iStockphoto
Niin nagu paljudes tööstusharudes, algas ka autotööstuses aasta väga paljulubavalt, ent siis tuli märts, mil müük kukkus kivina. Osad tootjad hoiatavad, et automüük ei pruugi 2019. aasta tasemele tagasi jõuda niipea ja et valmis tuleks panna uueks normaalsuseks, kuid leidub siiski märke, et karantiinist väljuvad tarbijad pole huvi autode vastu täielikult kaotanud.
Nii Volvode valmistaja kui ka Peugeot, Opeli ja Vauxhalli brändide omanik PSA maalisid oma esimese kvartali tulemuste raames autoturu väljavaatest üsna musta pildi. Esimene hoiatas, et nõudluse taastumine ei saa pärast eriolukorda olema Euroopas ning Ühendriikides nõnda kiire nagu Hiinas ning et USA ja Euroopa autoturu uueks normaalsuseks võibki jääda varasemast 20% madalam uute sõidukite registreerimise tase.
PSA prognoosib tänavu Euroopa automüügi languseks 25%, Hiinas -10% ja Ladina-Ameerikas -25%. Valmisolekut on testitud ka stsenaariumiks, kus kolm kuud ei müüda ühtegi autod ning seejärel algab turu aeglane taastumine, mis vähendaks ettevõtte 2020. aasta müügitulu eelmise aastaga võrreldes poole võrra. Autotootjate jaoks tähendaks see halvimat turuseisu viimase 50 aasta jooksul.
Kuna ka Ühendriikides olid aprillis automüügiesindused kinni ja inimesed püsisid kodus, kukkus annualiseeritud müük kriisieelse tasemega võrreldes ligi poole võrra 8,6 miljonile, osutudes halvimaks kuuks alates seitsmekümnendatest.
USA annualiseeritud sõiduautode müük (mln). Allikas: WSJ.
Ei ole tõenäoliselt kahtlustki, et müük saab tänavu olema kokkuvõttes mullusest väiksem, kuid paljude turuosaliste sõnul on autoturg hakanud üllatavalt kiiresti tagasi tulema. Näiteks Hiinas, kus automüük kukkus veebruaris lgi 80% võrreldes eelneva aastaga, aeglustus langus märtsis -48% peale ning aprillis tõdes riigi suurim automüüja SAIC, et müük kasvas tänu valitsuse toetavatele meetmetele aastaga juba 0,5%. General Motors tõi välja, et Buicki, Chevrolet ja Cadillaci müük kerkis Hiinas aprillis aastaga koguni 13,6%.
Ka Ühendriikides hakkas vaatamata karantiinimeetmetele autoturu aktiivsus juba aprillis taastuma, seda tänu veebipõhisele müügile, kus esindajad kasutasid videosilda mudeli tutvustamiseks ning tehingu vormistamiseks. Fordi USA müügijuht nentis samuti, et aprilli jooksul trend vaikselt paranes ja kuu osutus tervikuna kardetust isegi positiivsemaks, kui 30% müügist tehti läbi interneti.
Tähelepanu saavad just kallima hinnaklassi masinad. Kui Cars.com tegevjuhi Alex Vetteri sõnul otsitakse nende portaalist suuresti alla 20 tuhande dollari maksvaid sõidukeid, siis aprillis kerkis üle 30 tuhande maksvate masinate otsingute osakaal 11% pealt 20%le.
Ameeriklaste seas populaarsete Fordi, General Motorsi ja Fiat Chrysleri pikap autode müük, mis kannab tootjate jaoks kõrgemaid marginaale, jäi aprillis võrdlemisi tugevaks, kahanedes J.D. Poweri andmetel vaid 10-12% võrreldes pandeemia eelse tasemega.
Toetamas on USA autoturgu ühest küljest magusad pakkumised neile, kelle finantsseis ja kõrge krediidiskoor võimaldavad neist kinni haarata. Näiteks kasvas Edmunds.com andmetel nullintressimäärase laenuga soetatud sõidukite osakaal 25,8%ni (märtsis u 5%), saavutades rekordilise taseme alates 2004. aastast. Osad autotootjad pakuvad ka kaitset töötuks jäämise korral, andes siis maksepuhkust või tasudes ise kliendi eest mitme kuu jooksul laenumakseid.
Teisalt võib autode ostuhuvi oodatust kiirema taastumise taga olla ka inimeste hirm kasutada taksot või ühistransporti, kus võidakse suurema tõenäosusega puutuda kokku koroonaviirusega. Sellele lisaks toob Cars.com oma küsitluse põhjal välja veel ühe huvitava tähelepaneku: ligi 60% vanematest ning 45% neist, kellel lapsi pole, on taaselustanud pühapäevase väljasõidu, et kodus istumisele vaheldust leida.
Seega võivad majanduskriisi järel valitseda aututurul vastuolulised suundumused. Ühest küljest muudab kõrge tööpuudus ja madal kindlustunne osad tarbijad kokkuhoidlikumaks, kuid teiste jaoks võib isikliku sõiduvahendi omamine pandeemia järgses ühiskonnas kujuneda isegi olulisemaks kui see oli kõigest loetud kuud tagasi.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet