Spordiriiete tootjad pikaajalise investeeringuna - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Spordiriiete tootjad pikaajalise investeeringuna

Raido Tõnisson

27.08.2021 08:45

iStockphoto

Viimastel aastatel on paljude investorite tähelepanu keskpunktis olnud innovaatilised ja megatrende hõlmavad sektorid, nagu tehnoloogia ja roheenergia, jättes tagaplaanile traditsioonilised ja mõne arvates ehk vähem põnevamad spordiriiete ja -varustuse tootjad. Kuigi spordiriiete brändidel on alati hästi läinud, avaldavad tootjatele positiivset mõju lisaks e-kaubanduse kasvule kaudselt ka üha kiiremini kasvav trend töötada kodust, istuva töö suurem osakaal ning üldine teadlikkus tervisest. Seega tuleb inimestel päevase liikumisnormi täitmiseks tihtipeale eraldi ette võtta mõni aktiivne tegevus, mis eeldab mugavate spordiriiete olemasolu. Lisaks kasvatab turgu inimeste suurenev ja pidevas muutuses olev huvi erinevate spordialade vastu, mis on turule toonud mitmeid nišitootjaid.

Lululemon Athletica (LULU)

Spordiriiete brändidest on kõige enam kasvule orienteeritud Lululemon Athletica, mis müüb nii meeste kui ka naiste spordirõivaid ja aksessuaare. Ettevõte teenib müügitulu kahest kanalist, milleks on Lululemoni hallatavad kauplused ja internetimüük. Lululemoni tootevalik riiete osas ulatub jopedest kuni lühikeste püksteni, mille vahele jäävad riided, mis on mõeldud kindla ala jaoks, näiteks jooga.

Kui veel 2019. aastal andsid kogutuludesse põhiosa füüsilised kauplused (63%), siis 2020. aastal domineeris juba online’i müük 52%ga. Sealjuures Lululemoni kogu aastane müügitulu kasvas 11% 4,4 miljardi dollarini.

Kuigi e-kaubanduse kasvav trend on pikaajaline, ei saa spordiriiete tootjate puhul tähelepanuta jätta ka füüsiliste poodide olemasolu, kus inimesed saavad tooteid lähemalt näha ja proovida, andes teiselt poolt ettevõttele võimaluse luua otsene kontakt kliendiga. Koroonakriisi ja ajutisi sulgemisi ära kasutades avas Lululemon eelmisel aastal üle maailma 30 uut kauplust, viies kaupluste koguarvu 521ni 17 riigis. Kõige suurema poodide arvuga on Adidas, kes on viimastel aastatel poode pigem sulgenud.

Nike (NKE)

Mitmekülgne Nike on suurim ja ilmselt tuntuim spordiriiete, -jalatsite ja -vahendite arendaja ning müüja maailmas, omades mitmeid kaubamärke, nagu näiteks Converse, All Star, One Star ja paljud teised. Lai tootevalik, mis hõlmab paljusid erinevaid spordialasid, on Nike’i suur pluss, sest aeg-ajalt kerkivad esile uued ja populaarsemad spordialad, mis nõuavad spetsiifilisemat varustust või riietust, samal ajal kui teiste populaarsus võib väheneda. Tänu oma mastaabile on Nike suutnud turu muutuvale nõudlusele suhteliselt kiiresti reageerida, mis tema tulud ja kasumimarginaalid stabiilsena hoidnud, seda ka keerulisel 2020. aastal.

Nike müüb oma tooteid peamiselt esinduskaupluste kaudu, kuid sarnaselt teistele moodustab üha suuremat osa ka müük e-kanalite kaudu. Ettevõtte suurim turg on Põhja-Ameerika, mille tulud moodustasid 2021. majandusaastal 41% kogutuludest. Sellele järgnesid ühel real kajastatud Euroopa, Lähis-Ida ja Aafrika 26%-ga. Hiina müük moodustas 12%, ehkki see näitas võrreldes 2020. majandusaastaga kõige kiiremat ehk 24% kasvu. Kokku kasvasid Nike’i tulud 31. mail 2021 lõppenud majandusaastal 8% võrreldes eelnevaga, ületades ka 2019. aasta tulusid 9%ga. Sealjuures kasum on võrreldes eelmise aastaga rohkem kui kahekordistunud ning 70% suurem võrreldes 2019. aastaga.

Adidas (ADS)

Saksa spordiriiete tootja Adidas on Nike’i üks peamisi konkurente, omades samuti üsna mitmekesist tooteportfelli, mis hõlmab erinevaid spordialasid. Adidas kui kaubamärk on ettevõttele ka kõige tulutoovam – 2020. aastal moodustas selle müük 91% kogu ettevõtte müügitulust. Teine suurim bränd, Reebok, omab veel mitmeid erineva sihtotstarbega alamkategooriaid, mis on seotud nii treenimise kui ka vaba aja veetmisega. Reeboki brändi müügitulu moodustas eelmisel aastal 7% ning väheolulise osa moodustasid teiste brändide tooted, peamiselt spordijalatsid.

Adidasele ja ka teistele spordiriiete brändidele on tootearendusse investeerimine olulise tähtsusega – kogu Adidase brändi müügitulust eelmisel aastal moodustasid 68% tooted, mis arendati välja 2020. aasta jooksul, samas kui 3 või enam aastat tagasi arendatud toodete müük moodustab vaid 2% müügist. Ettevõtte tulud kokku ulatusid 2020. kalendriaastal 19,8 miljardi euroni, vähenedes võrreldes 2019. aastaga 16%. Euroopa ettevõttena moodustavad regiooni tulud kogutuludest vaid 27%, järgneb Põhja-Ameerika 24%ga. Suurima osa ehk 33% moodustab Aasia piirkond, mis oli ühtlasi ka suurim kaotaja tuludes.

Sarnaselt Nike’ile on Adidasel paika pandud kindel kasvustrateegia – kapitalikulutused peamiselt e-kanalitesse ja digitaliseerimisse, kuid ka tootearendusse ulatuvad 2021. aastal ettevõtte hinnangute kohaselt 700 miljoni euroni, moodustades 3,5% 2020. aasta tuludest. See on vaid veidi rohkem kui Nike’i pikaajaline eesmärk hoida suhe 3% juures. Võrdluseks, kõige kiiremini kasvav Lululemon paigutab kapitalikulutustesse 2021. aastal eeldatavalt 340 miljonit dollarit, moodustades ligi 8% 2020. aasta tuludest ja 42% äritegevuse rahavoost.

Under Armour (UA)

USA spordivarustuse tootja ja turustaja müüb riideid mitmekülgse disainiga ning erinevate spordialade harrastamiseks, kuid ka vabal ajal kandmiseks. Ettevõte müüb tooteid üle kogu maailma, müües tooteid edasi hulgimüüjatele ja turustajatele, või otse tarbijale suunatud müügikanalite kaudu. See hõlmab ettevõtte tehasekauplusi, kuid ka e-kaubanduse kanaleid. Lisaks teenib ta lisatulu toodete litsentseerimisest, digitaalsetest tellimustest ja reklaamide näitamisest Under Armouri terviserakenduses. Põhiosa toodetest müüb ettevõte Põhja-Ameerikas, moodustades 66% tuludest, kuid ettevõtte üks põhieesmärke on rohkem laieneda ka rahvusvahelistele turgudele.

Under Armour eristub teistest spordivarustuse müüjatest, pakkudes mitme erineva hinnatasemega tooteid, mis oleksid kättesaadavad võimalikult laiale tarbijaskonnale. 2020. aastal moodustas rõivaste, jalatsite ja aksessuaaride müük vastavalt 64%, 21% ja 9% kogutuludest ning ülejäänu andsid litsentsikokkulepped ja Connected Fitness rakendus. Müügikanalite osas jääb Under Armouri veebimüük samale tasemel Nike’i, Adidase ja Skechersiga ehk 20% juurde. Kuigi ka Under Armouri müük e-kanalite kaudu näitab kiiret kasvu, jätkab ettevõte investeerimist uutesse kauplustesse, mille arv 2020. aastal ulatus 427ni.

2020. aastal langesid Under Armouri tulud 15% 4,5 miljardi dollarini, mis tulenes peamiselt müügi vähenemisest nii rõivaste, jalatsite kui ka aksessuaaride kategoorias. Sarnaselt teistele puudutas langus peamiselt füüsilisi kauplusi ja hulgimüügikliente, kuid suurema languse hoidis ära e-kaubandus. Ühekordsed restruktureerimiskulud, mis peaks tulevastel aastatel kasumlikkust parandama, tõid eelmisel aastal 549 miljoni dollari suuruse kahjumi, mis tähendab netokasumi marginaali −13%. Under Armour viis oma restruktureerimisplaani ellu 2017 aastal, alates millest on näha kasumlikkuse paranemist, välja arvatud eelmine aasta.

Teiste kasumlikkust vaadates paistab enim silma Lululemon, mille netokasumi marginaal ulatus 2019. aastal pea 17%-ni kuid on eelmisel aastal veidi langenud tulude suurenemise, kuid puhaskasumi mõningase vähenemise tõttu. Ainukesena suurendas oma kasumlikkust eelmisel aastal Nike tänu Hiina turu suuremale osakaalule, kus koroonaviirus saadi kiiremini kontrolli alla ja poed oli võimalik varem avada.

25.08.2021 seisuga oli P/E suhtarvult kõige kallimalt hinnastatud Lululemon, kuid see on ka kõige kasumlikum ja kiireima kasvuga, mistõttu on kõrge P/E suhtarv õigustatud. Siiski peaks selle 2023. aasta edasivaatav P/E langema 2020. aasta 48x lähedale. Viimasel viiel aastal on olnud kõige stabiilsemalt hinnastatud Nike’i aktsia. Selle keskmine P/E on olnud 40x, mis on veidi kõrgem kui selle 2023. aasta edasivaatav P/E 33x. Kõige soodsamalt paistab olevat hinnastatud Skechersi aktsia, mille viimase viie aasta keskmine P/E on 24x, kuid mis 25.08 seisuga oli 21,6x. Samas on aktsia hind sel aastal kõige suuremat tootlust pakkunud.

Vaadates spordivarustuse müüjate tootlusi aasta algusest, on parimat tootlust pakkunud Skechers, millele on alla jäänud viimase viie aastaga rohkem kui 6x tõusnud Lululemon. Traditsioonilisi spordivarustuse tootjaid Nike’i ja Adidast võrreldes on viimane jäänud küll sel aastal tootlusega alla, kuid viie aasta pikkusel perioodil on Adidas marginaalset paremat tootlust pakkunud, kasvades 213%. Under Armouri aktsia hind tõusis tänavu augustis kõrgeimale tasemele alates 2019. aasta juulist tänu tugevatele teise kvartali tulemustele ja analüütikute suurendatud hinnasihile.

Allikas: Yahoo.Finance

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon