iStockphoto
Tehnoloogiasektori üks tööstuseid, videomängud ja e-sport, on viimastel aastatel vägagi hoogsalt kasvanud, mis on turule toonud ka palju uusi ettevõtteid. Tööstus hõlmab otseselt nii videomängude arendajaid, kui ka konsoolide ja mikrokiipide tootjaid. Kuigi inimeste meelelahutusvõimalused väljaspool kodu suurenevad tänu majanduse taasavamisele, ei näita videomängude tööstuse kasv raugemise märke.
Videomängude turge iseloomustab tihe konkurents. Newzoo kui maailma kõige usaldusväärsem videomängude ja e-spordi analüüsi turu-uuringute allikas hindab turu suuruseks 2023. aastaks ligi 200 miljardit dollarit. Võrdluseks, ülemaailmne filmiturg saavutas alles 2019. aastal 100 miljardi dollari taseme.
Eelmise aasta septembris börsile tulnud Corsair (CRSR) on videomängude ja voogesitusseadmete arendaja ja müüja, kelle põhiturgudeks on USA, Euroopa, Lähis-Ida ja Aasia-Vaikse ookeani piirkond. Ettevõte pakub mängijatele ja voogedastusteenuste kasutajatele mõeldud välisseadmeid, sealhulgas mänguklaviatuurid, hiired, kõrvaklapid ja kontrollerid, samuti kaamerakaarte, striimiplaate, USB-mikrofone ja stuudiotarvikuid.
Samuti pakub ta mängukomponente ja -süsteeme, mis hõlmavad toiteallikaid, jahutuslahendusi, arvutikappe ja DRAM-mooduleid, samuti eel- ja eritellimusel põhinevaid mängukompuutreid ja PC-mängutarkvara. Ettevõte müüb oma tooteid turustajate ja jaemüüjate võrgustiku kaudu, sealhulgas veebipõhiste jaemüüjate kaudu, samuti otse tarbijatele oma veebisaitide kaudu.
Kuigi investorid ei ole veidi enam kui 2,7 miljardi dollari suurusega Corsiairi veel tipptasemel videomängude valdkonna aktsiana tunnustanud, on ettevõtte tulud alates 2017. aastast stabiilselt kasvanud kiirenevas tempos, keskmiselt 27% aastas.
2021. aasta I kvartalis kasvasid Corsairi tulud aga 72% aastavõrdluses, ulatudes ligi 530 miljoni dollarini. Kasvasid ka ettevõtte marginaalid mängijate arvu ja lisaseadmete müügi toel. Ärikasum neljakordistus aastaga 67,3 miljoni dollarini. Siiski on üldine piirangute lõdvendamise mõju olnud suurem kui ettevõtte tugevad kasvunumbrid, sest aktsia hind on juba alates aasta algusest liikunud külgsuunas.
Tasub arvestada seda, et investorid ei hinda ka teisi arvuti riistvara tootvaid aktsiaid kuigi kõrgelt. Kui Corsairi 12-kuu edasivaatav P/E suhtarv on 14,7x, siis konkurentide HP inc. ja Logitech International kauplevad vastavalt 7,9x ja 24,9x edasivaatava P/E-ga. Tõenäoliselt on Corsairi aktsia üsna odava hinnataseme põhjuseks ka selle kõrge võlakoormus, mis oli 2021. aasta I kvartali lõpu seisuga kokku 299 miljonit dollarit. Mida tõenäolisemaks muutub see, et keskpangad hakkavad intressimääru tõstma, seda rohkem väldivad investorid kõrge võlakoormusega ettevõtteid.
Alates IPO-st. Allikas: Yahoo.Finance
Corsairist veidi hiljem, käesoleva aasta märtsis börsile tulnud Roblox (RBLX) on aga otsesemalt seotud videomängude arendamisega, võimaldades ka selle kasutajatel programmeerida uusi videomänge või mängida teiste kasutajate loodud mänge.
Roblox on eriti populaarne nooremate USA elanike seas (enamiku Robloxi kasutajatest moodustavad alla 13-aastased) ja nõudlus selle teenuste järele kasvas eelmisel aastal järsult. Kuna aga tarbijaharjumused pöörduvad tagasi pandeemia-eelse normaalsuse juurde, on nõudluse kasv nn kodus olemise ettevõtete puhul tänavu langemas. Kuigi ettevõtte viimaste kuude tulemusi arvestades puudutab see mõnevõrra ka Robloxit, on pikaajaline trend kasutajate arvu osas ülespoole.
Valuatsiooni osas kaupleb RBLX praegu ettevaatava P/E suhtarvuga 93,11x. Kuigi see on palju kõrgem kui sektori keskmine ettevaatav P/E 25,89, õigustab kõrgemat hinnataset ettevõtte kiire kasv. Hinnangute kohaselt kasvab Robloxi kasum aktsia kohta järgneval viial aastal keskmiselt 12,3% aastas ning müügitulu 28,3%. Sealjuures viimasel aastal ulatus käibe kasv ligi 82%ni, mis tulenes inimeste kodus püsimisest. Kiire kasvu tõttu on mitmed analüütikud oma hindamisi Robloxi osas kõrgemaks kohandanud, näidates nende optimismi ettevõtte ja videomängude tööstuse suhtes.
Robloxi lock-up periood lõpeb 6. septembril, mis tähendab, et aktsia hinna suurem kõikumine võib alles ees olla. Pärast lock-up perioodi lõppemist tühistatakse piirangud, mis takistavad suuraktsionäridel ja ettevõtte töötajatel müüa Robloxi aktsiaid.
Alates IPO-st. Allikas: Yahoo.Finance
Nintendo Co-d (NTO) iseloomustab pikem tegevusajalugu ning konkurentidest oluliselt kõrgemad kasumimarginaalid. 1889. aastal Jaapanis asutatud ettevõte toodab ja müüb elektroonilisi videomänguseadmeid nii oma koduturul kui ka mujal maailmas. Nintendo ei tee aga mitte ainult mängukonsoole, vaid omab ka selliseid maailmakuulsaid mängusarju nagu Super Mario, Pokemon ja Zelda, mis on olnud rahavoogude allikaks juba rohkem kui veerand sajandit.
Viimasel kolmel aastal on Nintendo kasvu vedanud aga mängukonsooli Nintendo Switchi ja sellega seotud teenuste ja tarkvara müük - 31. märtsil 2021 lõppenud majandusaastal moodustasid segmendi tulud kogutuludest 21%. Erinevalt Nintendo varasematest konsoolidest ei ole Switchi kasutajate kontod enam seotud konkreetse riistvaraga, vaid selle asemel saavad kasutajad Nintendo Online'i abil salvestada oma andmed pilve ja pääseda ligi allalaetud digitaalsetele mängudele platvormi uutel versioonidel, näiteks Switch Lite'il.
Tänu üleminekule veebi on Switchi müüdud alates selle turule tulekust enam kui 85 miljonit ühikut, kusjuures 25 miljonit seadet loodetakse müüa käesoleval majandusaastal. Koos vähem panustavate segmentidega peaks see märtsis 2022 lõppeva majandusaasta kogutuludeks tooma 1600 miljardit Jaapani jeeni, millest puhaskasum 340 miljardit jeeni. Piirangud ja kodus püsimine viis Nintendo eelneva majandusaasta tulud erakordselt kõrgele, mistõttu käibe ja kasumi langus aastaga oleks vastavalt 9% ja 29%. Kui mitte arvestada eelnevat aastat, on oodatavad tulemused vastavalt 22% ja 32% kõrgemad kui 2020. aasta märtsis lõppenud majandusaasta tulemused, mis on korralik edasiminek.
Nintento Switchi edasiarendamine on ettevõttel ka 2022. aastal prioriteediks, luues platvormile uusi atraktiivseid mänge, mis kasutajate arvu veelgi tõstaks.
Nintendo eilne sulgemishind oli 68,39 dollarit, 12-kuu edasivaatav P/E suhtarv 2,16 ja dividenditootlus 3,7%.
Allikas: Yahoo.Finance
Videomängude arendamise ja sellega seotud riistvara tootmisega tegelevatesse ettevõtetesse on võimalik investeerida Kasvukonto fondi VanEck Vectors Video Gaming and eSports ETF (ESP0) kaudu. Suurimate positsioonide osas koondab fond endas valdkonna turuliidreid, sealhulgas kiipide ja komponentide tootjad Nvidia (NVDA) ning Advanced Micro Technologies (AMD) ja Hiina videomängude tootja Tencent Holdings Limited (NNND). Fondi alusindeks on MVIS Global Video Gaming and eSports Index, mis nagu nimigi ütleb, otsib investeeringuid ülemaailmselt. ESP0 viimase 12-kuu tootluseks on kujunenud 16,5%, mille on põhiliselt toonud USA ettevõtted.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet