Allikas: General Motors
Laagrid tunduvad pealtnäha igavad ja tühised masinaosakesed, mida teatakse kui jubinatena, mis rula või tõukeratta rataste sees paiknevad. Reaalsuses on aga tegemist hädavajaliku elemendiga, millest sõltub sinu automootori efektiivsus või lennukiturbiini eluiga. Teise maailmasõja ajal olid laagrite tehased kriitilise tähtsusega objektid, sest nendest sõltusid kõik tankid, lennukid ja suurtükid ning seetõttu olid sakslaste laagrite tehased strateegilisteks sihtmärkideks liitlaste pommitajatele.
SKF on Rootsi päritolu 1907. aastal asutatud maailmas juhtival positsioonil olev laagrite tootja. Laagrid on masinaelemendid, mille eesmärk on olla pöörlevatele telgedele toeks ja vähendada hõõrdumist. Hõõrdumise vähendamine säästab masina eluiga ja vähendab hooldustööde sagedust. Enamik laagritest on tehtud terasest, kuid tänapäeval valmistatakse ka vastavalt erivajadustele laagreid näiteks polümeerist ja titaanist.
Peale laagrite toodab SKF ka tihendeid, määrdesüsteeme ja pakub teenusena masina korrashoiu monitoorimist. Näiteks omandasid nad 2019. aastal firma nimega RecondOil, mis valmistab automaatseid õli filtreerimissüsteeme, mis hoiab masinate õli puhtana.
Maailma laagrituru väärtuseks hinnatakse praegu umbes 43 miljardit eurot. Kõige suurem osa ehk 56% asub Aasias, mida juhib Hiina autotööstus. Euroopa ja Põhja-Ameerika moodustavad mõlemad 20%.
Allikas: SKF
SKF-i käibe saab jaotada kaheks: 72% müügist tuleb tööstussektorist ja 28% autotööstusest. Tegevuskasumist tuleb 87% tööstussektorist ja 13% autotööstusest. Regiooniti tuleb 38% müügist Euroopast, 29% Aasiast ja 20% Põhja-Ameerikast. Suurematest klientidest võib välja tuua Rolls Royce’i, General Electric’u ja Pratt & Whitney. Üheks kliendiks on ka NASA, kes kasutas SKF-i laagreid oma marsikulguril.
Allikas: SKF
SKF-i näol on tegemist suure ja stabiilse tööstusettevõttega, kes on oma valdkonnas kaua tegutsenud ja seal endale väärika maine loonud. SKF-il on kindlad kliendid, kes on nende käest pikalt ostnud ja on seetõttu endale tugeva turupositsiooni saavutanud. SKF on viimased 15 aastat väga stabiilseid marginaale teeninud, isegi siis kui sisendihinnad on järsult tõusnud, mis näitab, et ettevõte on võimeline hinnatõusu tarbijatele edasi kandma ja marginaale säilitama.
SKF tegutseb sektoris, kus palju muutusi ei toimu ja kõrgeid marginaale ei teenita, seetõttu ei ole tal ka eriti palju konkurente. Suurimate konkurentide näol saab välja tuua Jaapani tootjad NSK ja NTN, USA tootjad Timken Company ning RBC Bearings ja sakslaste firma Schaeffler Group. Jaapani firmad on üsna halvasti juhitud, müüvad põhiliselt autotööstusele ja teenivad sealt kahjumit. RBC Bearings on aga tootja, kes müüb palju lennundussektorile ja otseselt või kaudselt USA riigile. Oma segmendis on RBC sisuliselt üksi ja teenib seetõttu kõrgeid marginaale.
Tuleviku väljavaates rõhub SKF palju taastuvenergia sektorile, näiteks tuuleenergiale ja elektriautodele. Bloombergi hinnangul kasvab elektrisõidukite aastane müük 2025. aastaks 8,5 miljoni autoni ja 2040. aastaks juba 50 miljonini. Elektriautod nõuavad laagreid, mis peaksid vastu suurematele kiirustele ja kuumustele ning samuti tuleb nad isoleerida, et elektrivool neid ei kahjustaks. Seetõttu on SKF oma laia tooteportfelliga ja pikaaegse kogemusega atraktiivne partner elektriauto tootjatele. Praegu sisaldavad ligikaudu 70% USA-s toodetud elektriautodest SKF-i laagreid. Näiteks hakkab General Motorsi kaua oodatud elektrimootoriga Hummer sisaldama SKF-i laagreid.
Roheline sektor moodustab praegu ainult 8% SKF-i käibest. Ajalooliselt on SKF siiski kõige edukam olnud just segmentides, kus ta on juba pikalt tegutsenud ja uued lahendused uute klientidega pole siiamaani väga edukad olnud.
Allikas: SKF
2022. aasta teise kvartali tulemustes sai autosektor tugevalt pihta, eelkõige Hiina koroonapiirangute tõttu. Autosektori tegevusmarginaal oli –1,9% võrreldes eelmise aasta teise kvartali 9,6%ga. Aprillis kukkus autode tootmine Hiinas aastatagusega võrreldes 41%, mais, kui piirangud leevenema hakkasid vähenes langus 5,7%ni. Samuti väljus SKF ka teise kvartali ajal Venemaalt, müües 675 miljoni SEK-i väärtuses varasid. Venemaa moodustas umbes 2% kogu müügist.
SKF on ka pikalt ja järjepidevalt dividende maksnud, jaotades iga aasta ligikaudu 50% oma kasumist välja. Dividenditootlus on neil pikalt olnud 3% ja 4% vahel. 2022 maksti aktsia kohta 4 SEK-i ja tootluseks oli 3,26%.
Allikas: skf.com
Riskidena saab välja tuua SKF-i tsüklilisuse. Ettevõte kasv ja edukus sõltub väga palju maailmamajanduse üldisest seisust ja tööstussektori aktiivsusest. Kui 2012 ja 2016 vastavalt langesid Euroopa Liidu ja Hiina tööstusaktiivsus, kajastus see ka SKF-i finantsides ja aktsia hinnas. Lisaks on SKF tugevalt seotud Euroopa turuga, kus asub 54% SKF-i tehastest ja kust tuleb 38% müügist ning mis üksusena peab praegu trotsima kõrgeid energiahindasid. Kartes eesseisvat majanduse jahenemist on aktsia oma selle aasta tipust langenud ligikaudu 28%.
Allikas: tradingeconomics.com
SKFi aktsia Rootsi börsil (valge) ja 12 kuu ettevaatav P/E suhe (lilla)
Allikas: Bloomberg
Georg Martin Leppsalu
LHV Varahalduse praktikant
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet