Millised ettevõtted valitsevad elektriautode tööstust? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Millised ettevõtted valitsevad elektriautode tööstust?

Raido Tõnisson

23.09.2021 08:20

iStockphoto

Elektriautode turul on viimasel ajal oma eduga esile kerkinud mitmeid uusi ettevõtteid, mistõttu on valdkond kiiresti muutuv. Kui arvuliselt kõige rohkem elektriautode tootjaid tuleb Hiinast, kuulub ülemaailmne turuosa jätkuvalt Teslale, ehkki ka mõned traditsioonilised Euroopa autotootjad peavad kliimakokkulepete tõttu elektriautode tootmisele järk-järgult üle minema. Hoolimata ülemaailmsest kiibipuudusest on põhilised elektriautode tootjad suutnud oma toodangut viimasel ajal suurendada, kuigi arvestades juurde veel ka tarneahela probleemid, ollakse tulevikuprognooside osas konservatiivsemad.

2021. aasta esimesel poolel leidis omaniku 2,65 miljonit elektriautot, mida on 168% rohkem kui 2020. aastal.  Kuigi kasv näib hüppeline, tuleb arvestada eelmise aasta esimese poolaasta madala baasiga, mil ülemaailmne elektriautode müük langes võrreldes 2019. aastaga 14%. See on siiski poole väiksem langus kui kogu autoturu 28% kahanemine. Eelmise aasta teisel poolaastal taastus turg kiiresti, eriti Euroopas, peamiselt tänu Volkswageni uutele populaarsetele mudelitele. Käesolevalgi aastal on elektriautode turg oma kiiret kasvu jätkanud, kusjuures kasvumäärad on olenevalt turust 3-8 korda suuremad kui kogu sõiduautode turgu tervikuna arvestades.

Jätkuvalt juhib ülemaailmset elektriautode müüki Tesla (TSLA), kes on 2021. aasta esimesel poolel müünud 386 tuhat sõidukit. Järgneb Volkswagen (VOW) 332 tuhande sõidukiga, kuid sellest vaid 173 tuhat on täiselektrilised ning 159 tuhat moodustavad hübriidautod. Seetõttu on Euroopa kui Volkswageni põhituru üheks negatiivseks osaks see, et pool müügist moodustavad hübriidautod, mis emiteerivad mingil määral heitgaase, samas kui mujal maailmas moodustab selliste autode osa kõikidest elektriautodest vaid 20%.

Elektriautode toodangu suurendamiseks on Volkswagen võtnud eesmärgiks investeerida 2025. aastaks elektrifitseerimisse ja digitaliseerimisse kokku 16 miljardit eurot, mille rahastamiseks vähendatakse püsi- ja toorainekulusid, külmutatakse töötajate arv 2021. aasta jaanuari tasemel ning suurendatakse tehaste tootlikkust.

Volkswageni populaarseim elektriline mudel on ID4, mis aitas 2021. aasta esimesel poolel suurendada elektriautode müüki võrreldes eelmise aasta esimese poolega rohkem kui kahekordselt 170,9 tuh ühikuni. 26% turuosaga on Volkswageni põhiturg jätkuvalt Euroopa, kus müük kasvas aastaga 156% 128 tuh ühikuni. Kiireimat kasvu näitas aga USA turg, kus müüdi 321% rohkem autosid kui eelmisel aastal ning sellele järgnes Hiina 110% kasvuga. Tänu uue, seitsmekohalise ID6 mudeli väljalaskmisele juunis, oodatakse III kvartalis Hiina turul olulist kasvu. USAs on jätkuvalt populaarseim tootja Tesla, mistõttu on Volkswagenil ja ka teistel tootjatel USAs keeruline oma müüki kasvatada. Volkswageni turuosa USAs oli esimesel poolaastal  9%, samas kui Teslale kuulus 71%.

Hiina elektriautode turult on enim kõneainet pakkunud autode müüki kiirelt kasvatav Nio (NIO), kuid müüdud autode arvu poolest on edukaim hoopis algselt fossiilkütusega autode tootjana asutatud BYD Company (BY6). Ettevõte on jõudsalt suurendanud oma elektriautode osakaalu tootmises ja müügis. BYD potentsiaali usub ka Warren Buffett, kellel on ettevõttes märkimisväärne osalus. Ainuüksi 2021. aasta kaheksa kuu jooksul on BYD müünud 149 tuhat täiselektrilist autot, kasvades võrreldes eelmise aasta kaheksa kuuga 192% võrra. Selle edasist kasvu toetavad BYD uued mudelid ja hiljutine laienemine elektriautode nõudluse mõistes suurele Norra turule. Ettevõtte turuosa Hiinas on kasvanud augustikuu seisuga 16%-ni, võrreldes jaanuarikuu 5%-ga.

Kõige kiirema müügikasvuga näib aga 2015. aastal asutatud elektriautode tootja XPeng (XPEV), mis on autode müüki 2021. aasta kaheksa kuuga kasvatanud aastavõrdluses 334%, ulatudes 46 tuhande ühikuni. Kui seni hõlmas see arv vaid kahe mudeli müüki, siis oktoobris plaanib XPeng hakata tarnima uut peresedaani, millelt oodatakse olulist panust kogu 2021. aasta tarnetesse. Uut P5 mudelit hakatakse sarnaselt BYD-le müüma ka Euroopasse, alustades Norra turust. Autonoomse juhtimisvõimalusega P5 hakkab tõenäoliselt olulist konkurentsi pakkuma Tesla lipulaevale Model 3-le, sest selle baashind Hiinas saab olema Model 3-st 36% odavam ehk 24,5 tuhat dollarit.

Lisaks pakub Hiina turul Teslale ja XPengile konkurentsi luksuslikumate elektriautode tootja Li Auto (LI), kes sarnaselt Niole on oma III kvartali ootusi tarnete osas kiibipuuduse tõttu vähendanud. Kui varem loodeti tarnida III kvartalis 25-26 tuhat sõidukit, siis nüüd on see number langetatud 24,5 tuhandeni. Siiski edastab see jätkuvalt Nio oodatavat tarnete arvu, mis uute prognooside kohaselt peaks ulatuma 22,5-23,5 tuhandeni. 2021. aasta kaheksa kuuga on Li Auto tarninud 48,2 tuhat sõidukit, samas kumulatiivselt on kokku müüdud 82 tuhat sõidukit. Eriti edukad on olnud viimased kuud – ainuüksi augustis tarnis Li Auto 9,4 tuhat sõidukit, mis on 248% kasv võrreldes eelmise aasta augustiga ja 10% kasv võrreldes juuliga.

BloombergNEFi hinnangutel suureneb elektriautode müük käesoleval aastal 5,6 miljoni ühikuni, mis on 98% kasv võrreldes 2020. aastaga. Sellest 4 miljonit moodustavad täiselektrilised sõidukid ja ülejäänud on hübriidautod.


Allikas: Bloomberg

iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF (ECAR)

2019. aasta alguses loodud fond koosneb 95-st nii arenenud kui ka areneva majandusega riikide ettevõtetest, võimaldades ühe investeeringuna osa saada kogu tööstuse arengust. Fond investeerib elektri-ja isejuhtivate sõidukite tootmisega, sõiduabitehnoloogiate arendamisega või elektrisõidukite akude tarnimisega tegelevatesse ettevõtetesse, järgides STOXX Global Electric Vehicles and Driving Technology indeksi. Fondi reeglite kohaselt võetakse sinna ainult ettevõtted, kes omavad piisavalt suurt vaba raha ning kelle kogutuludest vähemalt 50% on teenitud eelnimetatud tegevusvaldkondade ärist.

Fondi baasvaluutaks on USA dollarid ning fondi kulukuse määr on 0,40% aastas. Fondi suurim positsioon on 3,1% osakaaluga elektriautode turu praegune liider Tesla, millele järgneb kiibitootja Nvidia (2,9%). Kümne suurima positsiooni seast leidub mitmeid erinevast tööstusest pärit ettevõtteid, nagu näiteks GPS-süsteemide arendaja Garmin ja elektrifitseerimisega tegelev Eaton. ECAR-i võib läbi Kasvukonto süsteemi investeerida ka väiksemaid summasid, kasvõi 10 eurot.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon