Sõidujagamise turu tihenev konkurents - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Sõidujagamise turu tihenev konkurents

Raido Tõnisson

28.05.2021 09:19

Autor: Thought Catalog

Börsil olevatest transpordivõrgustiku ettevõtetest on praegu tuntuimad Uber ja Lyft, mis läbi oma mobiilirakenduse pakuvad laia ühiskasutussüsteemi, sealhulgas autosõidu teenused ning tõuke- ja jalgrataste rent. Kindlasti ei jää need ainukesteks ühiskasutusteenuseid pakkuvateks ettevõteteks börsil, sest IPO plaanid on ka Hiinas asutatud DiDil ja Singapurist pärit Grabil.

Mordor Intelligence raporti andmetel oli globaalse sõidujagamise turu suurus 2020. aastal 73,1 miljardit dollarit ning see kasvab 2026. aastaks hinnanguliselt 19,2% aastas 209,6 miljardi dollarini. Kasvu veab inimeste suurenev vajadus hoida kokku aega, kuid ka kulude kokkuhoid on märkimisväärne, võrreldes isikliku auto omamisega, mis muutub järjest kallimaks. Ka valitsused üle maailma toetavad keskkonnakaitse huvides sõidujagamisvõimaluste ja ühiskasutusteenuste laiendamist.

Globaalse sõidujagamise turu suurus (mld USD)

Allikas: Mordor Intelligence

Sõidujagamise suurim turg on praegu USA, kuna sealne nõudlus teenuste järele on kõige suurem ning pakkujaid võrreldes teiste regioonidega kõige rohkem. Samuti on need asutatud kõige varem ja pakuvad lisaks sõidujagamisele veel mitmeid muid teenuseid, nagu näiteks toidu kohale toomine, mis muudab ärimudeli mitmekesisemaks. Lisaks sellele, et inimesed eelistavad takso tellimise asemel pigem sõidujagamisteenust, on need tegurid meelitanud turule ka palju uusi väikeseid tegijaid.

Kuni 2025. aastani kasvab sõidujagamise turg kõige kiiremini Hiinas ja Okeaania piirkonnas, aeglasemini aga Põhja-Ameerikas ja Euroopas. Aafrikas ja Lõuna-Ameerikas ei ole Mordor Intelligence’i hinnangul suurt kasvu näha.

Sõidujagamise turu kasvu kiirus 2020-2025

Allikas: Mordor Intelligence

Suurimal turul USAs on praegu kaks peamist sõidujagamisteenuseid pakkuvat ettevõtet, Lyft ja Uber, mis kokku hõlmavad USA turust peaaegu 100%. Lyfti suurenev turuosa on alates 2017. aastast ära söönud väiksemate tegijate turuosa ning võtnud ära ka veidi Uberi turuosa, mis moodustab siiski enamiku ehk 67%.

Juhtivate sõidujagamise teenust pakkuvate ettevõtete turuosa USAs

Allikas: Statista

Kuigi Uberi turuosa on aastatega USAs langenud, on ettevõte suutnud oma tulusid ja sõitjate arvu

aasta-aastalt kasvatada, väljaarvatud 2020. aasta, kui inimeste kulutused transpordile pandeemia tõttu vähenesid. Kusjuures inimeste kulutused sõidujagamisteenuste ostmisele vähenesid pandeemia tippajal teistest transpordikulutustest kõige vähem.

Turuosa languse peamiseks põhjuseks on asjaolu, et Uber tegutseb mitte ainult USAs, vaid ülemaailmselt, sealhulgas kiiret valdkonna kasvuga Austraalias ja Indias. Suure konkurentsi tõttu väljuti 2016. aastal Hiinast, kui Uber müüs oma sealse turuosa kohalikule tegijale DiDile, kes plaanib börsile tulla lähiajal. Lyft tegutseb aga ainult Põhja-Ameerikas, kus turu kasv võrreldes globaalsega on kiirem.

Peamised probleemid, mida sõidujagamisfirmasid kimbutavad, on nende pihta suunatud kriitika, et autojuhte klassifitseeritakse pigem sõltumatuteks töövõtjateks kui töötajateks. See tähendab, et autojuhid peavad ise maksma oma tegevuskulud ja neil ei pruugi olla juurdepääsu põhilistele tööõigustele, näiteks miinimumpalgale. Vaatamata kriitikale näivad autojuhid üldiselt rahul olevat. 2019. aastal teatas üle 52% Lyfti juhtidest ja peaaegu 45% Uberi juhtidest, et on rahul oma vastava sõidujagamisplatvormiga. Kui mõnedes piirkondades juba nõutakse juhtide klassifitseerimist töötajateks, siis vastava otsuse vastu võtmine ka teistes piirkondades mõjutaks hoobilt sõidujagamisettevõtete tegevuskulusid. Samal põhjusel on mitmed juhid platvormide alt sõitmisest loobunud, kelle tagasimeelitamiseks peavad ettevõtted tegema mahukaid investeeringuid.

Uberi ja Lyfti aktiivsete kasutajate arv kvartalis (mln) ja kasvumäär

Allikad: Uber, Lyft

Kuna Uberi puhul on lisaks sõidujagamisteenuste osutamisele märkimisväärseks osaks ärist kasvanud ka toidu kohale toimetamine, defineerib kumbki ettevõte oma aktiivseid kasutajaid erinevalt. Lyft kvalifitseerib aktiivseks iga kliendi, kes on kvartalis vähemalt ühe korra platvormi kaudu sõidu tellinud, kuid Uber määratleb klienti aktiivsena, kui ta on kvartali jooksul keskmiselt korra kuus kasutanud sõidujagamise või toidu kohaletoimetamise teenust.

Lyfti aktiivsete kasutajate aru kasv on ületanud Uberi kasvumäära alates 2018. aasta algusest ja on võrreldes 2016. aasta algusega 2019. aasta IV kvartalis rohkem kui kuuekordistunud. Koroonapandeemia tõttu kaotas vaid sõidujagamisteenuseid pakkuv Lyft inimeste kodus püsimise tõttu rohkem kliente kui Uber, kes samal ajal säilitas oma toidu kohaletoimetamise teenust kasutavad kliendid. Seega nagu ka varem näidatud, on ainult sõidujagamise turgu arvestades Lyft pandeemia ajal jätkanud oma turuosa suurendamist.

Tulu aktiivse kliendi kohta (USD)

Allikad: Uber, Lyft

Lyfti tulud aktiivse kliendi kohta ületasid 2018. aasta IV kvartalis Uberi tulusid ning ulatusid 2021. aasta I kvartalis 45,1 dollarini, võrreldes Uberi 29,6 dollariga. Hoolimata klientide üldarvu langusest on Lyft suutnud pandeemia ajal oma tulusid paremini säilitada kui Uber, kelle tulud kliendi kohta on praegu ajalooliselt madalaimal tasemel. Erakordselt kõrgete tulude tõttu ulatusid Uberi tulud kliendi kohta 2017. aasta I kvartalis pea 70 dollarini.

Arvestades, et Lyfti aktiivsete kasutajate arv kasvas enne pandeemiat Uberi kasutajate arvust kiiremas tempos ja kasutajate arvu kaotus eelmisel aastal hõlmas sõidujagamise teenuse ostjaid, võib arvata, et Lyft jätkab USAs oma turuosa suurendamist ka edaspidi ja meelitab endale kiiremini juurde uusi kliente.

Nagu eelnevalt mainitud, kasvab sõidujagamise turg järgmisel neljal aastal keskmiselt 19,2% aastas, samas kui toidu kohaletoimetamise kasvu kiiruseks hinnatakse 11% (192,2 miljardi dollarini aastal 2025, jäädes veidi alla sõidujagamise turu hinnangulisele suurusele). Samas ei tohiks see Uberi kasvu palju aeglustada, sest toidu kohaletoimetamise segmendi tulud moodustasid eelmises kvartalis kogutuludest vaid 16%. Ühtlasi tegutseb ettevõte erinevalt Lyftist veel ka kiiresti kasvavates piirkondades, kuid aeglasema kasvuga piirkonnad kompenseerivad kogu kasvukiiruse. USA sõidujagamise turu kasv on kiirem kui globaalses arvestuses keskmiselt.

27. mai seisuga oli Uberi P/S suhtarv 8,6x, võrreldes Lyfti 8,7ga, mistõttu on need ka valuatsioonilt sarnased. Alates eelmise aasta algusest on Uberi aktsia (UBER) kallinenud 39% ja Lyfti aktsia (LYFT) 17%.


Allikas: Yahoo.Finance

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon