Porsche
Viimasel aastal on mitmed ettevõtted pidanud ümber mängima oma plaanid börsile tuleku osas. Märkimisväärselt on langenud üldine aktiivsus IPOde osas, kuid ka investoritelt raha kaasamine on oluliselt keerulisemaks muutunud. Tänu elektrifitseerimisele ja rohepöördele on IPO-aktiivsus mõnevõrra säilinud autotootjate puhul, kelle kaasatud kapitali kogumaht võib Bank of America hinnangutel selle aasta lõpuks ulatuda koguni 100 miljardi dollarini. Üheks selliseks on peatselt börsile tulev Porsche, mis ühendab endas nii kasumlikku luksusautode äri kui ka kiiresti kasvavat elektrisõidukite valdkonda.
Juba 1931. aastal loodud ja Volkswagen Guppi kuuluv Porsche on üks maailma edukamaid luksusautode tootjaid, kes on aja jooksul saavutanud mitmeid verstaposte. Üks olulisim on Porsche kõige ikoonilisema ja populaarseima mudeli 911 turule toomine 1960ndatel, mis on mänginud põhirolli ettevõtte kasvuloos läbi aegade. Arvestades, et 2022. aasta kuue kuu jooksul moodustas 911 müügitulu ligi 15%, võib öelda, et tegemist on igikestva eduga.
Just selle mudeli numbrikombinatsiooni on Porsche kasutanud oma IPO-ga seotud teabes: kokku pakutakse 911 miljonit väärtpaberit; aktsia sümbol on P911 ning aktsiakapital enne IPO-t on 911 miljonit dollarit.
Teine oluline saavutus hõlmab ettevõtte märkimisväärset edu maailma vanimal sportautode võistlusel Le Mans’il, kus Porsche on saavutanud kõige rohkem üldvõite, püsides ka mitmes muus alamkategoorias purustamatult esikohal. Põhipanuse on jällegi andnud Porsche 911, mille konkurentideks Le Mans’il on tuntud luksus- ja sportautode tootjad: Ferrari, McLaren, Bentley jpt.
Tehtud tööst hoolimata ei ole Porsche jalgu seinale visanud ning on oma uueks eesmärgiks võtnud sõidukite keskkonnamõju vähendamise, keskendudes nüüdseks juba mõnda aega elektriautode tootmisele. Sellega lõikab ettevõte kasu rohepöörde potentsiaalist ja elektrifitseerimise trendist. See aga ei tähenda sportlikkusest loobumist, tuletades meelde ettevõtte asutaja Ferry Porsche kuulsat väljendit “The last car that will ever be built will be a sports car”.
Porsche müüb sõidukeid kokku ligi 120 riigis üle maailma ning omab enam kui 900 edasimüüjast koosnevat võrgustikku. Ettevõtte sõiduautode portfell koosneb kuuest mudelist: 911, Taycan, Macan, Cayenne, Panamera ja 718, mida 2022. aasta esimesel poolel müüdi ühtekokku 146 tuhat. Regioonide lõikes teenib ettevõte enim tulu Hiinast, millele järgnevad USA ja Euroopa.
Allikas: Porsche
Lisaks oma põhiärile - sõidukite müügile - pakub Porsche sõidukitele liisingut ja rahastamist, paindlikku mobiilsuslahendusi ja mitmesuguseid müügijärgseid teenuseid.
Ehkki võiks arvata, et sportautode tootjad elektrifitseerimise trendist just vaimustuses ei ole, võib Porsche puhul vastupidist väita. 2021. aastal moodustus täiselektriliste sõidukite (st Taycan) müük kogumüügist peaaegu 14%, ulatudes Euroopa turu puhul koguni 40%ni. Ettevõtte eesmärk on, et 2025. aastaks jõuab täiselektriliste autode müügi osakaal kogumüügist 50%ni ja 2023. aastaks 80%ni. Eesmärgile peaks toetust avaldama Macani ja 718 mudeli elektrifitseerimine, mis viiks Porsche pakutavate BEV (Battery electric vehicle) mudelite arvu kolmeni.
Porsche on ajalooliselt suutnud näidata üsna tugevat finantstulemust ning parandanud seda viimastel aastatel veelgi hoolimata hiljutisest koroonaviiruse pandeemiast, tarneahela probleemidest ning pooljuhtide puudusest. Ettevõtte kogumüük ulatus 2021. aastal 33,1 miljardi euroni, võrreldes 28,5 miljardi dollariga pandeemiaeelsel 2019. aastal ning 2022. aastaks ootab ettevõte 38-39 miljardi dollari suurust käivet.
2022. aasta esimese kuue kuu jooksul on lisaks eelnimetatule pakkunud lisaväljakutseid Ukraina – Venemaa sõda ja energiahindade tõus, ehkki sellest hoolimata kasvas ettevõtte tulu 17,9 miljardi euroni. Seda on 10% rohkem võrreldes 2021. aasta esimese kuue kuu 16,5 miljardi euroga. 2022. aasta esimese poole ärikasum kasvas samal ajal 25% võrra 3,5 miljardi euroni ning ärikasumi marginaal paranes 17%lt 19%ni. Kuigi kasumid on aasta-aastalt kõikuvamad, peegeldavad marginaalid stabiilset kasvutrendi.
Allikas: Porsche
Porsche on saavutanud tugeva kasumlikkuse eelkõige tänu oma üsnagi ainulaadsele ärimudelile ja kliendilojaalsusele, mis võimaldab tal oma sõidukite hindu vabamalt kujundada. 2021. aastal ulatus ettevõtte müügitulu ühe tarnitud sõiduki kohta keskmiselt 100 tuhande euroni, mida on ligi kaks korda rohkem kui premiumsegmendi (Audi, BMW, Mercedes-Benz, Tesla, Volvo Cars) keskmine tulu ühe müüdud auto kohta. Ettevõttel on oluline mastaabisäästu efekt võrreldes teiste luksusautode tootjatega, mis lisaks madalatele kuludele ja sünergiale Volkswagen Grupiga aitab samuti hoida kasumlikkust kõrgel tasemel.
Positiivne on ka see, et ettevõtte sõnul on suuremad investeeringud elektrifitseerimisse juba tehtud ning edaspidiseks ülesandeks jääb investeeringutest saadav potentsiaal vaid täies mahus ära kasutada, kajastudes loodetavasti varsti ka kasumireal ja rahavoogudes.
Kuigi luksusautode segment moodustab vaid väikese osa kogu maailma autoturust, on konsultatsioonifirma McKinsey andmetel selle kasv järgmisel kümnel aastal kiirem kui autoturul keskmiselt. Luksussõidukid tähendavad selles kontekstis autosid, mille jaemüügi hind ületab 80 tuhandet dollarit; kogu ülemaailmsest autoturust moodustavad need 2021. aasta seisuga vaid 2-3%. McKinsey hinnangul ulatub selliste autode müügi aastane kasvu liitmäär järgmisel kümnendil 8-14%ni aastas, võrreldes 1%-ga mitte-luksusautode segmendis (vähem kui 80 tuhat dollarit maksvad autod).
SPGlobal, teine turuanalüüse koostav firma, luksusautode turgu küll nii kiiresti kasvavana ei näe, kuid ka tema hinnangul peaks järgnevate aastate kasv olema kiirem võrreldes viimaste aastatega. Regioonide lõikes näeb SPGlobal aastani 2026 suurimat potentsiaali Euroopa, Lähis-Ida ja Aasia turge ühendavas EMEA kategoorias mille puhul jääb aastane kasvu liitmäär 5% juurde, võrreldes 4%ga kogu maailmas keskmiselt.
Allikas: Porsche
Kasvu kiirenemist mõlemi konsultatsioonifirma hinnangute põhjal on mitmeid, kuid üheks peamiseks on kõrge sissetulekuga inimeste arvu suurenemine, eriti ettevõtte ühel põhiturul Hiinas. Muutunud on ka inimeste tarbimisharjumused luksuskaupade puhul: McKinsey 2022. aasta uuringu kohaselt hindas koguni 84% luksusautode ostjatest isikupärastamise võimalusi, mis võimaldab neil eristuda teistest. Porsche on sellele suundumusele vastanud „Porsche Exlusive Manufakur“ nimelise programmiga, mis võimaldab ettevõttel täita klientide isiklikke soove ja luua täiesti erilisi autosid. Kuigi selle segmendi müük on viimasel paaril aastal hüppeliselt kasvanud, jääb see endiselt ettevõtte nišiäriks, moodustudes 2021. aasta kogumüügist 2%, ehkki pakkudes võrreldes põhisegmendiga veelgi kõrgemat kasumlikkust.
Mõistagi ei saa Porschet defineerida kui kiiresti kasvavat ja maailma muutvat elektriautode tootjat, pakkudes selle asemel veidi aeglasemat, kuid turvalisemat kasvu. Ettevõte on tõestanud, et suudab oma kasumlikkust säilitada ka keerulisemates turutingimustes, pakkudes investorile kindlust ning sealjuures ka potentsiaalse kasu saamise võimalust elektriautodele ülemineku trendist. Lisaks sellele on ettevõte lubanud alates 2023. aastast hakata maksma ligi 50% oma eelneva aasta kasumist investoritele välja dividendidena. Järgmisel aastal tehtava esimese dividendimakse suuruse on siiski juba määratud ning ulatub tähendusliku 911 miljoni euroni (pluss lisadividend 0,01 eurot iga eelisaktsia kohta).
Ligi 9,4 miljardi euroni ulatuva rahakaasamisega tähendab Porsche börsile tulek Euroopas viimase kümne aasta suurimat IPOt ning kogu ajaloo viiendat suurimat rahakaasamist Euroopas. Porsche emaettevõtte Volkswageni viimaste hinnangute kohaselt kujuneb ühe aktsia hinnaks 76,5 – 82,5 eurot, mis tähendaks 70-75 miljardi euro suurust turuväärtust IPO-järgselt. Eeldusel, et aktsia avaneb vahemiku keskpunktis 79,5 euro juures, kujuneks aktsia eelneva aasta kasumil põhinevaks EV/EBITDA suhtarvuks 10,4x.
2022. aasta oodatavat kasumit arvestades kaupleks aktsia aga 8,0-kordsel EV/EBITDA-l. Seda konservatiivsel eeldusel, et ettevõte suudab 2022. aasta teises pooles hoida oma EBITDA marginaali 25% juures ja suudetakse täita aasta müügieesmärk 38 miljardit eurot.
Porsche aktsiatega kauplemine algab 29. septembril Frankfurdi börsil.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet