iStockphoto
Roheenergiale ülemineku ja kliimaneutraalsuse saavutamise eesmärkidega seoses on elektriautosid hakanud tootma peaaegu kõik autotootjad, sealhulgas Volkswagen, BMW, Renault, Daimler ja paljud teised. Elektriautode turg ei ole kaugeltki mitte enam vaid Tesla ega NIO päralt ning viimased sündmused näitavad, et „tavalised“ autotootjad suudavad üleminekuga fossiilkütusega autodelt elektriautodele väga hästi toime tulla.
Praegusele elektriautode turuliidrile Teslale on üheks suurimaks ohuks Volkswagen (VOW), kelle ülemaailmne elektriautode turuosa ulatus 2020. aastal 7%-ni, võrreldes Tesla 16%-ga. Kuigi Teslal on veel suur edumaa ja vahe on üle kahekordne, kavatseb Volkswagen Tesla troonilt lükata 2025. aastaks, müües elektriautosid aastas 300 tuhande võrra rohkem kui praegune turuliider.
Kuna elektriautotööstuses määrab edukuse suurel määral see, kes suudab toota võimsamaid akusid madalamate kulude juures, seisab Volkswagen silmitsi mõningate väljakutsetega. Eriti arvestades Tesla oluliselt suuremaid kogemusi akude tootmisel. Siiski on Volkswageni tegevdirektor Herbert Diess öelnud, et vähendab akude tootmiseks minevaid kulusid ligi poole võrra, hakates alates 2024. aastast osaliselt tootma liitiumakudest palju efektiivsemaid tahkisakusid. See on aga pikaajaline väljavaade, mille tulemust peaks nägema alles 2030. aastaks, kui Volkswagen on valmis saanud suured tehased, mis toodavad kokku 240-gigavatt-tunni väärtuses akusid aastas.
Mida aeg edasi, seda rohkem hägustub autotootmis- ja tehnoloogiaettevõtete vahe, muutes autod ratastel arvutiteks. Nii ka Volkswageni puhul, kes on hakanud tehnoloogia innovatsioone kasutama oma populaarseimas elektrilises mudelis ID3, arendades nii autonoomse juhtimise tehnoloogiat kui ka tarkvara, mis võimaldab autoomanikule mitmeid alternatiive, kui ta sõidukit parasjagu ei kasuta.
Plaanide elluviimine nõuab Volkswageni jaoks 2025. aastani ligi 15 miljardi euro suurusi investeeringuid aastas, mida rahastatakse peamiselt tavalise sisepõlemismootoriga autode müügist. Kogu tootmisprotsessi alates akudest ja tehnoloogiast, lõpetades autokerega, kavatseb Volkswagen jätta ettevõttesiseseks.
Suurte eesmärkide avaldamine on mõjutanud ka Volkswageni aktsiahinda, tõustes alates aasta algusest 63%, samas kui Tesla aktsia on 5% langenud.
Allikas: Yahoo.Finance
Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft (BMW) alustas elektriautode tootmisega 2011. aastal. Selle populaarseima mudeli globaalne müük on alates 2014. aastast stabiilset kasvanud, kuid langes eelmisel aastal ligi kolmandiku võrra, mille kompenseerisid teiste elektriliste BMW mudelite tugevam müük. Eelmisel aastal moodustasid BMW müüdud autodest 7,9% elektrilised autot, millele oodatakse i4 ja iX näol täiendust selle aasta jooksul. Kui praegu on ettevõttel kokku 13 elektrilist mudelit, siis 2023. aastaks loodetakse 25 erineva mudelini jõudmist. Aastaks 2030, kui nõuded sõidukite emissioonikogustele tõenäoliselt veelgi karmistuvad, loodab BMW vähemalt 50% oma tuludest teenida elektriliste mudelite müügist.
Allikas: Yahoo.Finance
Renaulti (RNO) müüduim elektriline mudel kannab nime Zoe, mida müüdi 2020. aastal Euroopas 99,6 tuhat ühikut, omades piirkonnas 7% turuosa ja jättes sellega seljataha 2019. aastal esikohal olnud Tesla Model 3. Kui praegu moodustabki Renaulti elektriliste mudeliste müügist suure osa Zoe, siis järgmise aasta lõpuks loodab ettevõte lisada seitse uut elektrilist mudelit ja aastaks 2025 veel 24 erinevat mudelit.
Allikas: Yahoo.Finance
Kuigi Mercedese elektriautode müüginumbrid ei ole praegu suured, tuleb ettevõte sel aastal välja kolme uue elektrilise mudeliga, mis peaksid järgnevatel aastatel müüki kiiremini kasvatama. Arvestades, et 2020. aastal müüs Daimler (DAI) 160 tuhat elektriautot ja 2021. aastal tahetakse elektriautode osakaal kogu müüdud autodest 7,4%-lt 13%-ni viia, võiks Daimler käesoleval aastal müüa 232 tuhat elektrilist autot, mida oleks 45% rohkem kui eelmisel aastal. Juhtkonna sõnul kasvavad tulud sel aastal 7,5% eelmise aasta koroonaviirusest tingitud madalseisu tõttu, mis avaldas mõju kogu autotööstusele.
Allikas: Yahoo.Finance
Võttes aluseks energiaallikate uurimisega tegeleva grupi Wood Mackenzie analüüsi, et elektriautode müük kokku kasvab sel aastal 66% 5 miljoni ühikuni, suureneb Volkswageni turuosa globaalses mõistes 7%-lt 9%-le, samas kui Tesla osakaal jääb eelmise aastaga samale tasemele. Tesla ja Volkswagen hindavad, et nende elektriautode müük kasvab sel aastal vastavalt 809 tuhande ja 450 tuhande ühikuni, millele veidi kiirema kasvu kuid väiksema mahuga järgnevad BMW ja Renault. Väljatoodud markidest praegu kõige vähem elektriautosid toodavad Daimler ja Hyundai ning ka nende aastane kasv on olnud kõige aeglasem.
Allikad: Statista, Electrive, Carsalesbase
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet