Alternatiiv autotootjate aktsiatele - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Alternatiiv autotootjate aktsiatele

Raido Tõnisson

29.07.2021 08:47

Unsplash

Tihtipeale on valmistoodete ettevõtted nagu Tesla, Volkswagen ja Nio need, kelle poole investorid (elektri)autode turule tulekust kasu saamiseks vaatavad. Kuigi selliste aktsiate atraktiivsust on lihtne hinnata näiteks müüdud autode arvu võrreldes, peitub valdkonnas mitmeid vähem populaarseid ettevõtteid, kes tegelevad sõidukitele komponentide, varuosade ja tarvikute tootmisega. Selliste ettevõtete tooteid läheb sageli tarvis ka siis, kui auto on juba müüdud, muutes need ettevõtted vähem tsükliliseks. Samuti on kasvanud inimeste huvi ise tegutsemise vastu ja vajadus remontida autosid.

Tööstusharu ülevaateid pakkuva äriuuringute firma Graphical Researchi andmetel on autoosade turg pidevalt suurenevas trendis, ulatudes 2020. aastal USA turul e-kaubanduses 15 miljardi dollarini. Suur hüpe võrreldes eelneva aastaga tulenes koroonaviiruse positiivsest mõjust, mil inimestel oli rohkelt vaba aega ja autoosade ning -aksessuaaride tellimine internetist muutus populaarsemaks. Uuringufirma hinnangul on selline tarbijakäitumise trend pikaajaline – mitmel juhul üritatakse võimalikult palju asju eneseteostuseks teha ise.

Samal ajal liikvel olevate sõidukite keskmine vanus pidevalt suureneb, mis mõjutab nõudlust autoosade järele. USA Autohoolduse ühingu andmetel on alates 2009. aastast kuni 2019. aastani registreeritud sõiduautode koguarv USAs kasvanud 10,4% võrra 278 miljonini, samas kui keskmine vanus on tõusnud 10 aastalt 11,8 aastani.

Tulenevalt pandeemia järgsest taastumisest ja majanduskasvust peaks USA autoosade turg 2026. aastaks uuringufirma andmetel kasvama rohkem kui 30 miljardi dollari suuruseks, keskmiselt 13,7% aastas.

Kasvule aitavad kaasa e-kaubanduse platvormide üha parem kuluefektiivus, toodete tarneoleku reaalajas jälgimine ning nende universaalsus, tänu millele ühilduvad osad ja komponendid paljude erinevate mudelitega. Üldjuhul müüvad autoosade tootjad oma tooted otse tarbijatele, vältides sellega kolmandate osapooltega seotud turustuskulusid. Põhilised kasutusel olevad e-kaubanduse kanalid autoosade müümiseks on eBay, Alibaba ja Amazon.


Allikas: Graphical Research

Ülemaailmselt kasvab turg 2027. aastaks eeldatavasti 140 miljardi dollarini, mis jaguneb võrdselt USA, Euroopa ja Aasia vahel. Lähis-Idas ja Aafrikas ei ole kasvu näha. Kusjuures kõige kiirema, 16% kasvuga on Euroopa, mille turuosa praegugi on 35%. Tööstusharu kasv tagatakse inimeste kasvava huvi ja tootjapoolse hinna alandamise koosmõjul, et kliendibaasi veelgi suurendada.

O'Reilly Automotive (ORLY)

O’Reilly Automotive on 1957. aastal asutatud autoosade ja -tarvikute jaemüüja, mille autotooted ulatuvad mootoriosadest kuni välimustoodeteni välja. Kuigi ettevõte müüb oma tooteid aktiivselt e-kaubanduse vahendusel, oli tal 2021. aasta alguse seisuga USAs kokku 5660 kauplust. Läbimurde saavutas autoosade turul O’Reilly 2008. aastal, kui see ühines teise autoosade tootja CSK Autoga, misjärel suurenes ettevõtte kaupluste arv 1273 võrra. Ühinemine tõi O’Really suurimaks ettevõtteks tööstus pärast AutoZone’i ja Advance Auto Partsi, kuid tänaseks on ta turuväärtuse poolest nendeski üle kasvanud.

Arvestades ettevõtte vanust, on selle viimaste aastate kasv märkimisväärne. Tulud on kasvanud alates 2016. aastast keskmiselt 7,8% aastas, samas kui puhaskasum on kasvanud keskmiselt 14%. Ettevõtte 2021. aasta I kvartali tulud kasvasid aastaga 25% 3,09 miljardi dollarini tänu inimeste suurenenud soovile täiendada ja remontida oma sõidukeid, aga ka kaupluste arvu suurenemine aastavõrdluses aitas kasvule kaasa.

AutoZone (AZO)

Autovaruosade ja tarvikute jaemüügiga tegelev Autozone on asutatud 1979. aastal ning käitab USAs 2021. aasta maikuu seisuga 5975 kauplust. Nii nagu O’Reillyl, on AutoZone’i tootevalik lai, hõlmates näiteks mootoreid, akusid, piduriosi, generaatoreid ja veel palju muud.

Ettevõtte tulud kasvasid 2021. aasta maikuus lõppenud majanduskvartalis aastaga 31,4%, samas kui tegevuskulude osakaal müügituludest langes 35,9%lt 30,4le. Selline areng tulenes suuresti eelmise aasta alguses pandeemiaga seotud erakordselt kõrgetest kuludest. Kasum aktsia kohta on kasvanud aastaga hüppeliselt 84% 26,48 dollarini, kuid samal ajal on ta suutnud vähendada oma koguvõlga aastaga 3% võrra.

AutoZone’i kasumit aktsia kohta on viimastel aastatel positiivselt mõjutanud selle järjepidevad aktsia tagasiostuprogrammid. Möödunud kvartalis osteti tagasi ligi 900 miljoni dollari eest aktsiaid, kuid edasisteks ostudeks on ettevõttel eraldatud veel 1,3 miljardit dollarit.

Advance Auto Parts (AAP)

Kuigi Advance Auto Parts on kolmest autoosade tootjast väikseim, on see kõige vanem, asutatud 1929. aastal. 14 miljardi dollarilise turuväärtusega Advance Auto Parts omab USAs käesoleva aasta seisuga 4806 kauplust ning tegutseb sarnaselt teistele ka oma veebisaidi ja teiste e-kaubanduse kanalite kaudu.

Juuni alguses avaldatud 2021. aasta I kvartali tulemuste kohaselt kasvasid ettevõtte tulud aastaga 23,4% 3,3 miljardi dollarini ning kasum aktsia kohta koguni 234% 3,34 dollarini. Mõlemad näitajad ületasid analüütikute hinnanguid ning lubas ettevõtte juhtkonnal tõsta selle 2021. aasta ootusi tulude osas 10,2-10,4 miljardilt dollarilt 10,4-10,6 miljardini.

Kolmest ettevõttest ainukesena maksab Advance Auto Parts dividende, mille määr on 28. juuli seisuga 1,87%.

Põhilisest autoosade tootjatest paistab käibe- ja kasumikasvuga (võrreldes eelneva aastaga) enim silma O’Reilly Automotive, millele järgneb AutoZone. Kõige aeglasema kasvuga on aga Advance Auto Parts, mille kasum 2018. aastal langes koguni rohkem kui 10%. Kahjum tulenes siiski olulistest IT- ja tarneahela investeeringutest, mille positiivset tulemust on näha juba 2019. aasta kasumikasvus.


Allikad: O'Reilly Automotive, AutoZone, Advance Auto Parts

O’Reilly eristub ka oma kõrgeima P/E suhtarvuga, seda nii ajalooliselt kui ka järgmise 12 kuu kasumit ja praegust turuhinda arvestades. Kui viimasel neljal aastal on AutoZone’i hinna/kasumi suhtarv Advance Auto Partsi omast oluliselt madalam olnud, siis tänu viimase kõrgemale oodatavale kasumile järgmise 12 kuu jooksul langeb ka selle ettevaatav P/E samale tasemele AutoZone’iga.


Allikad: O'Reilly Automotive, AutoZone, Advance Auto Parts

Ajalooliselt on autoosade tootjate aktsiad igas majandusolukorras vägagi hästi käitunud, eriti majanduslanguste ajal, mil uute autode ostmise asemel üritatakse vanu korda teha, tellides vajalikud varuosad ise. Samas veab majanduskasvu ajal turgu inimeste suurenenud huvi isetegemise vastu, tellides autotootjatelt pigem ilmestavaid väliseid osi ja aksessuaare. Autodega seotud põhiteenuseid, nagu näiteks rehvivahetus või puksiiriteenus, mida pakuvad kõik suuremad autoosade tootjad, tarbitakse alati, olenemata majandusolukorrast.

Allpool olev graafik autoosade tootjate ja valmis autotootjate hinnaliikumisest näitab, et autoosi tootvad ettevõtted pidasid 2008. aasta kriisis paremini vastu.


Allikas: Bloomberg

Samas on autoosade tootjate pikaajaline tootlus alates 2007. aastast traditsioonilistest valmis autode tootjatest kõrgem.


Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon