Kuidas ZIM laevanduses innovaatilisusega läbi lööb - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Kuidas ZIM laevanduses innovaatilisusega läbi lööb

Raido Tõnisson

31.10.2022 08:28

iStockPhoto

Ka LHV klientide suurt tähelepanu pälvinud ZIM Integrated Shipping on sel aastal silma paistnud kui ebatavaliselt kõrget dividendi maksev ettevõte. Kuigi kõrge väljamaksetootluse taga on olnud laevandusettevõtete erakordselt suured kasumid paaril viimasel aastal, toetab ZIMi innovaatiline ja kasvule orienteeritud ärimudel valdkonna keskmisest paremate tulemuste saavutamist ka edaspidi.

Iisraelis 1945. aastal asutatud, kuid alles 2021. aasta jaanuaris börsile tulnud ZIM Integrated Shipping on üks vanimaid laevandusettevõtteid, mis pakub meretranspordi- ja logistikateenuseid ning on oma valdkonnas tuntud kui üks usaldusväärseimaid ja uuenduslikumaid firmasid. Ettevõte klientideks ei ole mitte ainult ekspedeerijad, pakkudes ka ukselt-uksele veoteenuseid igat liiki klientidele enam kui 100 riigis.

Rohkem kui 75 aastat turul oleku aega on ZIMile andnud olulise kogemusepagasi, suutes saavutada laevandusvaldkonna kõrgeimat kasumlikkust, olenemata turutingimustest. Nimelt on viimase 28 kvartali jooksul ZIMi ärikasumi marginaal olnud püsivalt kõige kõrgem, võrrelduna teiste valdkonnas tegutsevate ettevõtetega.

Kuigi ZIM jääb oma suuruselt palju maha maailma suurimatest laevandusfirmadest, on tema haare siiski globaalne. Veetud merekonteinerite arvu alusel on suurima panuse andnud Vaikse ookeani ülene vedu (39%), millele järgnevad Aasia (27%), Atlandi ookeani piirkond (18%) ja Suezzi kanal (10%).

Allikas: ZIM Integrated Shipping

Kõrge kasumlikkuse saavutamiseks on ZIM suurelt esindatud mitmel nišiliinil, eesotsas USA idaranniku ja Pärsia lahe ja Vahemere vahelise liiniga, kus ettevõttel on 10%line turuosa. Sealjuures täiendatakse teenindavate liinide nimekirja pidevalt – näiteks 2021. aastal käivitati muuhulgas Kagu-Aasiat Los Angelesega ühendav ekspressliin ja e-kaubanduse liin Taiwani ja Kesk-Hiina vahel. Viimase puhul oli ajendiks eelmisel aastal pikendatud koostööleping Hiina e-kaubandusgigandi Alibabaga.

2021. aasta lõpu seisuga haldab ettevõte 118 aluse suurust laevastikku, millest enamik ehk 96,6% renditud. Võrdluseks, laevandusvaldkonna analüüsifirma Alphalineri andmetel on prahitud laevade osakaal kõikide ettevõtete peale keskmiselt ca 50%. Selline ärimudel võimaldab ZIMil vastavalt turuolukorrale oma laevastikku hõlpsamalt kas suurendada või vähendada. Näiteks eelmisel aastal, kui nõudlus oli kõrge, prahtis ettevõte täiendavalt 29 laeva, peamiselt liinidele, mis olid parasjagu alateenindatud ja mille suhtes ZIMil on konkurentsieelis.

Innovatsiooni toomine laevandusse on ettevõtte üks põhivisioone – praegu hõlmab see peamiselt plokiahela tehnoloogia ja tehisintellekti kasutamist, mis võimaldab tal paremini mõista klientide vajadusi ning digitaliseerida tooteid, väljendudes lõpuks ka kasumireal. Praeguseks välja arendatud digitooted on näiteks:

1) ZIMonitor – ööpäevaringselt töötav veoste jälgimisseade

2) eZIM – veebipõhine broneerimisplatvorm

3) Draft B/L – veebipõhine platvorm eksportijatele, mis võimaldab muuta ja kinnitada saatelehti

4) ZIMGuard – tehisintellektil põhinev süsteem, mis tuvastab valesti deklareeritud kaupa, eelkõige ohtliku lasti puhul

5) Ship4wd – ekspedeerimisplatvorm, mis pakub veebipõhist iseteeninduslahendust

Kui veel kolm aastat tagasi oli digilahenduste kasutamist meretranspordiettevõtete seas peaaegu võimatu kohata, siis nende ja paljude teiste digilahenduste kasutuselevõtuga on ZIM üks esimesi oma valdkonnas, kes selles osas teerajajaks on olnud.

Ettevõttel on mitmekesine ja lojaalne kliendibaas, mis ulatub ligikaudu 36 tuhande kliendini. Neist 10 suurimat on ZIMiga seotud olnud juba üle 10 aasta ning annavad ettevõtte kaubaveotuludest 17%. 50 suurimat klienti moodustavad aga 32% kaubaveotuludest, kuid ühegi kliendi panus ei ole rohkem kui 5% kogutuludest. See peegeldab ZIMi head hajutatust ning tulude sõltumatust ühest kindlast kliendist.

Lisaks sellele, et paljud ZIMi kliendid on pikaajalised, kajastub kõrge kliendirahulolu ka turu-uuringuid koostava Ipsose ülevaates, mille kohaselt sai ZIM 2021. aastal kliendilojaalsuse indeksis 86 punkti, võrreldes ülemaailmse keskmise 78 punktiga.

Ülemaailmne meretransport on üsnagi kontsentreeritud valdkond, kus kolm suurimat ettevõtet – A.P. Moller Maersk, MSC ja COSCO – omavad varem tutvustatud Alphalineri andetel kokku ligikaudu 47% turuosa kogu maailma veomahust, jättes 53% teistele firmadele. 2022. aasta alguse seisuga on ZIMi turuosa ülemaailmseid veomahte arvestades 1,7%, mis tähendab veetud merekonteinerite arvu alusel laevandusfirmade topis 10ndat kohta.

Tihe konkurents maailma suurimate laevandusfirmadega on ZIMi puhul ühtlasi ka üks põhiriske, kuna oma väiksuse tõttu ei suuda ta sedavõrd suurt mastaabisäästu saavutada. See võimaldab konkurentidel pakkuda klientidele atraktiivsemaid hindu, ehkki seda vaid põhiliinidel. ZIMi paindlikkus ja võime vastavalt nõudlusele kiiresti kohandada oma liinivalikut ja veovõimsust võiks praeguses turuolukorras olla eriti suureks eeliseks, vastupidiselt suurematele vedajatele, kus otsustusprotsessid võtavad rohkem aega ja paindlikkust on oluliselt vähem.

Paindlikkus tähendab ZIMi puhul ka seda, et tal on suuremate laevade kõrval ka väiksema mahutavusega laevu, andes talle suurema valikuvabaduse liinide teenindamise osas. Ehkki suuremad kaubalaevad mahutavad rohkem ja võimaldavad mõnevõrra kuluefektiivsemalt tegutseda, on maailmas vaid väga piiratud arv sadamaid, mis saavad neid hiigellaevu vastu võtta. ZIMi halduses olevate laevade mahutavus on keskmiselt 3,9 tuhat merekonteinerit, samas kui tööstuse keskmine on 4,5 tuhat konteinerit ja ulatub valdkonna ühe liidri MSC puhul koguni 6,5 tuhandeni.

Suuremaid laevu on ka keerulisem teistesse sadamatesse ümber suunata, mis tõsisemate ummikute puhul võib klientide ooteaega koguni mitme nädala võrra pikendada. Kokkuvõttes, nagu ZIMi näitel näha on, väljendub see üsna selgelt kliendirahulolus ja lõpuks ka tuludes.

ZIMi tulud on viimasel kolmel aastal hüppeliselt kasvanud koos kasumlikkuse paranemisega. Ainuüksi selle aasta esimesel poolaastal teenis ZIM 1,34 miljardit dollarit puhaskasumit, mis on ettevõttele kõigi aegade parim I poolaasta. Selle aasta teises pooles on aga näha majanduse jahtumise märke juba üsna mitmel pool, sealhulgas aktiivsuse vähenemine kaubavahetuses, mis on omakorda põhjustanud veohindade languse.

Turuanalüüse koostava S&P Global Market Intelligence’i prognooside kohaselt langevad mahud meretranspordis järgmise aasta jooksul veel 20-30% võrra, taastudes veidi 2024. aastal. Sellest tulenevalt on ka analüütikute paari järgmise aasta prognoosid ZIMile üsna tumedates toonides, ehkki käesolev aasta lõpetatakse ettevõtte enda hinnangul tugevalt.



Allikad: ZIM Integrated Shipping, Bloomberg

Nagu ka laevandussektori kasumlikkus on kõikuv, varieeruvad ka ZIMi dividendimaksed investoritele, ehkki poliitika selles osas on üsna kindlalt paika pandud – aastas maksab ettevõte dividendidena välja 30-50% eelneva aasta puhaskasumist. See tähendab, et 2021. aasta puhaskasumit arvestades teeb ZIM selle aasta jooksul dividendimakseid kokku kõige rohkem 2,3 miljardi eest, mis on juba võrreldav ettevõtte 2,9 miljardi suuruse turuväärtusega.

Viimane dividendimakse kinnitati 2022. aasta II kvartali vahearuandega, mille kohaselt maksti investoritele septembris 4,75 dollarit aktsia kohta. See teeb aktsia 26. oktoobri sulgemishinna juures jooksva 12 kuu väljamaksetootluseks 116%, mis aga tulevikuväljavaateid arvestades ei ole kuigi jätkusuutlik.

Kui veohinnad jäävad püsima senisele tasemele, võiks ZIM säilitada üsnagi atraktiivse dividenditootluse, ehkki praegusest siiski oluliselt madalama. Energiahindade, tööjõu- ja muude kulude kiire tõus sööb ära suure osa kasumist, kuid sellest hoolimata on ZIM ennast tõestanud kui oma valdkonna üks pioneere, kes sõltumata turuolukorrast suudab näidata muljetavaldavaid marginaale.

ZIM Integrated Shippingu (ZIM) aktsia hind on vägagi kõikuv, kerkides alates eelmise aasta IPOst kuni selle aasta märtsis saavutatud tipuni ligi 7-kordselt ja langedes seejärel 71% võrra. Võrreldes IPO avanemishinnaga kaupleb ZIM praegu ligi 3x kõrgemal tasemel.



Allikas: Yahoo.Finance

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon