iStockphoto
Droonitehnoloogia on täielikult muutmas inimkonna igapäevaelu ning loomas uusi ärivõimalusi pea igas tööstusvaldkonnas tegutsevatele ettevõtetele. Kuigi tegemist on veel üsna algjärgus oleva õitsva trendiga, on börsil noteeritud mitmeid droonitehnoloogia arendamisele keskendunud ettevõtteid, kes pakuvad investoritele võimalust sellest tärkavast trendist osa saada.
Droonituru moodustavad kõik mehitamata õhusõidukid (UAV), mille pardal ei ole inimpiloote, kuid enamikul neist on praegu veel kaugjuhtiv piloot olemas. Täielikult autonoomsete droonide ehk robotite arendamine on praegu paljude drooniettevõtete põhieesmärke ning need võivad täita näiliselt võimatuid lünki ühiskonnas. Selliste droonide kasutegur ilmneb eelkõige näiteks kaitsetööstuses või päästes, kus on oht inimeludele, aga ka lihtsalt inimeste transpordil.
Autonoomsed droonid pakuvad efektiivsust ka näiteks põllumajanduses, kus neid võib kasutada umbrohutõrjeks või suurte põldude väetamiseks. Paljude valdkondade ettevõtted hoiavad droonide abil kokku tegevuskuludelt, aidates samal ajal suurendada ärimahte ja tõsta tõhusust.
Turuanalüüsidega tegelev Brandessence Market Research avaldas novembris globaalse droonituru arengut hõlmava ülevaate, mille kohaselt ulatusid 2020. aastal ülemaailmse droonituru tulud enam kui 18 miljardi dollarini. 2027. aastaks oodatakse juba pea 41 miljardi dollari suuruseid tulusid, mis tähendab aastas keskmiselt 12,3% kasvu.
Seda arvestades võivad droonid tulevikus üle võtta suure osa autotööstuse turust, eriti mis puudutab isesõitvaid autosid, mille arendamisse praegu suuri investeeringuid tehakse. Kui droonide puhul piisab segamatuks liiklemiseks vaid mõnekümne meetri kõrgusest maapinnast ja need võivad suure liiklustiheduse korral lennata erinevatel kõrgustel, siis isesõitvate autode kasutuselevõtt liiklusummikutega seotud probleemi ei lahenda.
Kuna droonid muutuvad ajaga üha populaarsemaks, on tõenäoline, et ka neid tootvate ettevõtete väärtused suurenevad proportsionaalselt. Alljärgnevalt vaatamegi, kes on droonitööstuse olulisemad tegijad praegu ja milline on nende potentsiaal muuta maailma.
Boeing Company (BA)
USA lennukitootjana tuntud Boeing Company ajalugu ulatub 1916. aastasse ning on teinud suuri investeeringuid mehitamata sõidukite tootmisesse ja nendega seotud tehnoloogia arendamisse. Kuigi ettevõtte tootevalik mehitamata süsteemide osas hõlmab sõidukeid vee all ujuvatest kuni õhus lendavateni, moodustavad suurema osa neist siiski viimased.
Boengi toodetavad mehitamata sõidukid – sealhulgas droonid – kuuluvad ettevõtte julgeolekusegmenti, mis kahe teise segmendi, reisilennukite ja teenuste, kõrval panustavad aastasesse kogutulusse suurima osa ehk ligikaudu 47%. Kuigi praegu veel hõlmavad segmendi tulud enamasti lennukite tarneid erinevate riikide õhujõududele, viib Boeing aktiivselt läbi testlende mehitamata õhusõidukitega.
Viimases kvartalis katsetati ka õhus tankimise drooni MQ-25, kuid olulisem verstapost saavutati juba 2021. aasta juunis, kui MQ-25ga viidi läbi esimene õhus tankimine. Praeguse info kohaselt on USA merevägi huvi tundnud 70 MQ-25 vastu, ehkki laiemat tootmist veel Boeingi poolt käivitatud ei ole. MQ-25 masstootmiseks vajalik ligi 28 tuhande ruutmeetri suurune tehas on alles ehitamisel ja see peaks valmima 2024. aastaks.
End eduka lennukitootjana tõestanud Boengi nimetatakse paljude iduettevõtete kõrval nüüd üheks potentsiaalikamaks tõusvaks droonitootjaks, kelles endaski võib mehitamata õhusõidukite näol väike kübe kasvuettevõtet olla.
Allikas: Yahoo.Finance
AgEagle Aerial Systems (UAVS)
Põhitegevusena droone tootev ja sellega seotud tehnoloogiat arendav AgEagle Aerial Systems on 2010. aastal asutatud ettevõte, mis on praeguseks saavutanud tunnustuse kui ülemaailmne tööstusharu liider, pakkudes droonilahendusi paljudele tööstusharudele, sealhulgas energeetika, ehitus ja põllumajandus. Ettevõte ärimudel hõlmab kõiki etappe alates droonide disainimisest ja planeerimisest, lõpetades tootmise ning tarnimisega, mille vahele mahub veel põllumajandustööstusele andmeanalüüsi pakkumine kanepi ja põllukultuuride tõhusamaks kasvatamiseks.
Nimelt on AgEagle’i tooteportfelli lipulaev RX-60 varustatud kõrgtehnoloogilisele pilditöötluse funktsiooniga, mis omakorda on integreeritud põllumajandustarkvaraga, suutes seeläbi töödelda ja pilve kaudu arvutisse edastada georeferentidega õhukaarte. Lisaks täiendus AgEagle’i tootevalik tänu MicaSense’i omandamisele 2021. aasta jaanuaris, kelle patenteeritud eritehnoloogiaga droone turustatakse enam kui 70 riigis üle maailma.
2021. aasta aprillis omandas ettevõte Measure Globali, mis omab laiaulatuslikku kliendibaasi ning mille droonitehnoloogiaga seotud teenuseid pakutakse SaaS kujul. Seega ei ole AgEagle mitte ainult droonitootja, vaid tegeleb ka valdkonnas edukaks toimimiseks vajaliku tarkvara müümisega teistele ettevõtetele. Kuigi AgEagle arendab ka ise uusi droone ja tarkvara, kiirendab ta oma kasvu teiste ettevõtete omandamisega, kes võiksid pakkuda selgeid tehnoloogilisi ja konkurentsieeliseid ning millel on olemas intellektuaalomandi kaitse.
Kuna droonitööstuse üks suurimaid kitsaskohti on praegu ebaselgused reeglite ja eeskirjade osas, on AgEagle ka USA Föderaalse Lennuameti (FAA) nõuandekomitee liige ning osaleb ameti loodud programmis BEYOND, mis keskendub droonitööstuse laiendamise ja arendamisega seotud probleemide lahendamisele USA-s.
Allikas: Yahoo.Finance
EHang Holdings Limited (EH)
Hiina päritolu EHang on asutatud 2014. aastal ning kasvanud ligi seitsme aastaga maailma juhtivaks ettevõtteks autonoomsete õhusõidukite (AAV) valdkonnas, pakkudes peamiselt reisijateveo ja logistikaga seotud teenuseid.
Kuna rahvaarv on Hiinas kiiresti kasvav, on see juba praegu üks tihedamini asustatud riike, tuues kaasa mitmeid piiranguid inimeste liikumisvõimalustele, kasvõi tavaliste liiklusummikute näol. Seetõttu on reisijate ja kaubaveoks mõeldud autonoomsete droonide kasutuselevõtt Hiinas eriti aktuaalne, saades tõenäoliselt oluliseks osaks ka tuleviku nutilinnast.
Kuigi Hiina Tsiviillennuamet kiitis juba 2020. aastal EHangi droonide kasutamise reisijateveoks heaks, on ka mitmed teised riigid alustanud testlende EHangi droonidega. Alates 2017. aastast kuni 2021. aasta kolmanda kvartalini on EHang teostanud üle 20 tuhande autonoomse katselennu 11 riigis, sealhulgas hiljuti toimunud droonitakso katsetus Hispaanias. Viimase osas tehakse praegu koostööd riikliku politseiga, et arutada võimalusi EHangi droonide kasutuselevõtu üle hädaolukordades, näiteks kõrghoone tulekahju korral.
2021. aasta septembris jättis EHangi populaarseim mudel EHang 216 jälje ka Eestisse, kui Tallinnas katsetati koostöös Lennuliiklusteenindusega mehitamata õhusõidukite toimivust tiheda liiklusega õhuruumis.
Kiirekasvulise ettevõttena EHang Holdings küll puhakasumit veel ei teeni, kuid selle tulud on nelja aastaga kasvanud 2017. aasta 4,9 miljonilt 28,2 miljoni dollarini 2020. aastal ehk keskmiselt 55% aastas. Brutokasumi osas on suudetud näidata järjepidevalt +60%list marginaali, mis 2021. aasta III kvartalis oli 61,8%.
EHangi eilne sulgemishind oli 14,75 dollarit ning kahe analüütiku keskmine hinnasiht EHangi aktsiale on 61,5 dollarit.
Allikas: Yahoo.Finance
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet