VinFast
SPAC-iga ühinenud ja teisipäeval börsile tulnud Vietnami elektriautotootja VinFasti näol on tegemist heitliku ajalooga, kuid suuri eesmärke püüdva ettevõttega, kes tahab järgi jõuda Teslale ja kellel peaks nüüd olema piisavalt kapitali nii USA turule laienemiseks kui uue tehase ehitamiseks Põhja-Carolinas. Ettevõtte turuväärtus ulatub börsile tuleku järgselt 86 miljardi dollarini, suurenedes mitmekordselt võrrelduna ühinemise eelse 23 miljardi dollari suuruse väärtusega.
2017. aastal loodud VinFasti juhib kriisidest karastunud ja 2000-2008 aastatel Lehman Brothersi asepresidendina tuntud Mademe Thuy, kes enne kõnealuse ettevõtte juhtimist tegeles emaettevõttes Vingroup rahvusvaheliste investeeringute ja partnerluse alal. 2017. aastast hakkas ta juhtima grupi arendatud esimest autotehast Vietnamis, millest sündiski välja VinFast. Kui asutamisaastal müüs ettevõte oma koduturul vaid traditsioonilisi sisepõlemismootoriga autosid, nagu näiteks oma versioon BMW X5-st, siis nüüd on ettevõte võtnud rohelisema suuna, keskendudes üksnes täiselektriliste autode tootmisele ning turgude lõikes sihtides laiemat maailma. Sisepõlemismootoriga sõidukite tootmise lõpetas ettevõte 2022. aastal.
Lisaks elektrilistele sõiduautodele kuuluvad ettevõtte tooteportfelli ka mitmed muud elektrilised sõidukid, alustades tõukeratastest ja lõpetades bussidega. Kõige pikaajalisem kogemus on ettevõttel aga mopeedide ja tõukeratastega, mille tootmisega alustati 2018. aastal. 2019. aastal algas elektriliste sõiduautode tootmine ning 2020. aastal toodeti esimesed bussid. Ettevõte on 2022. aasta septembrikuu seisuga tarninud ühtekokku 88 tuhat autot, millest enamik siiski veel vaid sisepõlemismootoriga. Elektrilisi mopeede on samal ajal tarnitud aga 145 tuhat ühikut.
Laia tooteportfelli lipulaevaks peab ettevõte elektriliste maasturite tootesarja, kus VinFast näeb konkurentsieelist ja mille puhul on tal sisepõlemismootoriga autode tootmise ajast kõige suurem kogemuste pagas. Kuigi ettevõte müüb sõidukeid ülemaailmselt, on tema suurimateks turgudeks USA ja Kanada ning Euroopa. Kuid muidugi ka ettevõtte koduturg Vietnam. Konsultatsioonifirma ja turuanalüüse koostav Frost & Sullivan ootab, et VinFasti sihtturud suurenevad 2027. aastaks kokku 1,3 triljoni dollarini, mis tähendaks ligi 35 miljoni sõiduki tarnimist aastas.
Analüüsifirma prognooside kohaselt taastuvad ülemaailmsed elektriliste sõiduautode tarnemahud 2024. aastal pandeemiaeelsele tasemele, jõudes 2027. aastaks 76,8 miljoni ühikuni, peegeldades keskmiselt 3,1% kasvu aastas. USA ja Euroopa turud peaksid 2027. aastaks moodustama vastavalt 18,6% ja 23,2% maailmaturust, näidates seega kogu turuga üsna võrdväärset kasvutempot. Vietnami turu puhul oodatakse aga 2021-2027 aastatel keskmiselt 19,1% suurust aastakasvu, mis tähendab 2027. aastaks 1 miljoni sõiduki tarnimist.
Allikas: Frost & Sullivan
Elektriautode hinnaklasside lõikes näeb Frost & Sullivan kõige kiiremini kasvava segmendina pigem kallimapoolseid ehk enam kui 60 tuhat dollarit maksvaid sõidukeid, mille aastane tarne kasvab eelduste kohaselt 2021. aasta 6,3 miljonilt 9,3 miljoni ühikuni 2027. aastal, peegeldades keskmiselt 6,7% aastas. Selle hinnaklassi sõidukit pakuvad klientidele paremat kasutuskogemust nii sõiduomaduste, kujunduse kui lisandväärtusteenuste osas, seletades kiiremat kasvu kui turg üldiselt. Just seda segmenti sihib ka VinFast.
Sellega peaks enam kui 60 tuhat dollarit maksvate elektriautode turuosa jõudma 2027. aastaks rekordilise 37%-ni kogu aasta jooksul tarnitud elektriautodest. Kuna VinFasti kliendid saavad valida nii akuga elektriauto väljaostmise kui aku rentimise vahel, millest viimane võimaldab VinFastil sõiduki müügihinda vähendada 15% - 35% võrra, on ettevõttel võimalik kallimapoolsete sõidukite kättesaadavamaks muutmisega sihtida mõnevõrra laiemat tarbijaskonda.
VinFasti aktsiale kujunes esimene kauplemispäev edukaks, kerkides avanemishinna 22 dollari pealt sessiooni lõpuks enam kui 68% 37 dollarile ning viies ettevõtte turuväärtuse Black Spade Acquisitioniga kokkulepitud algse 23 miljardi dollari (10 dollarit aktsia kohta) pealt 86 miljardile dollarile. Kuna ettevõte kasvab kiiresti, avades uusi tehaseid ja suurendades oma osatähtsust USA turul, usub juhtkond, et 2024. aasta jooksul korraldatakse veel üks rahakaasamine.
Kuna hetkel on USA-s registreeritud vaid 137 VinFasti autot, on ettevõttel kasvuruumi palju, ehkki uus turustusstrateegia, 4 miljardi dollarilise tehase ehitamine Põhja-Carolinas ja uute mudelite turule toomine võiksid kasvule kaasa aidata. Kui varem müüs ettevõte sõidukeid otse tarbijale, siis nüüd kavatsetakse välisturgudel lisaks oma müügisaalidele appi võtta ka edasimüüjad, mis peaks samuti müüki toetama
Peamistest finantsnäitajatest vähenesid VinFasti tulud 2023. aasta esimeses kvartalis 49% ning puhaskahjum ulatus 598 miljoni dollarini, võrrelduna 2,1 miljardiga kogu 2022. aastal puhul. Esmapilgul nõrka müügitulu seletab sisepõlemismootoriga autode tootmise ja müügitegevuse lõpetamine ning täielikult keskendumine elektriautodele.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet