Shutterstock
Läbi aegade on kiibitootjate olulisemaks turuks olnud personaalarvutid, mobiiltelefonid ja muu elektroonika, kuid suurenevat osatähtsust saab täheldada ka autotööstuses, kus väike kiip võib olla suure masina ajuks. Esmapilgul väike tööstusharu on tegelikult aga üsna lai ning kõik pooljuhtide ettevõtted ei tegele just kiipide tootmisega.
See muudab keeruliseks ka pooljuhtide aktsiate valimise, sest kiipide disainimisega ja otseselt kiibitootmisega tegelevate ettevõtete ärimudel, kapitalikulutused ja muud fundamentaalnäitajad erinevad teineteisest täielikult. Kuigi mõned ettevõtted võivad tegeleda kas ainult disainimise või tootmisega, siis on ka selliseid, kes tegelevad mõlemaga paralleelselt. Suuremad nendest on näiteks Intel (INTC), International Business Machines (IBM) või Samsung (SSU). On veel neljaski tüüp, kes toodavad komponente või arendavad tarkvara kiibitootjatele ja disaineritele.
Peamiseks riistvaratootjaks on pea 100-miljardilise turuväärtusega Applied Materials (AMAT), kes väiksemal määral tegeleb ka tarkvaraarendamisega. Eelmise aasta novembris lõppenud majandusaastal kasvasid ettevõtte tulud 25% ligi 17 miljardi dollarini, samas kui puhaskasum kerkis 56% võrra. Kuigi eelmisel aastal olid näitajad muljetavaldavad, on tagasivaatavalt käibe- ja kasuminumbrid aasta-aastalt korralikult kõikunud, tekitades ebakindlust.
2021. fiskaalaastaks ootab ettevõte 12% kõrgemat müügitulu, mis omakorda 2022. aastal peaks kasvama veel 14%. See oleks palju väiksem kasv kui eelmisel aastal saavutatud 56%. Tsüklilisus on riistvaratootjate üheks peamiseks iseloomujooneks, sest nende edukus sõltub suuresti sellest, milline on parasjagu kiibitootjate nõudlus.
Põhiliseks murekohaks on see, et kui disainimisega tegelevaid ettevõtteid on tuhandeid, siis spetsiaalseid tehaseid omavaid firmasid on vaid mõned üksikud.
Taiwan Semiconductorit (TSM) võiks nimetada üheks suurimaks pooljuhtide tootjaks maailmas. 586 miljardi dollari suuruse turukapitalisatsiooniga on see konkurentsitult oma valdkonna mõjukaim ning maailmas väärtuselt kümnes ettevõte. Kuna kiipide valmistamiseks vajalike tehaste ehitamine on väga kallis, tellib enamik kiipide disainimisega tegelevaid ettevõtteid tootmise neid tehaseid omavatelt firmadelt ehk peamiselt Taiwanilt, Samsungilt või Intelilt. Tootmismahtude suurendamiseks on Taiwan ehitamas uut kiibitehast kogumaksumusega 12 miljardit dollarit, samal ajal kui Samsung ehitab 10 miljardi dollarilist tehast.
Taiwani peamisteks klientideks on teiste seas maailma suurimad tehnoloogiaettevõtted nagu Apple, Nvidia või veidi väiksemad Broadcom ja Huawei, kelle toodete õigeaegne ja piisavas mahus valmimine sõltub kriitiliselt sellest, kuidas Taiwan suudab kiipe toota. Kusjuures ainuüksi Apple’i tellimused moodustavad kogu Taiwani müügist ligi viiendiku.
Kokku tarnib Taiwan oma kiipe ligi 500 ettevõttele üle maailma. Paljud neist tegutsevad samuti pooljuhtide sektoris, nagu Taiwan, ehkki nad teenivad raha hoopis teistmoodi.
Allikas: Yahoo.Finance
Tsüklilist pooljuhtide sektorit arvestades on Taiwani müügitulu- ja kasuminumbrid võrreldes konkurentide omadega palju stabiilsemad, seda nii aasta- kui ka isegi kvartalilõikes. Alates 2016. aastast on TSM-i tulud kasvanud keskmiselt 3-4%, ületades 2018. aastal ühe triljoni dollari piiri. Pooljuhtidel on suur roll juba käega katsutavates tulevikutehnoloogiates nagu 5G ja elektriautod, mis võiks olla TSM-i tulude kasvu peamiseks ajendiks lähiaastatel.
Tänu kõrgetele kulutustele teadus- ja arendustegevusele, on Taiwani turuväärtus suurenenud viimase viie aastaga pea kuuekordselt. Nimelt on Taiwan praegu ainuke, kes on suutnud turule tuua esimesed 7-nanomeetrise tehnoloogiaga kiibid, mis tähendab võimsamaid arvuteid ja pikemat kasutusaega akudega töötavates seadmetes. Kui Intel on lubanud sarnase tehnoloogia välja arendada alles järgmiseks aastaks, siis Taiwan plaanib umbes samal ajal oma uues tehases alustada juba 5- ja 3nm tehnoloogiaga kiipide masstootmisega.
Praegu tehtavad kulutused teadus-ja arendustegevusele hõlmavad juba 2nm tehnoloogia väljatöötamist. Ühelt poolt võimaldavad väiksema nm tehnoloogiaga kiibid suurema jõudluse juures tarbida vähem energiat, kuid teiselt poolt vähenevad tootmiskulud, sest kiipide mõõtmed järjest vähenevad. See tähendab olulist eelist konkurentide ees.
27. jaanuari sulgemishinna põhjal on Taiwani tagasivaatav P/E suhtarv 38,39x, mis on veidi kõrgem kui sektori mediaan 35,09x.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet