Kas liitiumi turul on mõõnaperiood lõpuks läbi saanud? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Kas liitiumi turul on mõõnaperiood lõpuks läbi saanud?

Erko Rebane

26.05.2023 10:43

Autor: Alexander Schimmeck

Kuigi elektriautode müük on jätkanud mühinal kasvamist, pole nende akude tootmiseks kasutatava liitiumi tootjatel viimased pool aastat olnud kõige kergem periood. Elektriautode riiklike toetuste vähendamine ja liitiumi pakkumise suurenemise väljavaade kukutas liitiumi hinda Hiinas aprilliks üle 70% ja koos sellega on olnud müügisurve all ka liitiumi kaevandajate aktsiad, kuid kas tunneli lõpus paistab taas valgus?

Maailma suurim liitiumi kaevandaja Albemarle teatas 3. mail avaldatud esimese kvartali tulemustes, et käive suurenes aastaga tänu liitiumi hinna tõusule ja mahtude kasvule 129% 2,6 miljardile dollarile, mis oli siiski madalam analüütikute 2,74 miljardi dollari suurusest prognoosist. Puhaskasumit teeniti kolme kuuga 1,2 miljardit dollarit ehk 10,51 dollarit aktsia kohta, kasvades mullu sama perioodiga võrreldes 389% ning ületades konsensuse 7,06 dollari suurust ootust.

Kui varasemalt jagas Albemarle oma äri kolme segmenti (liitium, broom ja katalüsaatorid), siis alates käesoleva aasta algusest on segmente jätkuvalt kolm ja ühtivad suuresti äritegevuse eelneva jaotusega, kuid kannavad nüüd nimesid energia salvestus, erilahendused (specialties) ja Ketjen (katalüsaatorilahendused).  Umbes 72% käibest tuleb energiasalvestusega seotud äritegevusest, 17% erilahendustest ja 10% Ketjenist.

Kuna Hiina turul langes liitiumi turuhind novembris saavutatud kõrgpunktist tänavu aprilliks üle 70%, pidi ka Albemarle esimese kvartali tulemuste raames korrigeerima käesoleva majandusaasta ootust, sest nende käibest on 90% seotud pikaajaliste lepingutega, kus hinda korrigeeritakse indeksi alusel üldiselt iga 3 kuu tagant koos ülemise ja alumise hinnapiiriga (ülejäänud 10% lepingutest on turuhinnaga).

Kui varasemalt prognoositi 2023. aasta müügituluks 11,3-12,9 miljardit dollarit, siis nüüd  9,8–11,5 miljardit, mis 2022. aasta pealt tähendaks siiski 35–55% kasvu. Aktsiakasumi vahemik toodi 26,0–33,0 dollarilt 20,75–25,75 dollarile (mullu 22,84 USD). Seejuures peaks liitiumi üksuse mahu kasv tänavu jääma 30–40% vahemikku (kuni 2027. aastani peaks ettevõtte liitiumi mahu aastane kasv jääma keskmiselt 20-30% vahemikku).

Liitiumi tonni hind Hiinas (mln jüaani)

Allikas: Bloomberg

Prognooside tegemisel oli lähtutud aprilli keskpaiga turuseisust ja eeldatud hindade püsimist antud tasemel aasta lõpuni, kuid alates sellest hetkest on Hiinas liitiumi turuhind kardetust parema elektriautode müügi tuules uuesti taastuma hakanud, kerkides 26. maiks madalpunktist 80% 297 500 jüaanile. Mõju on avaldanud ka see, et esimeses kvartalis müüsid Hiina liitiumitootjad oma varudest ja spot turul oli väga vähe aktiivsust, kuid kuna varud on nüüd alla tulnud, siis on ka spot turule ostjad naasnud. Selles valguses võiksid Albemarle’i investorid juhtkonna poolt välja käidud ootuste saavutamise osas nüüd kindlamalt tundma.

Hiina on liitiumi turul suurim tegija ja sealsed hinnaliikumised mõjutavad teatud määral hindasid ka mujal maailmas sõltumata nõudluse ja pakkumise eripäradest. Kuid Albemarle’i juhtkond usub, et mida suuremaks teiste riikide või piirkondade mahud kasvavad, seda väiksemaks võib Hiina turu mõju aja jooksul jääda.

Kuigi Albemarle korrigeeris tänavust kasvuootust allapoole, siis sellele vaatamata ollakse antud akumetalli tuleviku osas väga optimistlikud. Sellest annab muu hulgas aimu otsus ehitada Lõuna-Carolinasse 1,3 miljardi dollari eest liitiumi töötlemise tehas, mis on suuteline seda metalli vastu võtma erinevates vormides, sh taaskäideldud akudest pärinevat liitiumi. Tehas peaks olema suuteline tootma aastas 50 tuhat tonni liitiumhüdroksiidi ja potentsiaalselt võidakse seda suurendada 100 tuhandeni, mis aitaks aastas toota hinnanguliselt 2,4 miljonit elektriautot. Lisaks otsustati laiendada Austraalia eeldatavalt 1,5–1,7 miljardi dollari eest liitiumi rafineerimise tehast, millest peaks saama maailma suurim.

Ettevõte jätkab turuliidri positsiooni säilitamise nimel tööd nii orgaanilissse kasvu investeerides, kui ka potentsiaalseid konkurente ostes. Märtsis tehti näiteks ettepanek osta 3,7 miljardi dollari eest Austraalia liitiumikaevandaja Liontown Resources, mille viimase nõukogu otsustas siiski tagasi lükata.

Kuna Albemarle’i aktsia on eelmise aasta novembris saavutatud rekordtasemest liikunud koos liitiumi hinnaga allapoole 37%, kaupleb ettevõte viimaste aastate madalaimate kordajate juures. Järgmise 12 kuu oodatava aktsiakasumi pealt 8,9x ja oodatava kulumieelse ärikasumi pealt 7,0x EV/EBITDA kordajaga.

Albemarle'i aktsia USA börsil (valge), 12 kuu oodataval kasumil põhinev P/E (roheline) ja 12 kuu oodataval EBITDA-l põhinev EV/EBITDA (pruun).

Allikas: Bloomberg

LHV pensionifondid Roheline ja Roheline Pluss on investeerinud nii elektriautode tootjatesse kui ka akutehnoloogiasse, omades läbi börsil kaubeldavate fondide osalust ka Albemarle'is.

Loe lähemalt LHV pensionifondidest Roheline ja Roheline Pluss.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.

LHV pensionifonde valitseb AS LHV Varahaldus. Tutvu LHV pensionifondide prospekti ja põhiteabe dokumentidega lhv.ee ja pea nõu asjatundjaga.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon