Kasvukursil lemmikloomaturg – kuidas investeerida? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Kasvukursil lemmikloomaturg – kuidas investeerida?

Raido Tõnisson

03.04.2023 10:08

iStockphoto

Toit, kindlustus, riided, aksessuaarid, tervisekontroll ning paljud muud lemmikloomadega seotud kuluallikad söövad ära üha suurema osa lemmikloomaomanike kuueelarvest, mille pealt kokku hoida hakata on paljudele emotsionaalselt küllaltki keeruline ja ei tule tihtipeale mõttessegi. Kaasnevad kohustused ei ole inimesi ära hirmutanud ning lemmikloomade võtmisest ja omamisest on saanud justkui elementaarne osa majapidamistes, nii nagu näiteks auto pidamine või reisil käimine. Enesest mõistetavalt loob see ülemaailmne suundumus teatud võimalusi ka investorile, kuna lemmikloomatööstuses tegutsevate börsil noteeritud ettevõtete nimekiri börsil on mitmekesine.

Lemmikloomade osatähtsust inimeste elus näitab Packaged Factsi läbiviidud uuring, mille kohaselt peab oma neljajalgsed sõpra pereliikmeks 95% lemmikloomaomanikest. Sealjuures koguni 69% omanikest on valmis oma lemmikloomale tegema suuremaid rahalisi kulutusi, kui see suurendab nende üldist heaolu.

Tänu tugevale emotsionaalsele sidemele omaniku ja lemmiklooma vahel, on lemmikloomatööstus üks kriisikindlamaid valdkondasid. Kui 2008-2010 kestnud majanduskriisi ajal vähenesid tarbijate kulutused näiteks meelelahutusele 7% ja toidule 3,8%, siis samal ajal lemmikloomadele tehtud kulutused suurenesid USA Lemmikloomade Liidu andmetel 6,2%.

2022. aastal ulatusid ülemaailmsed kulutused lemmikloomadega seotud toodetele ja teenustele kokku 320 miljardi dollarini, mis on võrreldav ligikaudu 8-kordse Eesti SKT-ga samal ajal ning mis peaks järgmisel kümnel aastal näitama muljetavaldavat kasvu ligi 500 miljardi dollarini. See tähendab aastas pea 6% kasvumäära, stabiliseerudes hüppelisest kasvust 2020-2021. aastatel, kui pandeemia tõttu veetsid inimesed rohkem aega kodudes.

Geograafilises lõikes võtab suurema osa turust enda alla mõistagi USA, mis hinnangute kohaselt jääb domineerima ka prognoosiperioodi lõpus. Teisel kohal on Euroopa, kuid tähelepanuväärne on see, et kiireimat kasvu oodatakse muudest piirkondadest, sh arenevad turud. Kui viimase puhul peaks keskmine aastakasv ulatuma 7%ni, siis USA ja Euroopa puhul on see järgneval 8 aastal vastavalt 5,4% ja 4,6%, säilitades vastava piirkonna majanduskasvu hinnangutest siiski palju kiiremat kasvutempot.


Allikas: Bloomberg Intelligence

Toodete ja teenuste jaotuses moodustab 2022. aasta seisuga suurima osa lemmikloomadele mõeldud toidud, mis on muutunud üha enam spetsiifilisemaks ning mille osas on lemmikloomaomanike teadlikkus oluliselt kasvanud. Enam ei lepita esimese ettejuhtuva toidupakiga poeriiulilt ning toitainete koostise ja ka maitsete osas on mindud vägagi valivaks. See annab võimaluse ettevõtetele investeerida pidevasse uurimis- ja arendustöösse, tulemaks välja muuhulgas ka eritoitudega näiteks allergia või mõne talumatuse korral.

Veterinaarteenused moodustasid eelmise aasta lõpu seisuga 32% kogu turust, hõlmates lisaks tavapärastele raviprotseduuridele ka ettevõtete poolt arendatud uusi medikamente, eelkõige mõeldud lemmikloomade eluea pikendamiseks ja erinevate haiguste ennetamiseks.

Kogu turul suurima kasvupotentsiaaliga tootegrupp on aga lemmikloomadele mõeldud kindlustuste pakkumine, millega seotud kulutused kasvasid USA turul 2021. aastal hüppeliselt 30% võrra, võrrelduna eelneva aastaga ning kahekordistusid võrrelduna 2017. aastaga. Kuna 2021. aasta seisuga oli sõltuvalt liigist USA-s kindlustatud vaid 1-4% kõikidest lemmikloomadest, on potentsiaalne kasv seotud ülejäänud osa tühja koha täitmisega, turu üldiste suundumustega ning asjaoluga, et ettevõtted on välja tulemas üha paindlikemate kindlustuslahendustega. Alliedmarketresearchi analüüsi kohaselt ootab kindluste segmenti ees mitmekordne kasv aastaks 2030, ulatudes 2022. aasta 4,5 miljardilt dollarilt pea 17 miljardi dollarini.

Allikas: Bloomberg Intelligence

Ehkki võrreldes maailma suurimate tööstustega on lemmikloomade valdkond siiski üsna väike ja kindla nišiga, on erinevate toodete ja teenustega tegelevaid börsil kaubeldavaid ettevõtteid siiski omajagu.

Üks selliseid on 2000. aastal asutatud koertele ja kassidele kuupõhiseid kindlustusteenuseid pakkuv Trupanion (TRUP), kelle käest on oluline turuosa. Tähelepanuväärne on see, et viimasel 61 kvartalil enne 2022. aasta neljandat kvartalit on ettevõte oma tulusid kasvatanud vähemalt 20% võrra, ehkki viimases kvartalis kasvasid need koguni 27%, võrrelduna 2021. aasta neljanda kvartaliga. Trupanioni positsioon kindlustusteenuste turul tähendab talle tugevat majanduslikku „vallikraavi“ (moat), muutes turule sisenemise keerulisemaks teistele ettevõtetele.

Trupanioni aktsia on viimastel aastatel liikunud üsna laias vahemikus, kerkides esmalt 2020. aasta märtsikuu madalseisust sama aasta lõpuks ligi neljakordselt, ehkki kukkudes oma 2021. aasta tipust praeguseks ligi 74% võrra ja kaubeldes uuesti oma 2020. aasta taseme lähedal. Analüütikute arvates peaksid Trupanioni tulud ületama 2023. aastal esmakordselt miljardi dollari piiri, andes vastavatel ootustel põhinevaks P/S suhtarvuks 1,5x.


Allikas: Yahoo.Finance

Lemmikloomadele mõeldud toitu ja muid tooteid pakkuv Chewy (CHWY) on kogu sektori üks tuntumaid ettevõtteid, turuväärtusega pea 15 miljardit dollarit. Ettevõtte tootevalik ulatub ligi 100 tuhandeni ja teeb koostööd enam kui 3 tuhande brändiga üle maailma, kasutades peamise müügikanalina oma veebipoodi. Nagu ka paljude teiste valdkondade puhul, muutis 2020. aasta pandeemia oluliselt inimeste ostuharjumusi ka lemmikloomadele mõeldud toodete puhul. Packaged Factsi uuringu kohaselt eelistas 54% lemmikloomaomanikest oma oste teha internetis, pea kahekordistudes 2019. aasta 29% pealt.


Allikas: Yahoo.Finance

2010. aastal Pfizerist eraldatud Zoetis (ZTS) on turuliider lemmikloomade tervishoiuteenuste ja -toodete pakkumisel, arendades välja ja turustades nii ravimeid, vaktsiine kui ka diagnostilisi tooteid. Ettevõtte tegevus on üsna võrdselt jaotatud lemmikloomade ja loomakasvatuse (kariloomad, linnud, kalad jpm), olles sisuliselt üks ainukesi loomade tervishoiule pühendunud börsil kaubeldavaid ettevõtteid.

Zoetise üheks edasiviivamaks jõuks peetakse ettevõtte arendatud koerte monoklonaalsete antikehade osteoartriidi ravimit Librela, mille müük muudes piirkondades (v.a USA) ulatub juba 100 miljardi dollarini ning mis peaks USA-s turule toodama sellel aastal. Kassidele mõeldud verisoon Solensia sai USA Toidu- ja Ravimiametilt heakskiidu 2022. aastal, lisades ettevõtte tuludesse juba esimesel aastal 30 miljonit dollarit.

Need ei ole aga kaugeltki mitte esimesed edukad ravimid, millega Zoetis on turule tulnud – 2020. aastal kasutusele võetud parasiitide ennetamiseks mõeldud Simparica Trio müük kasvas eelmisel aastal 57% võrra, tuues ettevõttele 744 miljonit dollarit tulu ning moodustades ligi 10% aasta kogukäibest. Seega ei looda Zoetis üksnes üldisele hinnatõusule loomade tervishoiu tööstuses, vaid investeerib tugevalt uute ravimite arendamisse ja seisab selle eest, et valdkonnas püsiks innovaatilisus.

Allikas: Yahoo.Finance

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon