Somfy automaatikaga hoone energiasäästu jahil - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Somfy automaatikaga hoone energiasäästu jahil

Erko Rebane

09.04.2021 10:57

Autor: LYCS Architecture

Üks paljudest valdkondadest, mida Euroopa Liit roheleppega sihib, on hoonete energiaefektiivsus. Hooned moodustavad 40% ELi energiatarbimisest ning 36% kasvuhoonegaasidest, millest johtuvalt tahab Euroopa Komisjon 2030. aastaks vähemalt kahekordistada senist renoveerimise määra. Potentsiaalselt tähendab see järgmise kümne aasta jooksul 35 miljoni hoone renoveerimist, kus üheks võimalikuks kasusaajaks võib olla ka Somfy.

Somfy on 1969. aastal Prantsusmaal loodud ettevõte, kelle asutajad arvasid juba toona, et motoriseeritud lahendused võiksid tulevikus elumugavust tõstes muutuda populaarseks kaubaks. Esimesed elektriliselt juhitavad rulood toodi Prantsuse turule juba samal aastal ning siis alustati kohe ka välisturgudele laienemist, asutades 70ndatel edasimüüjatest tütarfirmad Saksamaal, Rootsis, Hollandis, USAs, Itaalias ja Šveitsis.

1984. aastal osteti Somfy ära rõivatööstuses tegutseva Damart groupi poolt, kes aitas kaasa Somfy rahvusvahelisele laienemisele, konkurentide ostmisele ning läbi selle ka uutesse valdkondadesse laienemisele. Näiteks 2000ndatel osteti kuus ettevõtet, mille läbi siseneti garaažiuste ja väravate turule.

2002 jagunes Damart kaheks: Somfy ning Damartex, mis mõlemad noteeriti Pariisi börsil ning mõlemas kuuluvad suurosalused Despature’i perekonnale. Läbi erinevate kehade omavad Despature’i perekonnaliikmed Somfyst 72%, avalikkusele kuulub 20,9% aktsiakapitalist ja 7,1% on omaaktsiad. Jean Guillaume Despature’st, kes on Somfys töötanud alates 2006. aastast, sai alates 2016.a kevadest firma tegevjuht ja nõukogu esimees.

2010. aastal siseneti Hiina turule, omandades 70% osaluse Dooya nimelises ettevõttes, mis andis neile turuliidri positsiooni. Tänaseks tegutseb 6500 töötajaga (kolmandik Prantsusmaal) Somfy läbi 114 tütarfirma 58s riigis ja on maailmas eramu- ja kommertsturul sulgemise ning avamise automaatika juhtiv ettevõte.

Somfy tootekategooriad jagunevad viieks:

1) Automatiseeritud lahendused siseruumidesse, mis hõlmavad ruloode ja kardinate ajamisüsteeme ja juhtimisseadmeid ning kinoelamuse tarbeks mõeldud ajamiga projektsiooniekraane;
2) Automatiseeritud lahendused väliskeskkonda, mis hõlmavad ajamiga kangast või metallist ruloosid (pimendamiseks või kaitseks), ribakardinaid, ajamiga hingedega aknaluuke;
3) Nutikas kodu ja sensorid, mis hõlmavad kaugjuhtimispulte, andureid, mobiilirakendust, millega kontrollida lisaks kardinatele ja luukidele ka valgustust või alarmi;
4) Kaamerad ja turvasüsteemid;
5) Küte ja valgustus, mis hõlmab näiteks radiaatorite külge käivaid termostaatventiile ja koduautomaatika juhtpaneeli, millega siduda valgustus, et seda rakenduse, puldi või häälkäsklusega kontrollida.

Ühest küljest pakuvad Somfy lahendused lõpptarbijale suuremat mugavust ning turvatunnet, ent ka võimalikku rahalist kokkuhoidu. Somfy sõnul on võimalik päevavalguse aktiivsel juhtimisel vähendada hoone kütmise, jahutamise ning kunstliku valgustamisega seotud kulusid (erinevate uuringute kohaselt kuni 29%).

Somfy on suutnud viimase üheksa aasta jooksul näidata keskmiselt 3% käibe kasvu aastas ning parandada seejuures ka marginaale (ärikasumi marginaal on kerkinud 13% pealt 17% peale), kui mitte arvestada eelmise aasta kulude kokkuhoiust tingitud erandlikku hüpet 20%le.

Allikas: Somfy, Bloomberg

Raporteeritud aktsiakasum on seevastu olnud heitlikum, kuna aeg-ajalt on ettevõte pidanud tegema immateriaalses varas allahindlusi.

Allikas: Somfy

2020. aasta tulemused

Kui eelmise aasta esimese poole tulemused oli pandeemia tõttu negatiivselt mõjutatud (esimese kuue kuu käive kahanes YoY 7,5%), siis teisel poolaastal äritegevus taastus (YoY +17,6%) ning kokkuvõttes suudeti müüki võrreldes 2019. aastaga kasvatada 4,7% ja valuutade liikumist arvestades 6,1% 1,257 miljardi euroni. Perioodi ärikasum kasvas 2020.a 27,3% 260,7 miljoni euroni, moodustades käibest 20,7%  vs. 17,1% eelneval aastal. Osalt toetas seda konsultatsioonide, reklaami ja reisimise arvelt saavutatud sääst, kuid see saab olema ühekordse iseloomuga. 12 kuu puhaskasum oli 213 mln EUR, kasvades aastaga 30,5%.

Allikas: Somfy

2020. aasta eest on tehtud ettepanek maksta 1,85 eurot dividendi aktsia kohta (aasta varem 1,55 EUR), mis tähendab 1,3% määra ja 32% väljamakset puhaskasumist, ühtides pandeemia eelse osakaaluga.

Kui vaadata otsa 2021. aastale, siis pandeemia ja selle tõkestamise piirangud muudava lähiaja väljavaate jätkuvalt ebakindlaks, kuid Somfy prognoosib kogu majandusaasta lõikes siiski tulude kasvu. Ärikasumi marginaal peaks liikuma kriisieelse taseme juurde tagasi, kuna mullu ära jäänud konsultatsioonide ja turunduse arvelt vähenenud kulud taastuvad.

Kuna ehitusvaldkond on kiires muutuses – peale tuleb uusi digitaalseid lahendusi ning konkurents tiheneb – peetakse vajalikuks enda edumaa säilitamiseks suurendada firma paindlikkust ning tõsta klientidele pakutavat väärtust.  Nende 2030 visioon näeb eeskätt ette firmas läbi sünergiate ning äritegevuste harmoniseerimise tööprotsessides suurema efektiivsuse saavutamist ja ressursside tõhusamat jaotamist. Klientidele loodava väärtuse suurendamise osas tõstetakse esile partnerlusi teiste tootjatega, näiteks valgustuse ja elektriturul. Mullu septembris sõlmiti koostöö näiteks Orange telekomiga, et siduda oma nutika kodu lahendusi.

Sarnaselt paljudele teistele rohelise sektoriga seotud ettevõtetele on ka Somfy aktsia alates mullu suvest pälvinud investorite keskmisest suuremat huvi, tänu millele kaupleb väärtpaber 25x järgneva 12 kuu oodatavat kasumit. See on tublisti kõrgem valuatsioonist, kus aktsia viimastel aastatel on liikunud ning vajaks kinnitust, et hoonete energiasäästu suurendamise programmi mõju Euroopas on ka Somfy käibele ja kasumile tuge pakkumas.

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon