Teerajaja elektriautode laadimisvõrgustiku valdkonnas - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Teerajaja elektriautode laadimisvõrgustiku valdkonnas

Raido Tõnisson

14.01.2022 11:32

iStockphoto

Elektriautode laialdasem kasutuselevõtt seisab praegu suuresti puuduva taristu taga: liiga vähe on laadimispunkte, mis suudaksid kasutajale mugavalt auto täis laadida. Kui 2021. aasta seisuga oli USAs vaid 45 tuhat avalikku laadimisjaama, siis Joe Bideni eesmärgi saavutamiseks, mille kohaselt 2030. aastaks moodustaksid vähemalt pooled uutest müüdud autodest elektriautod, peaks laadimisjaamade arv kasvama 500 tuhandeni. See tähendab, et elektriautode tootjatega paralleelselt on välja arenemas veel üks kiiresti kasvav tööstusharu, mida on üles ehitamas laadimispunkte rajavad ettevõtted.

Hoolimata koroonapiirangutest ning tarne- ja kiibiprobleemidest kasvas ülemaailmne elektriautode müük ainuüksi 2021. aasta esimesel poolaastal võrrelduna 2020. aastaga 26% 6,4 miljoni sõidukini, andes detsembri lõpuks lootust, et aasta kokkuvõttes võib liikluses olevate elektriautode arv kokku 16 miljonini ulatuda. Kui varem on USA elektriautode müügis Euroopale ja Hiinale alla jäänud, siis eelmisel aastal näitas USA tugevat edasiminekut, eelkõige tänu valitsuse täiendavale rahastamisele elektriautode laadimisvõrgu taristu edasiarendamiseks.

Hiina edu elektriautode müügi osas seisneb selle tugevas taristus – kui 2021. aasta lõpu seisuga ulatus müüdud elektriautode koguarv Hiinas 8,8 miljonini, siis rajatud laadimispunkte oli sealjuures koguni 1,05 miljonit. See tähendab, et ühe laadimispunkti kohta oli Hiinas 2021. aastal 8,4 autot, samas kui USA puhul peavad ühte punkti jagama 19,5 autot. Üksnes 2021. aasta esimese kümne kuuga lisandus Hiinasse 240 tuhat avalikku laadimiskohta, mida on üle 2x rohkem kui USAs kumulatiivselt kokku. Siin ei ole arvestatud akuvahetusjaamu, mille arv Hiinas ulatub eelkõige Nio eestvedamisel 890ni.

Akuvahetusjaamu on katsetatud üksikute iduettevõtete ja Tesla poolt ka USAs, kuid ei ole sellegipoolest leidnud nii laialdast kasutust kui Euroopas ja Hiinas. Lisaks panuse suurendamisele avalike laadimiskohtade lisamisele võib see olla üks koht, mille puhul elektriautode müügi kiirendamiseks Hiinast eeskuju võtta.

Kuigi laadimispunktide arendamisse panustavad ka elektriautode tootjad ise, on valdkonna turuliider USAs praegu ChargePoint Holdings, kes on ühtlasi ka esimene börsil noteeritud elektriautode laadimisvõrgu ettevõte. Lisaks koduriigile on 2007. aastal asutatud ChargePoint jõudnud laieneda ka 16 riiki Euroopas, kus alustati tegevust 2017. aastal.

Elektriautode laadimisjaamad jagunevad kolme kategooriasse, millest vahelduvvoolu kasutav Level 2 on kõige laialdasemalt kasutatav. Kuigi Level 3 on kõige kiirema laadimisvõimekusega, kasutab see alalisvoolu ja seetõttu on Level 3 jaamade paigaldamine oluliselt rohkem piiratud. ChargePoint omab USA piirkonnas Level 2 kategoorias enam kui 70% turuosa ning oma lähimat konkurenti edestab ChargePoint koguni seitsmekordselt. Oluliselt suurema konkurentsiga seisab ChargePoint silmitsi Euroopas, kuhu on sisenenud lisaks ka Hiina ettevõtted.

ChargePoint pakub eramajapidamistele ka aeglasemaid, kuid optimaalsemaid Level 1 laadimisjaamu ning Level 3 kiirlaadimisjaamu linnadele ja suurematele sõidukiparkidele, kus kiirus on esmatähtis. Level 3 kategoorias seisab ChargePoint Tesla superlaadurite tõttu samuti silmitsi tihedama konkurentsiga.

Siiski ei tasu karta, et kiirlaadurid aeglasemad laadimisjaamad täielikult üle võtavad, kuna ka aku eluea seisukohalt ei ole need kuigi optimaalsed – kiirlaadimisel läbi käiv võimas vool ja kõrged temperatuurid koormavad akusid rohkem kui aeglasem ja stabiilsem laadimine.


Allikas: ChargePoint

Kuigi ChargePointi põhitegevusalaks on elektriautode laadimisvõrgustiku arendamine, teenib ettevõte korduvaid tulusid ka oma tarkvara kui teenus (SaaS) tegevusest, mis on eelkõige seotud laadimise optimeerimise ja haldamisega. Samuti on ChargePointi tasuta äpp integreerunud sõiduki info- ja meelelahutussüsteemide Apple CarPlay ja Android Autoga, samuti erinevate maksesüsteemide ja digirahakottidega, suurendades kasutusmugavust.

Seega on tulud segmentide lõikes hästi hajutatud, mis loob head eeldused ettevõtte jätkuvaks kasvuks ka siis, kui kõik USA piirkonnad saavad laadimispunktidega kaetud ja nõudlus nende järele väheneb. Arvestades praegust tempot ja USA eesmärki ei saabu see aeg aga niipea. Lisaks pole ükski asi igavene ja nii on ka ChargePoint määranud oma põhi-laadimisjaama hinnanguliseks elueaks 7 aastat.

Selle aja jooksul kujuneb ühekordsete ja korduvate tulude suhe lõppkokkuvõttes samaväärseks: esimesel aastal moodustavad enamiku tuludest laadimisjaama müügist saadud tulud, samas kui pilveteenuste müügist ja lisateenusena pakutavast garantiiteenusest saadav tulu on seitsme aasta pärast võrdne laadimisjaama müügi ühekordse tuluga esimesel aastal.


Allikas: ChargePoint

Seni pärinevad ChargePointi tulud enamasti elektrivõrku ühendatud laadimisjaamade müügist, ulatudes eelmise kvartali seisuga 48 miljoni dollarini ja moodustades 73% kvartali kogutuludest. Kokku on ChargePoint 2021. aasta oktoobri lõpu seisuga paigaldanud rohkem kui 163 tuhat laadimiskohta enam kui 5 tuhandele kliendile.


Allikas: ChargePoint

Kuigi viimasel kahel kvartalil on ChargePointi tulud kiiret edasiminekut näidanud, kasvades 2021. aasta kolmandas kvartalis 79%, võrreldes 2020. aastaga, mõjutas pandeemia oluliselt ka ChargePointi tegevust. Eelkõige puudutas see müügitsükli pikenemist, samas kui mõned kliendid olid sunnitud isegi teenusest loobuma. ChargePointi jaoks väärtuslikemate klientide portfell on aga tugev: 50 suurima tuluga USA ettevõttest koguni 72% kasutavad ChargePointi teenuseid.

ChargePointi kasvustrateegia seisneb peamiselt uute toodete turule toomise kiirendamises, mis samas aitab säilitada ka juhtpositsiooni. Pikemas perspektiivis keskendub ChargePoint aga olemasolevatele klientidele, mis on tuntud ka kui „land-and-expand“ strateegia. Selle lähenemise kohaselt teenivad kõige väärtuslikumad kliendid laadimismahtude suurenedes ja elektriautode leviku laienemisega ChargePointile üha suuremat tulu. Seni on see strateegia ChargePointi puhul hästi toiminud: ettevõtte 25 suurimat klienti on alates laadimisjaama esmaostust järgneva 12 kvartali jooksul suurendanud oma kulutusi koguni 14-kordselt.

Allikas: ChargePoint

Lisaks viivad ChargePointi edasist kasvu edasi elektriautode üleüldine suurem kasutuselevõtt ning USA ja Euroopa plaanitavad investeeringud elektriautode laadimisvõrgu taristu arendamiseks, mis 2030. aastaks peaks ulatuma 60 miljardi dollarini ja 2040. aastaks 192 miljardi dollarini.

ChargePoint Holdings (CHPT) tuli börsile eelmise aasta märtsis läbi SPAC ettevõtte, ehkki ühinemine tehti teatavaks juba 2020. aasta keskpaigas. Kuigi aktsia hind on ära käinud ka 46 dollari juures, kaupleb see praegu 68% allpool oma tippu. ChargePointi 13. jaanuari sulgemishind oli 14,79 dollarit.


Allikas: Yahoo.Finance

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon