iStockphoto
Võib kindlalt väita, et tehnoloogia on olnud viimase kümne aasta perspektiivis üks enim arenenud valdkondi ning uusi läbimurdeid on oodata ka lähitulevikus. Selle kiire areng on tekitanud ka mitmeid uusi alamsektoreid, mille hulgast üheks suurimaks megatrendiks võib nimetada pilveteenuseid. Kuigi pilveteenused on iga aastaga kogu tarkvaraturust üha suurema osa moodustanud, kasvas ettevõtete vajadus pilveteenuste järele veelgi koos koroonaviiruse laiaulatusliku levikuga kevadel.
Koroonaviiruse põhjustatud majanduslikud piirangud, sealhulgas poodide ja asutuste sulgemised näitasid, et ettevõtted, kes soovivad oma tegevust jätkata, peavad varem või hiljem liikuma tehnoloogiliste lahenduste suunas. Näiteks riiete jaemüügiga tegelev GAP (GPS) teatas mõni kuu tagasi, et on koroonaviirusest tingitud piirangute tõttu sulgenud mitmeid poode üle Euroopa ning plaanib liikuda e-kaubanduse poole, et jõuda järele konkurentidele, kelle puhul juba praegu tuleb suurem osa müügitulust e-kanalite kaudu. Ühelt poolt toob see paratamatult kaasa suurenenud IT kulutused, sealhulgas pilveteenuste ostmine, ning nõuab mahukamaid ümberkorraldusi. Teiselt poolt kompenseerivad selle aga töökohtade kaotamine ning poodide opereerimise kulud.
Jaemüüjate müügitulu langust füüsilistes poodides võis täheldada juba enne 2020. aastat, seega ei ole see trend vaid ajutine. Võitnud on need ettevõtted, kes juba kasutavad tehnoloogilisi võimalusi oma äris ning teistel oleks viimane aeg selles suunas liikuda. Selge on see, et tehnoloogial on meie ajastus püsiv jõud. Kuna paljud ettevõtted on leidnud, et pilverakendustel on nende äri toimimisel oluline roll, on väga ebatõenäoline, et nad vähendavad kulutusi tehnoloogiale, kui peaksime seljatama koroonaviiruse või kontorid saavutavad uuesti kriisieelse täituvuse.
Eelnevat silmas pidades tuleb pilveteenusettevõtete puhul arvestada keskmisest oluliselt kõrgemate väärtuse suhtarvudega, kuna enamasti on investorid aktsia hinnale juurde arvestanud ka mitme aasta jagu ette ulatuvad ootused. Seega tasuks siinkohal unustada raamatutest õpitud rusikareegel, et vältida tuleks üle 15 P/E suhtarvuga ettevõtteid ning olla valmis nägema ka sellest mitu korda suuremaid hinna/kasumi suhtarve. Enamik kõrge tulevikupotentsiaaliga pilveteenuseid pakkuvaid ettevõtteid siiski kasumit veel ei teenigi, ehkki nende puhul võib müügitulu aastaga isegi mitmekordistuda.
Kuigi Microsoft (MSFT) on tuntud kui IT-seadmete ja tarkvara arendamise, tootmise, litsentseerimise ning müügiga tegeleva tehnoloogiafirma, on ettevõttele üks suurimaid tulutoojaid 2010. aastal loodud pilverakenduste ja -teenuste eest seisev Azure. Pilvesegmendi kiire areng on olnud ka Microsofti aktsia viimase aastakümne sedavõrd lennuka tõusu põhjuseks. Rääkides Microsofti III kvartali tulemustest, tõi see pilveteenuste segmendile tugeva alguse, aidates purustada ka analüütikute ootused kogutuludele. Segmendi tulud ulatusid 13 miljardi dollarini, mis on aastaga 22% kasv ning moodustas kogukäibest 35%. Sealjuures Azure’i tulud tõusid aastaga 48%, mida vähendas ühe protsendipuntki võrra valuutakursi kõikumine. Viimase kahe aasta jooksul on Azure’i käibekasv olnud küll suurem ehk keskmiselt 63% kvartalis, kuid arvestada tuleks, et tulude suurenedes ei ole sedavõrd kiire käibekasvu hoidmine jätkusuutlik.
Muuhulgas on Microsofti tegevjuht Satya Nadella lõppenud kvartali aruandes öelnud, et iga ettevõtte järgmise kümnendi majandustulemused määratakse nende kiiruse järgi kujundada oma tegevus ümber digitaalseks.
Seega hoolimata sellest, et Microsoft on kasvanud suuruselt teiseks ettevõtteks maailmas, on Microsoft jätkuvalt atraktiivne investeering konservatiivsemale investorile, kes soovib kasu lõigata ettevõtete üleminekust pilvetehnoloogial põhinevatele lahendustele.
Allikas: Yahoo.Finance
Pilveteenuseid pakkuvatest ettevõtetest moodustavad aga suure osa need, kes stabiilset kasumit veel ei teeni, kuid kasvavad kiiresti. Enamik neist on üsna uued ehk loodud alles siis kui Microsoft Azure’iga juba turule tuli. Üheks selliseks ongi 2010. aastal loodud Datadog (DDOG), kes pakub oma pilveteenuseid pea 6 tuhandele ettevõttele, sealhulgas Peloton, Samsung ja äsja börsile tulnud Airbnb. Datadog on analüüsiplatvorm, mis võimaldab ettevõtetel hallata kogu oma pilvepõhist tarkvara. Kuna äritegevuse juhtimiseks kasutatakse üha suuremat hulka andmeid ja pilvepõhiseid rakendusi, on see ettevõtetele äärmiselt oluline teenus. Datadogi III kvartali tulud kasvasid aastavõrdluses üle ootuste 61% 155 miljoni dollarini ning IV kvartaliks oodatakse 163 miljoni dollari suurust müügitulu, mis oleks 43% kasv võrreldes eelmise aastaga.
Datadog on hiljuti integreerinud oma tooted ka Microsofti Azure’i ning Google’i ja Amazoni pilveteenuste platvormidega, mis ei ole veel märkimisväärseid tulemusi andnud, kuid pikemas perspektiivis loodab juhtkond, et partnerlussuhted maailma suurimate ettevõtetega osutuvad olulisteks tuluallikateks.
Allikas: Yahoo.Finance
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet