iStockphoto
Paindlikke majutusteenuseid vahendav Airbnb on toonud olulisi muutusi inimeste puhkuseharjumustesse, pakkudes ühelt poolt külastajatele kodust peatuspaika ning võõrustajatele võimalust oma eluaseme väljaüürimiselt tulu teenida. Puhkusevaldkond on elavnema hakanud eelkõige tänu koroonapiirangute kadumisele, mida peegeldasid ka Airbnb äsja avaldatud kvartalitulemused. Pikemas perspektiivis on Airbnb aga enda järgi ümber kujundamas kogu reisitööstust.
Eelmise aasta lõpus börsile tulnud Airbnb loodi juba 2007. aastal, mis kuni 2010. aastani kandis hoopis nime Airbed & Breakfast Inc. Ettevõte sai alguse ajal, mil üks rahvusvaheline disainikonverents põhjustas olukorra, kus kõik ümbruskonna hotellitoad olid välja müüdud ning kaks ülikooliõpilast otsustasid hakata oma korteris välja rentima õhkmadratsi voodikohti. Juba 2008. aastal võeti projekt veelgi suuremahulisemalt ette ning oma algset ideed kannab Airbnb siiani.
Airbnb-l on paindlik ärimudel, mida näitas 2020. aasta koroonakriis. Kui haigusjuhtumite tippajal reisimine ja majutuskohtades ööbimine mõistagi langesid, siis juba mõni kuu hiljem, kui piirangud reisimist rohkem võimaldasid, näitas sektor tugevat tõusu. Ennekõike kasvas just kodu väljarentimine siseturismi toel, sest kaugele ei juletud reisida ning enamasti linnades asuvad hotellid ei pakkunud piisavat privaatsust.
Samas oli seda inimeste reisimisharjumustes näha juba varem, et hotelli broneerimise asemel eelistati kodusemaid peatuspaike, mida Airbnb võimaldab. See loob ettevõttele eelise, kuna Airbnb-l on majutuskohti ka väga kaugetes kohtades üle maailma, laiendades valikut ja meelitada enda juurde suuremat arvu puhkajaid. Kuigi nõudlus kasvab ka linnapuhkuse järele, kasvas Airbnb ööbimiste arv linnast väljas asuvates majutuskohtades 2022. aasta esimeses kvartalis ligi 80% võrreldes 2020. aasta esimese kvartaliga. Hägustumas on piir reisimise ja kodus olemise vahel, sest Airbnb võimaldab inimestel elada sisuliselt kõikjal.
2021. aasta lõpu seisuga oli Airbnb esindatud 220 riigis üle maailma, mis tähendab, et reisijad saavad valida mitut eri liiki peatuspaikade vahel, sealhulgas erinevat tüüpi majad, lossid, paadid ja luksusvillad, mida haldavad nii elukutselised kui ka hobikorras väljaüürijad. Kuid see on vaid üks osa Airbnb tegevusest, sest Airbnb Experience nime all on võimalik külalistel võimalik tundma õppida kohalikku kultuuri erineval moel traditsioonilistest ekskursioonidest.
Ettevõttel on eelis ka linnavälistes piirkondades. Airbnb-l on majutuskohti väga kaugetes kohtades, samas kui traditsioonilised hotellid asuvad peamiselt linnades või linnalähedastes piirkondades. Ettevõte näeb, et nõudlus oma linnakohtade järele kasvab, kuid selline lai valik võimaldab Airbnb-l haarata suurema osa puhkajatest. Ja seda on ta ka teinud: Esimeses kvartalis kasvas broneeritud ööbimiste arv linnaväliselt 80% kahe aasta võrdluses. Osaliselt on sellele kaasa aidanud kaugtöö harrastamine, mis koroonaviiruse ajal kiiresti populaarsust kogus.
Nii nagu reisisektoris üldiselt, on ka Airbnb äritegevus suures osas hooajaline, vastavalt inimeste reisiharjumustele aasta jooksul. Kõige rohkem broneeringuid tehakse aasta kolmandas kvartalis, millele järgnevad esimene ja teine kvartal; neljas kvartal on üldjuhul aasta kõige kesisem. Üheks mõõdikuks, mida Airbnb kasutab, on GBV ehk tehtud broneeringute brutoväärtus (sisaldab võõrustaja tulusid, teenus- ja koristustasusid ja makse).
2021. aastal ulatus ettevõtte GBV kokku 46,9 miljardi dollarini, mis on 96% suurem 2020. aasta 23,9 miljardist dollarist ja 23% suurem kui pandeemiaeelsest 38 miljardist dollarist 2019. aastal. Kasvu vedas peamiselt broneeringute arvu suurenemine, kuid ka kõrgem keskmine hind ühe päeva kohta. Nimelt on Airbnb hinnad kõrgemad koroonaviirusest kiiremini taastunud piirkondades, nagu USA ja Euroopa ning madalamad Aasia ja Vaikse ookeani piirkonnas, kus teatud reisipiirangud kehtivad jätkuvalt.
2022. aasta I kvartalis saavutas GBV koos broneeringute üldarvuga kõigi aegade kõrgeima taseme, suurenedes aastaga vastavalt 59% enam kui 100 miljonini ja 67% 17 miljardi dollarini. Inimeste kindlustunde kasvu reisimise osas näitab ka see, et üha rohkem tehakse broneeringuid kaugemale ette – 2022. aasta aprilli lõpu seisuga on eelseisvaks suvehooajaks broneeritud 30% rohkem ööbimisi kui 2019. aastal, kusjuures kasv on seda kiirem, mida kaugemale ettepoole vaadata.
Allikas: Airbnb
Nagu mainitud, on Airbnb kättesaadav peaaegu igas maailma nurgas, ehkki suurim turg on broneeritud ööde arvu arvestades Põhja-Ameerika. Samas on Põhja-Ameerikas keskmine brutomaksumus ühe öö kohta suurem kui teistes piirkondades ehk 222 dollarit, mistõttu tulusid arvestades teenib Airbnb üle poole (53%) Põhja-Ameerikast. GBV broneeritud öö kohta Euroopas, Lähis-Idas ja Aafrikas oli 2021. aastal 123,71 dollarit, Aasia ja Vaikse ookeani piirkonnas 110 dollarit ja Ladina-Ameerikas 95 dollarit.
2019. aasta tasemetele jäi esimeses kvartalis ainukesena alla Aasia ja Vaikse ookeani piirkond, kuna see piirkond on piiriülesest reisimisest rohkem mõjutatud kui teised piirkonnad. Võrreldes 2021. aasta neljanda kvartaliga on olukord siiski taastunud, välja arvatud Hiina, kus haigusjuhtumite arv püsis endiselt kõrge ning kehtisid karmid reisipiirangud. Tulevikku vaadates, kui piirangud täielikult kaovad, peaks Aasia piirkond Airbnb hinnangutel näitama kõige kiiremat kasvu.
Allikas: Airbnb
Airbnb tulud koosnevad peamiselt teenustasudest, mis klientide puhul tähendab kindlat protsenti broneeringusummast ning millest on maha arvestatud klientidele tehtud tagasimaksed. Võõrustajatelt võetakse teenustasu aga ainult Airbnb Experience puhul, mis moodustab 20% teenuse summast.
2021. aastal kasvasid Airbnb tulud võrreldes 2020. pandeemia-aastaga 2,6 miljardit dollarit ehk 77% ja 25% võrreldes 2019. aastaga, peamiselt tänu broneeringute arvu taastumisele koos kõrgema keskmise hinnaga päeva kohta. Lisaks vähendasid 2020. aasta tulusid klientidele tehtud tagasimaksed, mis moodustasid kokku 205 miljonit dollarit ehk 6% kogu aasta tuludest. Kvartalite lõikes on äri hooajalisust hästi näha, kajastades suuremaid tulusid aasta kolmandas kvartalis.
Märkimisväärse kahjumi 2020. aasta neljandas kvartalis tõid IPOga seotud 2,8 miljardi dollari suurused kulud, viies kvartali kogukahjumi 3,9 miljardi dollarini. Erakorraline oli veel 2020. aasta II kvartal, kui enamikes piirkondades kehtisid reisipiirangud, kahjustades kogu puhkusesektorit. Normaaltingimustes on kõikuvate tulude kõrval kulud üsnagi stabiilsed kindlate palgakulude ja tarkvaraarendusega seotud väljaminekute tõttu, kuid maksete töötlemisega seotud kulud varieeruvad vastavalt broneeringute mahule.
Konsensuse hinnangute järgi peaks Airbnb oma uue tulurekordi saavutama kolmandas kvartalis, nii nagu see ka eelnevalt on olnud. 2022. aasta teises kvartalis peaksid aga tulud ületama 2019. aasta sama perioodi 73% võrra ning EBITDA marginaal paranema -30%lt positiivse 28%ni.
Allikas: Bloomberg
Airbnb tegutseb kõrge konkurentsiga valdkonnas, kus ühelt poolt üritatakse kliente enda juurde saada hotellidelt, kuid ka uusi Airbnb-le sarnaseid ettevõtteid on turul palju. Peamisteks konkurentideks on veebis tegutsevad reisibürood, nagu Booking.com, KAYAK, Expedia Group, Trip.com ja Alibaba tütarettevõte Fliggy. Turuosa suurendamiseks ja hoidmiseks teeb Airbnb märkimisväärseid investeeringuid tootearendusse ja tarkvarasse.
Näiteks lisandus eelmisel aastal Airbnb otsingusüsteemi funktsioon, mis võimaldab sihtkohti ja kuupäevi valida paindlikumalt ja seeläbi kasutajal paremini planeerida oma reisi. Kokku tegi Airbnb eelmisel aasta aga 150 erinevat uuendus. Selle aasta olulisemate uuenduste hulka kuuluvad uudne otsinguviis „Airbnb Categories“, ühe reisi jooksul mitme majutuse kasutamist võimaldav „Split Stays“ ja külastajatele mõeldud reisikindlustus „AirCover“.
Airbnb aktsia IPO avanemishinnaks oli 2020. aasta 10. detsembril 146 dollarit ning tipp saavutati 2021. aasta veebruaris 216 dollaril. 18. mai seisuga on aktsia oma tipust langenud ligi poole võrra, põhjustatuna peamiselt kasvuaktsiate laiapõhjalisest langusest ning viies aktsia hinna 108,03 dollarini. Sealjuures on Airbnb P/S suhtarv 11,1x ning 12-kuu ettevaatav P/E suhtarv 63,7x. Suurematest investoritest on 2022. aasta esimeses kvartalis Airbnb-s positsiooni võtnud Bridgewater Associatesit haldav Ray Dalio, kes on soetanud kokku 198 tuhat Airbnb aktsiat.
Allikas: Yahoo.Finance
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet