Kuidas investeerida liitiumisse? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Kuidas investeerida liitiumisse?

Raido Tõnisson

26.01.2021 09:36

iStockphoto

Liitium on oma keemiliste omaduste tõttu elektriautode akudes üks tähtsamaid komponente, mistõttu nõudlus selle haruldase metalli järele on tõusnud järsult. Laialdaselt kasutatakse seda ka teistes digiseadmetes, nagu mobiiltelefonid ja sülearvutid, kuid lisaks massilisele elektriautode tootmisele muudab pakkumise poole hõredamaks see, et liitium ei ole looduses vabalt kättesaadav ning selle kaevandamine on keerukam ja kallim võrreldes teiste metallidega.

Kui akud ja patareid hõlmasid 2015. aastal veel 39% kogu liitiumi varudest, siis 2019. aastal ulatus vastav osakaal juba 65%-ni, millest omakorda põhiosa läks elektriautode akudesse. Ehkki kogu maailma autodest veel vaid umbes 1% moodustavad elektriautod, kasutavad need sõidukid juba poole kogu maailma liitiumioonakude varudest.

Muude kasutusalade nagu klaas ja määrdeained osakaal on võrreldes 2015. aastaga langenud 24%-lt ja 12%-lt vastavalt 18%-ni ja 5%-ni.

Liitiumi tarbimine maailmaturul kasutusalade kaupa 2019. aastal

Allikas: statista.com

Arvestades, et elektriautode turg kasvab 2030. aastaks ligi 30x võrreldes praegusega, on enam kui kindel, et koos sellega suureneb nõudlus liitiumi järele. Elon Musk on öelnud, et ainuüksi Tesla tootmiseesmärgi saavutamiseks, milleks on 500 tuhat sõidukit aastas, on vaja enamikku kogu maailma liitiumioonakudest. Olles selle tootmiseesmärgi 2020. aastal saavutanud, seisavad Tesla ja teised elektriautotootjad silmitsi riskiga, kus autode tootmine aeglustub oluliselt liitiumipuuduse tõttu. Lisaks teistele väiksematele varustajatele leidis Tesla siiski järgnevaks viieks aastaks ühe Hiina varustaja, kes tarnib Teslale põhilise osa ioonakude tootmiseks vajalikku liitiumit.

Eesmärgi saavutamine, kus 2030. aastal kõikidest uutest müüdud autodest 30% oleksid elektriautod, nõuab aastas umbes 2700 GWh liitiumioonaku energiat, mis on võrdne 225 miljardi iPhone 11 akust saadava energia hulgaga ning on 13x rohkem praegusest kasutatavast energiast. Kui praegu katavad liitiumi varud veel nõudluse poole napilt ära, siis investeerimispanga UBS analüütikute hinnangul saabub defitsiit juba 2025. aastal ning süveneb kiires tempos järgevatel aastatel.

Nõudluse kasvu perspektiivikas elektriautode valdkonnas iseloomustab ka liitiumi hinda järgiv CFD ehk tuletisinstrument. Alates 2017. oktoobrist on liitium olnud pidevas languses, kuid võrreldes 2020. aasta novembriga on metalli hind liikunud praeguseks ligi 44% üles poole 57 tuhande punktini. Ajalooliselt on liitiumi hind praegu siiski suhteliselt madalal tasemel.

Liitiumkarbonaadi hinnaliikumine punktides


Liitiumi tootjad

Liitiumi kaevandamisega ja ioonakude tootmisega tegelevaid ettevõtteid on võimalik leida Global X Lithium & Battery Tech ETF nimelisest indeksfondist. Kuigi fondi kuulub ka Tesla ja veel mitmed teised elektroonikaseadmeid tootvad ettevõtted nagu Samsung ja Panasonic, on osakaalult esikohal maailma suurim liitiumi tootmisega tegelev ettevõte Albemarle (ALB), mille turuväärtus ulatub üle 18 miljardi dollari. Kasvava nõudluse katmiseks liitiumi järele on ettevõte suurendamas oma kaevandamismahte ning plaanib 2021. aastal investeerida 30 kuni 50 miljonit dollarit oma põhilisse liitiumikaevandusse Nevadas, et metalli tootmine 2025. aastaks kahekordistada.

Hoolimata koroonakriisist kallines Albemale aktsia eelmisel aastal 125% ning kaupleb võrreldes 2021. aasta algusega 13% kõrgemal.


Allikas: Yahoo.Finance

Samuti tuntud liitiumitootja, kuid ligi 6x väiksema turuväärtusega Livent (LTHM) kogus investoritelt suuremat tähelepanu, kui teatas liitiumiga varustamise lepingust Teslaga. Kuigi eelmise aasta novembris avaldatud vahearuandes Livent kasumit teenida ei suutnud, jätkas aktsia hind kallinemist tänu uuele lepingule Teslaga, mille kohaselt suurendatakse 2021. aastal liitiumi tarnemahte Teslale.

Alates 2021. aasta algusest on Liventi aktsia tõusnud 13%.


Allikas: Yahoo.Finance

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon