Nibe soojuspumpade turul konkurentsi kasvu ei pelga - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Nibe soojuspumpade turul konkurentsi kasvu ei pelga

Erko Rebane

30.05.2023 08:35

Autor: Kumiko SHIMIZU

Euroopa roheline kokkulepe ja Vene sõjategevusest ajendatud gaasi hinna tõus on loonud soojuspumpade järele nõudluse, mida siinsed tootjad ei suuda täielikult ära rahuldada. Justkui kullapalavikuna meelitab see rivaale Aasiast ja Ameerikast oma osa saama, kuid Rootsi päritolu Nibe see muretsema ei pane.

Nagu ütles hiljaaegu 12 miljardi euro eest Saksamaa kütte- ja jahutussüsteemide tootja Viessmanni ostnud USA ettevõtte Carrier Globali tegevjuht David Gitlin, et tegemist on korra põlvkonnas esineva võimalusega, kui Euroopa valitsused sisuliselt sunnivad majapidamisi fossiilkütustel töötavatelt boileritelt üle minema elektrilistele soojuspumpadele.

Kuna tegemist on 1917. aastal loodud ja neli põlvkonda Viessmanni perele kuulunud ettevõttega, siis võis paljudel turuosalistel kohe tekkida küsimus, kas müüma sundis neid hirm turul suureneva konkurentsi ees, eeskätt just Aasiast pärit tootjate näol, kes suudavad pakkuda soojuspumpasid madalamate hindadega. Sest mitmed selle valdkonna maailma tuntumad brändid on teatanud plaanidest investeerida Euroopas tootmise suurendamisse, nende seas näiteks Jaapani päritolu Fujitsu, Daikin, Mitsubishi Electric, Panasonic Holdings aga ka Hiina tootja Midea Group.

Seepärast vaadatakse murelikumalt ka Rootsi energiatõhusate sisekliima seadmete tootja Nibe Industrieri suunas, kuna senise kiire kasvu vaibumine ja potentsiaalselt hinnasõja tõttu pihta saavad marginaalid seaks kahtluse alla viimase viie aastaga 370% tõusnud aktsia võime edasi kallineda.

Nõnda üritati mingeid märke välja lugeda Nibe 16. mail teatatud esimese kvartali tulemustest ja juhtkonna kommentaaridest. Aruande kohaselt kasvas kolme kuu müügitulu aastaga 33% 11,6 miljardile Rootsi kroonile (analüütikud ootasid 11,56 mld) esiteks tänu enda tootmisvõimsuse suurendamisele aga ka paranenud tarneahelatele (kuigi osadel strateegilistel partneritel on endiselt raskusi kriitilisi komponente tarnida).

Kliimalahendused moodustasid tulust 65% (selle üksuse käive suurenes aastaga 39%), elemendid 25% (takistid, pooljuhid erinevatele tööstusharudele ja muud komponendid; käive kasvas 22%) ja ahjud 10% (käive suurenes aastaga 39%). Nagu näha, siis turg on tugev nii kliimalahenduste kui ka ahjude osas (eriti puidul töötavad), kuid elementide osas oli segmente, mille sooritus oli tugev (kõiksugu jätkusuutlikkusega seotud valdkonnad), aga ka neid, kus nõudlus oli nõrgem (eeskätt tarbekaubad).

Nibe esimese kvartali ärikasum suurenes aastaga 86,5% 1,76 miljardile kroonile (oodati 1,64 mld SEK), andes 15,1% marginaali (aasta tagasi 12,1% Venemaa üksuse mahakandmise kahjumit arvestamata) ja puhaskasum kasvas 82,6% 1,65 miljardile kroonile. Ärikasumi võimsama tõusu taga oli nii mahtude suurenemine kui ka kõrgem produktiivsus tänu komponentide paranenud kättesaadavusele.

Nibe on teinud oma tarneahela ümberorganiseerimisega tubli tööd: kui aasta tagasi oli neil vähemalt 150 varustajat, siis tänaseks saab Nibe vajalikud komponendid kätte vähem kui 10 tootjalt, ent teatud strateegiliste partnerite puhul püsib endiselt suutmatus tellimusi soovitud mahus ja kiirusel rahuldada. Seal on teatud kriitilised komponendid, mida konkurentsi tõttu ei nimetata, kuid need selgelt piiravad ettevõtte võimekust teha oma tooted valmis.

Seepärast on Nibe 2023. aasta väljavaate osas jätkuvalt ettevaatlikult optimistlik, kuna loodetakse, et teisel poolaastal suudetakse ka nendest viimastest tarneprobleemidest lahti saada, et saaks turu tugevat nõudlust (eriti just soojuspumpade osas) rahuldada. Lisaks kipub juhtkond tulevikku kommenteerima pigem konservatiivse hoiakuga.

Konverentsikõnes küsiti ka Euroopa soojuspumpade turule sisenevate uute konkurentide kohta, kuid Nibe juhtkond sellepärast mures polnud, kuna neil on ambitsiooni turuosa veelgi suurendada ja kui oled selles vallas juba üle 40 aasta turul olnud, siis see annab uute nimede ees eelise: eeskätt tugev bränd ja kvaliteetne toode. Nibe arvates on neil uute turule sisenejate ees 10–15 aasta pikkune edumaa, sest oma brändi ja kvaliteedi ülesehitamine võtab kaua aega. Kui kvaliteedile rõhku ei panda, siis klient pettub ning mingis punktis see teadmine hakkab laiemalt levima, vähendades tervel turul huvi nende toode järele. Kiire kasvuga kliimaseadmete turg muudab ilmselt ka ülevõtud ja ühinemised aktiivsemaks ning ka Nibe kavatseb selles vallas jätkata sobivate ettevõtete omandamist.

Kokkuvõttes püsib eeskätt just soojuspumpade turg Euroopas väga tugevana, millele lisaks on ka Põhja-Ameerika järjest suuremat panust andmas tänu paranevale kliimateadlikkusele ja IRA seadusele. Selleks, et turu nõudlust järgnevatel aastatel veelgi paremini rahuldada, avatakse uued tootmise tehased Saksamaal ja Rootsis. Piiravaks teguriks jääb lähikvartalitel endiselt teatud kriitliste komponentide kättesaadavus, mis saab ehk aasta teisel poole lahendatud.

Investorid võivad aktsia viimase aja langust vaadates olla rohkem mures turu võimaliku jahtumise (kuna energiakriis pole enam nii kriitiline) kui ka uute konkurentide pärast, kuid Nibe juhtkond esimese kohta turul mingeid märke ei näe ja konkurentsi ei karda, sest nad teavad enda kogemuse põhjal, et tugeva brändi ülesehitamine ja klientide rahulolu võitmine võtab minimaalselt 10 aastat aega.

Mõnevõrra on Nibe suhtarvud järele andnud, kaubeldes 36x 12 kuu ettevaatavat kasumit (joonisel lilla joon) ja 22x EV/12 kuu ettevaatavat EBITDAd (sinakas), kuid eeldavad sellistel tasemetel edaspidi siiski üsna plekituid tulemusi.

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon