SunPower toob majapidamistele päikeseenergia - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

SunPower toob majapidamistele päikeseenergia

Erko Rebane

20.05.2022 10:03

iStockphoto

USA majapidamistele installeeritud päikesepaneelide maht kasvas eelmisel aastal 4,2GW (514 tuhat süsteemi) ehk ligi 30% võrreldes 2020. aastaga. Kuigi mahud on teinud aasta-aastalt uusi rekordeid, on paneelid endale katusele pannud alla 6% nendest potentsiaalsetest ühepereelamutest, kes võiksid päikeseenergiast tegelikult kasu lõigata. Sellel pikaajalise potentsiaaliga, kuid tiheda konkurentsiga turul üritab SunPower erinevate sammudega tagada keskmisest kiiremat kasvu.

Viiendat aastat järjest kuulus Ühendriikides mullu päikesepaneelide paigaldajatest kõige suurem turuosa Sunrunile (13%), kuid on seda teistele kaotamas. Teisel kohal oli Tital Solar Power (4,8%), kelle kasv aeglustus mullu. Kõige märkimisväärsema hüppe tegi eelmisel aastal Californiast pärit Freedom Forever, sisenedes 2021. aastal 12 osariiki ja kasvatades oma mahtu 80%, mis andis neile 3,9% turuosa ja sellega lükati neljandale kohale Tesla, kes sõltub rohkem allhankijatest. SunPower omandas eelmise aasta sügisel Blue Raven Solari, millega tugevdas otsemüüki USA kirde- ja loodeosas (kaheksa osariigi asemel nüüd 19). See endis SunPowerile mullu 2,7% turuosa, kellele järgnes kuuendal kohal 2,2% osakaaluga Momentum.

1985. aastal Californias loodud SunPoweril on lisaks e-kanalile ka rohkem kui 700 edasimüüjast koosnev võrgustik, kasvades viimase aastaga 222 agendi võrra. Kuigi turg on üsna konkurentsitihe, peaks kõigil olema kasvuvõimalus aga SunPower tahab teatavate strateegiliste sammudega kasvada teistest kiiremini. SunPower tegutseb rohkem premium toodete turul, mis moodustab u 40% koguturust, kuid tulevikus tahetakse teistest parema tehnoloogiga liikuda ka massturule.

Ühepereelamute arv Ühendriikides, mis võiksid tänu päikeseenergiale oma kulusid vähendada, oli mullu u 50 miljonit ja neist kasutas päikeseenergiat tegelikult vaid u 3 miljonit (5,4%; kõikidest majapidamistest on see osakaal 2%). Päikeseenergiast võiks kasu saada 2026. a hinnanguliselt juba 98 miljonit majapidamist ja isegi kui paneelide installeerimise määr väga palju ei tõuse (6,1%), tähendaks see ikkagi 4 miljoni majapidamise lisandumist, kes hakkavad kasutama päikeseenergiat. Aga potentsiaalselt oleks kliente kogu u 100 miljoni majapidamise näol, kes võiksid päikesepaneeli ja muu sellega seotud tehnoloogia endale paigaldada.

Allikas: SunPower

Turu potentsiaalsed katalüsaatorid:

1) President Joe Biden võib saada oma kampaanias lubatud kliimapaketi koos päikepaneelide installeerimist soodustava maksukrediidiga, kuna tervele stiimulpaketile vastu seisnud senaator Joe Manchin on oma kommentaarides olnud paketi ühe elemendi ehk taastuvenergia osas pooldavama hoiakuga.

2) Detsembris lükati Californias päikeseenergia soodustuste lõpetamise ja uue maksu kehtestamise ettepanek teadmata ajaks edasi, kuna avalik vastuhääl muutus väga tugevaks. Siin usub SunrPower, et kõige varasemalt tehakse eelnõus mõistlikumad ettepanekud teises kvartalis ja seadus ise võidakse heaks kiita kolmandas kvartalis. California arengud on SunPoweri jaoks üsna suure mõjuga, sest tänavu peaks sealt tulevad tellimused moodustama 50% kogumahust aga seda tahetakse muudes osariikides kasvades vähendada 2025. aastaks alla 40%. SunPower tegutseb kokku 32 osariigis, millest 27 poliitika on taastuvaid energiaallikaid soosiv.

3) Elektriautode kasvav turg. Kui mullu müüdi Ühendriikides 0,4 mln elektriautot, siis 2025. a prognoositakse mahuks 1,5 mln aastas ja 2030. a 5,4 mln. Küsitluste järgi laeb 80% elektriautode omanikest oma masinat kodus. See suurendab kodus elektritarbimist aastas keskmiselt 4000 kWh võrra elektriauto kohta (ehk 40%) ja võib seetõttu motiveerida samuti installeerima päikesepaneele (38% elektriautode omanikest omab ka päikesepaneele), kuna teadupärast ei suuda riiklik vooluvõrk mitmel pool juba praegu tipptundidel nõudlust täielikult rahuldada.

Sõltuvalt sellest, milliseks kujuneb California regulatsioon ja kui palju kukutab see sealset turgu, varieeruvad kogu USA majapidamiste päikeseenergia installeerimise 2022-2025 kasvuprognoosid mõnest protsendist kuni 12%ni aastas (viimane näiteks eeldab California turu 19% langust 2023. aastal). SunPower tahab tänu oma tootevalikule, kõrgele kliendi rahulolule ja kliendisideme tugevdamisele kasvada antud perioodil turust kaks korda kiiremini.

Eelmise aasta aprillis sai SunPower uue juhi Peter Faricy, kes võttis teatepulga üle pensionile läinud Tom Wernerilt ja kellel pole traditsioonilist päikeseenergiasektoriga seotud tausta, vaid ta on viimased 20 aastat olnud seotud müügi, kliendisuhtluse ning digitaalse innovatsiooniga (enne SunPowerit töötas Discoverys ja varasemalt 13 aastat Amazonis).

Päikesepaneelide, salvestite ja kõige muu sinna juurde kuuluva maksumus on majapidamise jaoks keskmiselt 20-50 tuhat dollarit. Tegemist on üsna suure investeeringuga, mistõttu kindla ettevõtte kasuks otsustades suure tõenäosusega jäädakse neile truuks pikaks ajaks, sest finantseerimise lepingud võivad olla kuni 20-30 aasta pikkused ja nende süsteemide järelturg on sisuliselt olematu, et inimene hakkaks mõne teise pakkuja kasuks välja vahetama. Rahulolevad kliendid võivad seetõttu olla aja jooksul motiveeritud ostma samalt teenusepakkujalt ka teisi tooteid.

SunPower on sestap seadnud oma strateegias olulisele kohale kliendi kõrge rahulolu, mis oleks tublisti parem kõikidest teistest konkurentidest. Võtmeks on siin suhtlus ja probleemide kiire lahendamine, innovaatilised ning soodsad tooted (sh tarkvaralahendused) ning finantseerimisvõimalused (80% klientidest vajab liisingut või laenu). Finantseerimise kättesaadavus on paneelide paigaldamisel üks peamiseid takistusi ja SunPower tahab seda oma enda 2021. a detsembris loodud finantseerimisüksusega (SunPower Financial) lahendada. Veidi liisingu müügitulu on nad eelnevatel aastatel juba teeninud, aga see on suhteliselt väike: mullu 21,4 mln dollarit 1,32 mld suurusest kogukäibest (1,6%).

SunPower on juba praegu kliendirahulolu küsitluste kohaselt kõige kõrgema reitinguga päikeseenergia ettevõte Ühendriikides, mis annab hea lähtepositsiooni turuosa edasi jahtida.

Kui varasemalt oli SunPoweri tooteks vaid nende enda toodetud paneelid, siis 2020. aastal löödi tootmistegevuse üksus lahku (tekkis firma nimega Maxeon Solar Technologies), keskendudes sealt edasi vaid süsteemide installeerimisele. Eelmisel aastal lisandus tootevalikusse energiasalvesti ning kasvuvõimalust tulevikus nähakse täiendavalt veel elektriautode laadijates ja kodude elektrifitseerimise ja nutikamaks muutvate seadmete turul.

Kui 2022. aastal teenib SunPower kliendi pealt 2000-2400 EBITDAd, siis tugevama kliendisideme ja suurema kuluefektiivsusega tahetakse 2025. aastaks EBITDA kliendi kohta tõsta 3000-4000 dollarini.

SunPower oli varasemalt teatud määral seotud ka ettevõtete teenindamisega, kuid see osa ärist müüdi tänavu veebruaris 250 miljoni dollari eest TotalEnergiesile, mis muudab SunPoweri täna puhtalt USA majapidamisi teenindavaks ettevõtteks. Oluline on siinkohal ka ära mainida, et 51% SunPowerist kuulub Totalile, mille viimane omandas 2011. aastal 1,37 miljardi dollari eest.

Erinevatest äridest väljumise põhjuseks on nende madalamad marginaalid. Kui majapidamiste teenindamise äri teenis 19% brutokasumi marginaali, siis muud segmendid olid märksa madalama kasumlikkusega ja seega on nüüd jõutud struktuurini, mis tervikuna suudab teenida üle 20% brutokasumi marginaali.

Märtsi lõpus toimunud investorite päeval tutvustati esmakordselt ka majapidamistele mõeldud uut paneeli prototüüpi, mida nad on First Solariga võimaliku koostöö raames (arutelud veel käivad) turule toomas ja mille efektiivsuseni väidetavalt ükski teine paneel ei küündi. First Solar toodab sinna thin film tehnoloogiat ja lisab alla veel ränikihi, tänu millele suudetakse kinni püüda veel rohkem päikeseenergiat ning muuta toode ka vastupidavamaks.

SunPower saaks olema paneelide eksklusiivne pakkuja, kui need 18-24 kuu pärast turule jõuavad. Praegu on SunPoweril lepingud mitme paneeli tootjaga (sh nende enda endine tootmisüksus Maxeon, mille tootmine asub Malaisias ja Mehhikos), mis tagavad varustatuse nii selleks kui ka järgmiseks aastaks, aga pärast seda vaadatakse edasi, kellega kostööd tehakse. First Solar on ise keskendunud rohkem päikeseparkide nõudluse teenindamisele.

Kuna nad teenivad lähiajal kommertsklientide teenindamise üksuse müümise eest 250 mln dollarit, plaanivad müüa ära ka nende omanduses olevat 2,5 mln Enphase’i aktsiat ja lisaks suudavad peale võtta täiendavat laenu nii, et netovõla ja EBITDA suhe jääks 2025. aastal alla 2,5x, siis kõik see annab kuni 2025. aastani täiendavate investeeringute tegemiseks üle 1 miljardi dollari.

Kokkuvõttes:

Positiivne:

a) Täna on USAs potentsiaalselt 50 mln majapidamist, kes võiksid päikesepaneelidega kohe esimesest aastast energiakulude pealt säästa aga kasutab paneele vaid 2,7 mln. SunPower usub, et 2026. aastaks on potentsiaalsete majapidamist arv juba ligi 100 mln;

b) Võimaliku riikliku stiimuli pikendamine 2023. aastast kaugemale, kui Bideni rohepöörde pakett heaks kiidetakse;

c) SunPoweri äri on muutunud konkreetsemaks ja kasumlikumaks, keskendudes nüüd vaid majapidamistele päikeseenergialahenduste paigaldamisele ja finantseerimise pakkumisele;

d) Fookus rohkem online müügiplatvormil, millega saavad vähendada klientide saamisega seotud kulusid;

e) SunPoweri klientide rahuolu on teistest konkurentidest kõrgem, mis võiks koos tootevaliku laienemise ja uute innovaatiliste paneelidega aidata saavutada turust kiiremat kasvu;

f) Finantseerimisüksusega saavad luua taasesinevat tulu ja lukustada klient pikemaks ajaks enda teenuste kasutajaks;

g) First Solariga võimaliku koostöö raames võidakse potentsiaalselt olla tulevikus maailma kõige efektiivsemate paneelide pakkuja, mida nad usuvad, et suudavad premium segmendis müüa ka atraktiivse hinnaga. Sellest koostööst võib sündida ka massturu jaoks konkurentidest parem toode;

h) Eeldades, et turg kasvab järgnevatel aastatel keskmiselt 10% aastas ja SunPower tahab saavutada kaks korda kiiremat kasvu ning ühtlasi tõsta kulumieelset ärikasumit (EBITDA) kliendi kohta ligi kaks korda kuni 4000 dollarini, siis viitaks see 2025. aastaks u 400 mln USD EBITDAle (Bloombergi konsensus ootab praegu 303 mln USD). Võrdluseks teeniti 2021. a korrigeeritud EBITDAd 46,8 mln USD ja 2022. a prognoositakse 90-110 mln USD.

Allikas: Bloomberg

Riskid:

a) Kasvu ja kasumlikkuse tõstmise plaani realiseerimise risk;

b) Üsna suure konkurentide arvuga turg;

c) Californiast tuleb u pool tuludest ja kuigi tõenäoliselt seaduseelnõu lõppversioon saab olema sektorit vähem piiravam kui algne variant, võib see ikkagi tingida tuleval aastal California turu languse;

d) Ettevõte on seotud vaid Ühendriikide ja vaid majapidamistega…väiksem tulu hajutatus võrreldes näiteks Enphase’i ja SolarEdge’iga, kes teenindavad kogu maailma ja seejuures ka kommertskliente ning saavutavad kõrgemaid marginaale.  SunPower teeb muide mikroinverterite osas koostööd Enphase’iga, seega SunPoweri kasv tõlgendub omakorda Enphase’ile üle.

e) Ja kuigi First Solari uued paneelid võiksid olla SunPowerile turul eeliseks, ei ole lõplikku kokkulepet veel sõlmitud ja need tuleksid ka alles paari aasta pärast müügile.

Kokkuvõttes on ettevõte ümber struktureeritud kasumlikumasse USA majapidamiste segmenti, kus paneelide kasutamise osakaal on endiselt veel väga madal. Uuel juhil on olemas strateegia, kuidas seniseid premium tooteid paremaks tehes ja ka massturule efektiivsemate toodetega sisenedes saavutada turu keskmisest kaks korda kiiremat kasvu. Tiheda konkurentsi ja California osariigi veel lahtise taastuvenergia poliitika tõttu jäävad osad investorid tõenäoliselt strateegia töötamise kinnitust ootama.

SunPoweri aktsia hind USA börsil. Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon