iStockphoto
Oatly (OTLY) on maailma suurim kaerajookide tootja, kelle äristrateegia keskmeks on jätkusuutlikus ja keskkonna päästmine. Oatly, kes on tegutsenud kaerajookide äris juba 25 aastat ja baseerub Malmös, Rootsis, pakub lisaks piima alternatiivile ka kaeramagustoite ja –jogurteid. Vaatame lähemalt, kuidas on alternatiivpiimatooted paremad keskkonnale ja mida Oatly endast kujutab.
Keskkonnasäästlikust mõõtes on võimalik vaadata sadu erinevaid faktoreid, aga nendest kõige levinumad on CO2 heited, vee- ja maakasutus. Näiteks, liitri kaerapiima tootmisel emiteeritakse keskmiselt ligikaudu 1kg CO2-t võrreldes 3kg tavalise piima puhul. Maakasutuse puhul on erinevus kümnekordne, kus klaasi tavalise piima jaoks, juues ühe klaasi iga päev, kulub ligikaudu 650 ruutmeetrit maad, võrreldes vähem kui 65 ruutmeetriga kaerapiima puhul. Veekasutuse puhul on erinevus pea 20-korda, kus liitri lehma piima tootmiseks kulub üle 1000 liitri vee, samas kui kaerapiima puhul on vaja vaid umbes 50 liitrit vett.
Enne kui firma läks käesoleva aasta mais börsile olid selle suurtoetajad ja investorid tuntud nimed nagu Oprah Winfrey ja Jay-Z, kes investeerisid firmasse 200 miljonit dollarit. Kuigi Oatly tooted on suunatud kõigile, püüdes tuua praegusi lehmapiima joojaid enda tooteid tarbima, proovib bränd resoneeruda just generatsioon Z-i ja milleniumi põlvkonnaga, kes on tundlikumad kliimaprobleemide ja ettevõtete ühiskondliku vastutuse teemadel. Kusjuures ca. 35-40% eelmainitud tarbijagruppidest on demonstreerinud, et nad on nõus maksma kallimat hinda tervislikumate toitude ja jookide eest.
Euromonitori projektsioonide andmetel kujuneb globaalse piimatoodete turu väärtuseks 2025. aastal ligikaudu $789 miljardit võrreldes $592 miljardiga 2020, mis teeb aastaseks kasvumääraks 5,9%. 2020. aasta piimatoodete kogusummast moodustas just piimaturg ligikaudu 30% ja prognooside kohaselt kasvab see umbes 6,6% aastas. Piimaalternatiivid, ehk tooted mis on loodud kas kaerast, sojast, mandlitest või kanepist, moodustasid umbes 3% terve piimatööstuse müügitulust ja umbes 9% just piima müügist. Muud piimatoodete alternatiivid omavad vähem kui 1% osa kogu müügiturust ja seega ka märkimisväärset kasvupotentsiaali arvestades tarbijate harjumuste muutusi ja piimaalternatiivide populaarsuse tõusu.
2020. aastalõpu seisuga pakkus Oatly oma tooteid rohkem kui 7500 jaemüügikaupluses ja 10 000 kohvikus USAs. Sarnaseid numbreid näeme ka Hiina näol, kus numbrid on vastavalt 6000 ja 11 000. Kokku müüakse Oatly tooteid rohkem kui 20s riigis ja 90 000 asukohas. Need arvud ainult illustreerivad Oatly siiamaani saavutatud edu, sest nõudlus firma toodete vastu on pidevalt kasvamas ja hetkel on peamiselt probleeme piisava tarne pakkumisega. Firma kasvu tugevaks mootoriks on ka fakt, et nad on ainuõiguslik kaerapiima tarnija Starbucksile Hiinas ja USAs, mis hiljuti tekitas olukorra, kus Oatly tooted olid suures osas kõik läbi müüdud tänu suurele nõudlusele. Ettevõtte tulu kasvas 2020. aastal 421 miljoni dollarini, 204 miljonilt dollarilt ehk 106,3%. Regiooniti jaguneb müügitulu järgmiselt:
Oatly peab oma suurimateks konkurentideks suuri piimakontserne nagu Dean Foods Inc. ja Lactalis kui ka taimepõhiseid piimatoodete tootjaid, kes pakuvad alternatiive soja-, mandli- ja kanepitoodete näol.
Allikas: Allied Market Research
Üleval tabelis on välja toodud firmad, mis pakuvad konkurentsi alternatiiv piimatoodete turul. Lisatud on ka firmad, mis ei ole börsidel noteeritud. Suurem osa üleval välja toodud firmadest pakuvad tooteid mitmes turu segmendis, mitte ainult piimaalternatiivide näol.
Kuigi Danone (BN) ja The Hain Celestial Group’i (HAIN) müügitulud on märkimisväärselt kõrgemad Oatly omast, tuleb märkida, et mõlemad firmad pakuvad ka klassikalisi piimatooteid või orgaanilisi toiduaineid. Seega sislsadab nende müügitulu ka muudest allikatest saadud tulu.
Muutused tarbimisharjumustes
Osades lääneriikides on piimatoodete tarbimine langustrendis olles negatiivses korrelatsioonis alternatiivide populaarsuse tõusuga. Näiteks, viimase kolme aasta jooksul on Ameerika Ühendriikides lõpetanud või vähendanud oma tarbimist ligikaudu 32% tarbijatest, kellest 2/3 on hakanud kasutama osaliselt piimaalternatiive nagu Oatly, märgib firma oma börsil noteerimise dokumentides.
Tastewise’i 2020. detsembri raporti järgi on taimepõhised tooted üks 10-st kõige populaarsemast tarbijatrendist USAs see aasta. Ainuüksi taimepõhistele piimatoodetele ennustatakse 20-25% turuväärtuse tõusu järgmise kolme aasta jooksul, mainib Oatly oma börsi dokumentides.
Hetkel kaupleb Oatly 45,94% kõrgemal oma IPO hinnast, milleks oli 17 dollarit. Credit Suisse on seadnud hinna eesmärgiks 30 dollarit, samas kui Jeffries on andnud tugeva ostusignaali ja hinna eesmärgiks 35 dollarit. Mõlemad märgivad, et Oatlyl on tugevat kasvupotentsiaali kui firma realiseerib turgu ka muude alternatiiv piimatoodete seas, nagu juust ja jogurt, mis siiamaani moodustavad vähem kui 10% Oatly kogutulust. Kindlust annab ka Oatly eksklusiivne partnerlus Starbucksiga, mis pakub järjepidevat rahavoogu ja aitab samas ka siseneda välismaa turgudele. Samas tuleb märkida, et Oatly oli nii 2019 kui ka 2020. aasta miinuses ja sama on oodata ka käesoleval aastal. Kõige suuremaks kuluallikaks on turunduse ja reklaamiga seotud kulud, mis firma börsi dokumentide järgi on pidevalt tõusmas sest soovitakse saavutada rahvusvahelist tuntust ja hoida eemal konkurente. Kriitilise turuosa saavutamisel võib oodata, et need seotud kulud langevad ja firma muutub kasumlikuks.
Herbert Lõhmus on LHV maaklertegevuse praktikant
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet