iStockphoto
Generac Holdings on rohkem kui pool sajandit keskendunud majapidamistele ja äridele mõeldud varugeneraatorite tootmisele. Tänu eelmisel aastal üle võetud kahele ettevõttele siseneti energiasalvestite turule, kus neil on võimalik ära kasutada oma brändi tuntust ja laiahaardelist müügi- ja paigaldajate võrgustikku.
Generac Holdings on 1959. aastal Ühendriikides loodud ettevõte, kes tänaseks on kasvanud 5700 töötajaga ning 150s riigis tegutsevaks tagavarageneraatorite ja teiste energiaplatvormide arendajajaks ning müüjaks. Kuigi võrgustik on praeguseks kasvanud laiahaardeliseks, pärines eelmisel aastal jätkuvalt 79% tuludest Ühendriikidest ja Kanadast, ülejäänud aga oli rahvusvaheline.
Ettevõtte energiaplatvormid jagunevad laias laastus neljaks. Tarbijatele suunatud energiatooted ehk õhk- ja vedelikjahutusega generaatorid ja mobiilsed generaatorid, millega saab majapidamisi varustada voolukatkestuse korral elektriga. Kommerts- ja tööstustooted, mis on kohati juba konteineri mõõtmetes varugeneraatorid (nii diisli kui ka gaasiga) ja mõeldud näiteks haiglatele, restoranidele, tööstushoonetele, majutusasutustele ja teistele sarnastele äridele. Kolmanda segmendi moodustavad välitöödeks mõeldud tooted nagu näiteks survepesurid, veepumbad, trimmerid, muruniidukid, okste purustajad, puhurid jne. Neljandasse segmenti kuuluvad mobiilsed energiaallikad, sh generaatorid, soojus- ja valgusallikad, pumbad, mis on eeskätte mõeldud ehitusse, kaevandusse, teede ehituseks, erinevate sündmuste tarbeks.
Allikas: Generac
Allikas: Generac
Kuna koroonakriisis muutusid inimeste kodud nende pühamuteks ning selles veedetud aeg kasvas, ei ole olnud löök firma majandustulemustele selline nagu alguses kardeti. Teises kvartalis teeniti 546,8 miljonit dollarit käivet, mis oli üsna sarnane tase võrreldes eelmise aastaga. Segmentide lõikes olid arengud aga väga erinevad: tööstus- ja kommertstoodete käive kukkus 33% 154,9 miljonile, kuna koroonakriis pani pausile projekte, tingis kapitalikulutuste vähendamisi ja kulude kokkuhoidu. Samas kasvas majapidamistele suunatud toodetest teenitud tulu aastaga 27% 341,4 miljonile, mis kokkuvõttes aitas kogu ettevõtte müügitulu hoida 546,8 miljoni dollariga eelmise aasta taseme lähedal.
Majapidamiste segment peaks jääma tugevaks ka teisel poolaastal, tänu millele korrigeeriti koroonaviiruse ajal antud 5-10% 2020. a müügitulu languse ootus teise kvartali tulemuste järel 5-8% kasvuks.
Allikas: Bloomberg
Kasvuallikaks on kõik segmendid: näiteks tööstussegmendis gaasigeneraatorid, mis on loodustsäästvamad (90% madalam emissioon võrreldes diisliga) ning kuluefektiivsemad aga moodustavad üleilmselt vaid 1% turust (USAs 40% generaatorite aastasest müügist on gaasipõhised, kasvades diiselgeneraatoritest kaks korda kiiremini). Kasvu nähakse ka näiteks 5G levikus, kus võrgukeskuste ülalhoidmine on tagavara energiaallikaga kriitiline (Generac on Ühendriikides nr 1 varustaja).
Üsna oluline kasvuallikas on tarbijatele suunatud toodete kategooria, sest Ühendriikides omab vaid 4,75% sihtturuks hinnatud majapidamistest tagavara energiaallikaid (2009.a 1,8%) ja alainvesteeritud elektrienergia taristus esineb ekstreemsete ilmaolude tõttu järjest rohkem tõrkeid, millest annavad aimu ka tänavused enneolematult suured metsapõlengud USA läänerannikul. Lisaks on generaatorite müügiargumendiks maja elektritarbimist monitooriv tarkvara, mis võimaldab tuvastada potentsiaalset raiskamist ning efektiivsust parandavaid samme astudes saab vähendada elektriarvet.
USA majapidamiste puhul tagavara energiaallikate penetratsiooni suurenemine 1% võrra tähendab 2,5 miljardi dollari suurust täiendavat ärivõimalust ning Generac on heal positsioonil seda haarama tänu üle 75% turuosale, mis on muutnud brändi inimeste teadvuses väga tugevaks. Väljaspool Ühendriike on generaatorite kasutamine majapidamistes veelgi madalam, kuid USA sarnast tendentsi ei saa rahvusvahelistele turgudele üle kanda. Teatud geograafilistes piirkondades siiski nähakse pikaajalist potentsiaali, mida tahetakse haarata.
Uueks ärisuunaks on majapidamiste energiasalvestid, kus nad on ära kasutamas oma olemasolevat 6700 tuhandet edasimüüjat (kasvas teises kvartalis aastaga 11%), e-kanaleid ning paigaldajaid. Omaksvõtu kiirendamiseks on sõlmitud ka mitmeid uusi partnerlusleppeid päikesepaneele paigaldavate firmadega.
Majapidamiste energiasalvestite turule siseneti alles eelmisel aastal, kui osteti ära energiasalvestite valmistaja Pika Energy ning ka samas valdkonnas nutilahendustele keskendunud Neurio, kuna leiti, et konkurentsivõimelise toote väljatöötamine oma inseneridega oleks võtnud liiga kaua aega.
Tänaseks on Generac Holdings loonud toote, mis ettevõtte sõnul omab konkurentsieelist Tesla, Sunruni või LG Chemi omadega võrreldes. Eelkõige mängitakse suuremale võimsusele ja aku mahutavusele, tänu millele saab kogu maja elektrivajadust rahuldada pikemalt. Lisaks võimaldab Generac konkurentidega võrreldes kokku hoida paigaldamiskuludes, sest paljud turul olemasolevatest toodetest vajavad majas elektrisüsteemi osalist ümberehitust, elektrikilbi väljavahetamist ning omaniku otsust paigaldamisel, milliseid seadmeid hakatakse akust elektriga varustama. Generaci seade paigaldatakse aga majja tuleva elektrikaabli ja kilbi vahele, mis ühest küljest isoleerib voolukatkestuse korral elektrivõrgust maja elektrisüsteemi ja teiseks annab võimaluse soovi korral kõiki seadmeid akust elektriga varustada või prioritiseerida vaid hädavajalikke.
Kuna akude tehnoloogia areneb kiiresti, siis on väga võimalik, et ühel hetkel on jälle keegi teine oma näitajatega esirinnas. Potentsiaalselt võib selles vallas 22. septembril Tesla midagi põnevat teatavaks teha.
Mitmel pool maailmas on riigid kliimasoojenemisega võitlemiseks võtnud sihikule süsiniku jalajälje vähendamise, mis tähendab pikaajalisi investeeringuid hoonete, transpordisüsteemide, vee- ja energiataristu uuendamisse. Näiteks Euroopa Liidus on hinnatud, et hooned tarbivad 40% kogu toodetavast energiast ning hõlmavad 36% ELi CO2 emissioonist. Kui Euroopa Komisjon tõstis hiljaaegu eesmärki vähendada 2030. aastaks kasvuhoonegaaside heidet 1990. aastaga võrreldes 40% asemel vähemalt 55% peale, siis seati olulisse fookusesse just elamud. Karmistuvad keskkonnanõuded ning odavamaks muutuv päikeseenergia ja akude tehnoloogia võivad panna majapidamisi küttekulude vähendamisele rohkem mõtlema.
Generac usub, et majapidamiste võime ise elektrit tootja ja seda salvestada, saab olema pikem tulevikutrend, milles neil on võimalik osalised olla. Sellel eesmärgil sõlmiti näiteks juulis partnerluslepe Virtual Peakeriga, millega viimane saab juurdepääsu Generaci aku kontrollsüsteemile. Nõnda saavad majapidamistest virtuaalsed elektrijaamad, kes saavad akupangast üleliigset energiat müüa elektrivõrku ning saada selle eest krediiti. Sama hästi aga saaksid majapidamised oma gaasipõhiseid generaatoreid väljaspool hädaolukorda kasutada ning aidata kommunaalfirmasid puhtama elektrienergia tootmisel ja stabiilsema võrgu loomisel, tekitades nõnda kokkuhoidu nii endale, kui ka teistele väärtusahelas.
Generac on kõrgete sihtidega ning võimaluse nende püüdmiseks loob üsna tugev bilanss ja rahavoog. Ettevõtte võlakoorem oli teise kvartali lõpus 896 miljonit dollarit ja netos 500 mln, mis annab viimase 12 kuu EBITDA baasil 1,1x suhte. Samal ajal teenitakse tugevat vabarahavoogu, mis juunis lõppenud 12 kuu lõikes oli 350 miljonit dollarit, võimaldades ettevõttel panustada jõuliselt innovatsiooni ja teiste firmade ülevõtmisesse. Dividende ei maksta, kuid enne 2019. aastat on aktsiaid tagasi ostetud küll.
Uue ärisuuna lisandumine ja täiendav kasvupotentsiaal on juba pälvinud ka investorite seas tähelepanu, tänu millele on aktsia järgneva 12 kuu kasumiprognoosil põhinev P/E liikunud 30 juurde, kui see eelnevatel aastatel on jäänud alla 20.
Generaci aktsia (valge) ja järgmise 12 kuu kasumiootusel põhiev P/E (lilla). Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet