Hiina autotootja BYD võitleb Teslaga esikoha nimel - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Hiina autotootja BYD võitleb Teslaga esikoha nimel

Erko Rebane

16.05.2023 13:35

Allikas: BYD

BYD (akronüüm lausest „Build Your Dreams“) on 1995. aastal Wang Chuanfu (57aastane, talle kuulub 17,6% ettevõttest ja ta on ühtlasi praegune tegevjuht) poolt koos oma nõbu Lu Xiangyangiga (omab 13,5% ettevõttest) asutatud konglomeraat, kuhu kuuluvad sõidukite tootja BYD Auto (autod, bussid, kaubikud, elektrilised jalgrattad ja laotõstukid)  ja elektroonika tootja BYD Electronics (elektroonikaseadmete ja autode akud).

BYD-i kasvufaasi algus oli seotud mobiiltelefonidele akude tootmisega, haarates kümne aastaga rohkem kui poole kogu maailma turust. 2002. aastal omandati  Tsinchuan Automobile, millest sündis BYD Auto. Viis aastat hiljem avalikustati esimene pistikhübriid BYD F3, aidates ettevõttel saavutada 519 tuhande auto müügiga 2010. aastal Hiina turul mahult kuuendaks suurima tootja tiitli.

2015. anti teada plaanidest hakata tootma autosid ka väljaspool Hiinat ja 2016. aastal saavutati juba maailmas kolmandaks suurim pistikhübriidide tootja. 2020. aastal laieneti müügiga Euroopasse, alustades Norrast. 2022. aastal teatati, et ainult sisepõlemismootoriga autosid nad enam ei valmista, keskendudes vaid elektrilistele ja pistikhübriididele.

2022. a keskel sai BYDist maailma suurim elektriautode tootja (arvestades ka pistikhübriide), ületades esimesel poolaastal 640 tuhat autot müünud Teslat. Mullu aasta teises pooles on nad laienenud Jaapanisse ja ka teistele Euroopa turgudele. 2022. aastal müüsid nad maailma kokku 1,847 mln elektrilist autot (+209%) vs. Tesla müüdud 1,314 mln autot (+40%). Tesla turuosa vähenes aastaga 1pp võrra 13%, samas kui BYD suurendas 9 protsendipunkti 18,4% peale. Kui võtta aluseks vaid täiselektrilised autod, siis neid müüs BYD eelmisel aastal kokku 0,913 mln.

Allikas: Bloomberg

Kui vaadata mudelite põhiselt, siis seda nimekirja domineerib Tesla Model Y, mida müüdi mullu 0,77 mln ühikut. Järgnes BYD Song 0,477 miljoniga. Model Y läheb tõenäoliselt hästi kaubaks ka 2023. aastal, kuid BYD peaks edetabelisse mahtuma veel paari uue mudeliga. Eelmise aasta neljandas kvartalis toodi turule Frigate 07 PHEV, millelt oodatakse tänavu suuremat müügiedu ja lisaks peaks millalgi suvel turule jõudma BYD-i Sea Lion, mida nimetatakse Tesla Model Y tõsiseks konkurendiks. BYD-i Seal, mis tuli müügile alles eelmise aasta augustis, on võrreldav Tesla Model 3 näitajatega ning selle müük alles kogub hoogu.

Allikas: Bloomberg

Kui annualiseeritult on üleilmne elektriautode müük jõudnud 14 miljoni lähedale, siis u pool sellest moodustab Hiina. Hiinas moodustas elektriautode osakaal 2022.a müügist 30% (täiselektrilised 22%), kasvades aastaga 2x. Seega kasvuruumi järgnevatel aastatel peaks olema, kui osad prognoosivad, et vaatamata riikliku toetusprogrammi lõppemisele tänavu jaanuarist võiks elektriautode müük tänavu kasvada u 6 miljoni pealt 9 miljonile.

BYD on Hiinas selge turuliider, müües mullu elektriautodest 30,9% (2021. aastal 18%). Järgnes SGMW 8%ga ja siis alles Tesla 7,4%-ga (aastaga -2,6 protsendipunkti). Järgnesid Gac 4,6%-ga ja Changan 3,9%ga. Teslale heidetakse Hiina turul ette eeskätte piiratud mudelite valikut, mistõttu pidid nad jaanuaris nõudluse stimuleerimiseks langetama hindasid. Model 3 alghinda näiteks kärbiti Hiinas oktoobriga võrreldes 13,5% 33,4 tuhandele dollarile, mis muudab viimase rohkem konkurentsivõimelisemaks BYDi Sealiga (32,8 tuhat dollarit).

Kui aasta alguses BYD sellega kaasa ei läinud, siis tänaseks on Tesla otsus tinginud hinnasõja ka Hiina autotootjate seas. Osaliselt võib see olla tingitud oodatust nõrgemast nõudlusest, mida pühad ja koroonapiirangutest väljumine on tinginud ja teisalt ka soov vähendada varusid enne uute mudelite lansseerimist. Jefferies usub, et isegi kui sellest peaks välja kujunema pikemaajalisem hinnasõda teiste autotootjatega, siis konkurentsivõimelise madala kulubaasi tõttu näevad nad BYDi ikkagi võitjana. BYD soovib tänavu müüa üle kolme miljoni auto, turutingimuste paranedes isegi 3,6 mln, märkides sellisel juhul 2x kasvu võrreldes 2022. aastaga.

BYDi mudelivalik on Teslast palju laiem. Näiteks tänavu aasta keskel plaanivad tuua turule Seagulli, mille alghinnaks spekuleeritakse 9000 dollarit. Hiljuti lansseeriti facelifiti saanud Qin Plus DMi, mille hind algab 14,6 tuhandest dollarist. BYDi Denza üksus (neile kuulub sellest 90% osalus, Daimlerile 10%) tõi eelmise aasta sügisel turule ligi 50 tuhat dollarit maksva D9 minivani ja plaanib tänavu lansseerida mitmeid elektriautosid, mis hakkavad konkureerima kõrgema hinnaklassiga Tesla Model Y-ga.

Jaanuari alguses avalikustas BYD plaani tuua Yangwangi brändi nime all turule superpremium mudeleid (näiteks U8 SUV ja sportauto U9.). U8 hinnavahemikuks spekuleeritakse 120-200 tuhat dollarit ja U9 hinnaks u 150 tuhat dollarit.

Joonisel toodud vaid täiselektriliste autode müük. Allikas: Bloomberg

Laienemine välisturgudele

Lisaks koduturu kasvuvõimalusele on BYD järjest suurema fookuse alla võtnud eksportimise ja välisriikidesse tehaste rajamise. Alles 2022. a keskel BYD-i eksporditavate autode osakaal sisuliselt puudus täielikult, kuid tänu sisenemisele mitmetele Euroopa turgudele aasta lõpus suudeti kogu aasta peale lõpuks eksportida u 50 tuhat autot (Hiina tervikuna eksportis mullu kokku 2,5 miljonit sõiduautot). Enim eksportis Hiinast autosid SAIC (906 tuhat), Chery (452 tuhat), Tesla (271 tuhat).

BYD kasutab välisturgudel erinevat lähenemist. Aasias on mitmetes riikides BYD ehitamas üles oma jaemüügi võrgustikku, kuid Euroopas on üldiselt löödud käed mõne suure edasimüüjaga. Aasta alguses spekuleeriti, et nad osalevad Fordi Saksa tehase müügioksjonil, aga ettevõtte esindajate värskemate kommentaaride kohaseelt tahetakse pigem see ise ehitada.

Aasias ehitab BYD oma esimest Hiinast väljaspool tehast Taisse, et sealt müüa tarbijatele Austraalias, Jaapanis ja Singapuris. Neil on ka tootmisliin Indias. Ladina-Ameerikas tahavad nad olla kohal igal suuremal turul, ja on selleks agressiivselt edasimüüjatega kokkuleppeid sõlmimas, et suunata neile turgudele mitte ainult sõiduautosid, vaid ka kaubikuid, busse ja taksosid.

Ühendriikides sõiduautode müümise plaani kohta pole praeguseks isegi mitte vihjeid antud, kuigi nad seal tegutsevad, pannes Californias elektrilisi busse kokku. Kaugemas tulevikus pole sinna sisenemine siiski välistatud, kuigi poliitiline keskkond peab selleks olema praegusest ilmselt palju parem.

Akud

Kui Tesla saab liitiumioon elemendid Panasonicult ja LG-lt, mida siis ise kokku pakendab ja liitiumraudfosfaat akusid CATL-i ja ka BYDi käest, siis erinevalt praktiliselt kõikidest teistest oma konkurentidest ehitab BYD ise oma akud (ja ka pooljuhte valmistatakse ise), mis annab võimaluse olla arenduses esirinnas. BYD on seotud ka mitmete liitiumi kaevandamise projektidega.

BYD on maailma üks suurimaid akude valmistajaid (u ligi 14% turuosa), kasutades Blade tehnoloogiat (liitiumraudfosfaat lahendusega), mida hinnatakse turul üheks turvalisimaks. BYD töötab ka naatriumioonaku tehnoloogia arendamise kallal, mis on väiksema energiatihedusega ja sobiksid eeskätt odavama klassi elektriautode jaoks.

Allikas: Bloomberg

Lõviosa ehk u 90% BYDi toodetud akudest kulub enda autode jaoks aga nad on akude tootmise võimekust ehitamas suuremaks kui ettevõttel endal on vaja, müües neid nii kolmanda osapoole elektriautode toojatele ja ka salvestiteks. Bloomberg prognoosib, et BYD suudab oma akude tootmisvõimekuse kasvatada 2025. aastaks ligi 4x 550 GWhni, ühtides LG Energy Solutionsi eesmärgiga jõuda samaks aastaks 540 GWhni. CATL on seadnud eesmärgiks jõuda üle 700 GWhi.

Allikas: Bloomberg

Finantsnäitajad

Kui 2021. aastal teenis BYD ligi 60% käibest autode segmendist (sh akud) ja 40% mobiiltelefonide müügist, siis automüügi plahvatusliku kasvu tulemusel oli mullu kogukäibest autodega seotud 76,6% ja mobiiltelefonide osa kahanenud ligi 23,3% peale.


Allikas: BYD

BYD suurendas 2022. aastal oma käivet ligi kaks korda 424 miljardi jüaanini (ligi 61 mld USD). Puhaskasumina teeniti 16,6 miljardit jüaani, mis tähendas aastataguse perioodiga võrreldes suisa 5,5-kordset hüpet.

Allikas: BYD, Bloomberg

Allikas: Bloomberg

Allikas: Bloomberg

Vaatamata aku ja autotehaste tootmisvõimekuse suurendamiseks ja liitiumi kaevandamiseks tehtavate investeeringute kasvule peaks BYD suutma siiski jääma teenima positiivset rahavoogu. Ettevõttel oli kolmanda kvartali seisuga bilansis neto vaba raha 18,6 miljardit jüaani ehk 2,6 mld USD.

Allikas: Bloomberg

Berkshire Hathaway aktsia müük

Berkshire on eelmise aasta teisest poolest vähendanud osalust BYDis. Nad algselt otsid 225 mln aktsiat 2008. aastal (232 mln USD eest), olles tänaseks teeninud üle 600% tootlust ja seega on mõistetav kasumi võtmine. Eelmise aasta kolmandas kvartalis müüsid 17,8 mln aktsiat, neljandas kvartalis 43 mln ja tänavu siiani üle 22 mln aktsia. See jätab neile endiselt kätte üle 108 mln aktsiat ehk ligi 10% Hongkongis noteeritud aktsiatest.

16. veebruari intervjuus ütles Charlie Munger, et peamiseks müügipõhjuseks on aktsia muutumine kalliks. Kuna BYD on nüüd juba sama suure turukapitalisatsiooniga nagu Mercedes, siis see on Mungeri sõnul põhjus müümiseks. Mungeri sõnul kauples aktsia 50x kasumit, mis on tema arvates sõnul väga kõrge hind, mida maksta. Värskemate näitajate alusel kaupleb aktsia 31x tagasivaatavat kasumit ja 27x käesoleva aasta oodatavat kasumit.

Aktsia on noteeritud nii Hiinas Shenzeni börsil (A aktsia) kui ka Hongkongis (H aktsia), kuid kaupleb ka USAs OTC turul sümboliga BYDDF (H-aktsia). Viimasest on ka ADR loodud BYDDY, esindades kahte BYDDF aktsiat.

Kokkuvõttes

BYD on oma täiselektriliste ja pistikhübriidmudelitega võitnud Hiinas selgelt ostjate poolehoiu, mis annab alust eeldada, et väga suurt potentsiaali omavad ka turud Aasias, Euroopas ja Ladina-Ameerikas, kus elektriautode turg on alles tärkamas. BYD näib olevat üks vähestest tootjatest, kes võiks reaalselt Teslaga konkureerida, omades seejuures tänu liitiumi kaevandamisele ja ise akude ehitamise võimele suuremat vertikaalset integreeritust.

Kuna tegemist on Hiina ettevõttega, siis jääb üheks suurimaks riskiks poliitiline risk olukorras, kus erinevate riikide suhted Hiinaga peaksid halvenemine ja selle tulemusel hakatakse piirama ka BYDi toodete importi või tekib tarbijatel vastumeelsus. Riskiks jääb ka marginaalide võimalik halvenemine, kuna turg muutub aina konkurentsitihedamaks ja tulemuseks võib olla hinnasõda.

BYD-i Hongkongi börsil noteeritud aktsiaid omavad ka LHV pensionifondid Roheline ja Roheline Pluss.

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.

LHV pensionifonde valitseb AS LHV Varahaldus. Fondide osakute väärtused võivad nii kasvada kui kahaneda ja fondide eelmiste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluste kohta. Fondi investeeritud rahasumma väärtuse säilimine ei ole garanteeritud. Tutvu LHV pensionifondide prospekti ja põhiteabe dokumentidega lhv.ee ja pea nõu asjatundjaga.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon