suurenes esimeses kvartalis aastatagusega võrreldes 42%, kiirenedes eelmisel fiskaalaastal saavutatud 35% pealt. Erinevate rakendustega nagu näiteks Nike ja SNEAKERS luuakse personaalsemat sidet tarbijaga ja samal ajal mõjutades ka füüsiliste poodide müüki, kuna tahetakse, et klient leiaks ükskõik mis ajal üles õige toote ning saaks seda soovi korral tulla proovima poodi. Üks viimaseid samme tarbijakogemuse tõstmiseks on nii rakenduses kui ka Põhja-Ameerika kauplustes Nike Fiti kasutuselevõtt – tehnoloogia, millega saab skannida jalalaba ning selle põhjal oskab programm määrata sobiva jalanõu suuruse.
Tehnoloogia võimaldab ka Nike’il endal teha targemaid otsuseid. Näiteks Nike Fitist saadud informatsiooni kasutakse ära tootearenduses ning samuti vähendab see logistilist peavalu, sest sobivama suuruse tõttu on tagasi saadetud jalanõusid vähem. Varude paremale juhtimisele peaks aitama kaasa läinud kuul ostetud andmeanalüüsi ettevõte Celect, mille abil prognoositakse toodete nõudlust nii ajas kui kohas.
Tugevama kliendisideme ning pideva innovatsiooniga on Nike veendunud, et suudab kasvavate makromajanduslike ja geopoliitiliste riskidega keskkonnas edukalt hakkama saada, prognoosides kogu 2020. majandusaasta müügitulu kasvu (valuutade liikumisi arvestades) veidi kiiremas tempos kui 2019. aastal saavutatud 7% ning nähes lisaks mullust 44,7% brutokasumi marginaali kerkimas 50-75 baaspunkti võrra. Nii nagu seisab sportlastel järgmise aasta suvel Tokyo olümpiamängudel ees võimete tõestamise tähtis hetk, käsitleb seda oma eksamina ka Nike. Ettevõtte tegevjuht Mark Parker usub, et olemasolevate toodete portfell ning veel saladuskatte all hoitav innovatsioon muudavad Nike’i tuleviku eredamaks kui kunagi varem.
Nike'i aktsia hind USA börsil dollarites. Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet