PayPal - eBay võti tulevikku? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

PayPal - eBay võti tulevikku?

Rasmus Noormägi

12.07.2013 09:09

Käesolev artikkel on jätkuks eelmisel nädalal avaldatud eBay’d tutvustavale kirjutisele (link siin). Kui eelmine nädal sai rohkem keskendutud ettevõtte ärimudelile, siis nüüd heidame pilgu eBay tuleviku peamisele katalüsaatorile, milleks peaks olema PayPal. Viimased mitu aastat on eBay müügitulude kasvust suurem osa tulnud maksete segmendist (joonis 1), kus figureerib üks suurem nimi PayPal koos teiste väiksematega (nt Bill Me Later ja Zong). PayPaliga on seotud siis suurem osa eBay tulevikupotentsiaalist, samas ei tasuks ära unustada ka sugugi vähem olulisemat nii-nimetatud turuplatsi segmenti (Marketplaces ehk eBay erinevad veebikeskkonnad) atraktiivsete võimalustega arenevates riikides.

PayPal on makselahendus, mille eBay omandas 2002. aastal $1,5 miljardi eest (eBay turuväärtus oli siis ca $18-19 miljardit ehk ligi 4 korda väiksem tänasest). Ülevõtmise ajal oli PayPal eBay oksjonikeskkonnas eelistatuim maksevahend, kui ca pool tehingutest tehti läbi PayPali. Viimases kvartalis tehti eBay keskkonnas ligi 65% maksetest PayPaliga. Kui vaadata vastupidist numbrit,  siis praegu moodustavad eBay keskkonnas tehtavad maksed veidi alla kolmandiku PayPali vahendatavatest maksetest ehk enamus PayPali maksetest (üle 2/3) tulevad eBay keskkonnast väljastpoolt. 2007. aastal olid need kaks numbrit veel võrdsed (joonis 2). Selle aasta I kv lõpuga kasutab PayPali ligi 128 miljonit inimest, kellest 50 miljonit asuvad USAs. Kõikide kasutajate peale tehti 2013. aasta esimese kolme kuu jooksul üle 682 miljoni tehingu koguväärtusega $41 miljardit. See teeb PayPali vahendatava makse suuruseks keskmiselt ca $60 dollarit ja kasutaja kohta tuleb kolme kuu kohta natukene üle 5 tehingu, mida ei ole just ülearu palju. Arvestades, et PayPali kasutatakse praegu enamasti ainult internetis, siis ei saaks öelda, et seda just vähe ka oleks (probleemiks on siinkohal võrdlusobjekti puudumine).

Joonis 1: eBay kahe olulisema segmendi müügitulud (miljonit $) ja nende kasv aasta baasil. Allikas: ettevõtte aruanded.

PayPali konto toimib sisuliselt nagu tavaline pangakonto – sellega saab raha ülekandeid teha ja vastu võtta; samuti on võimalik lasta väljastada endale maksekaart. Samas ei ole PayPal pank, sest nad ei võta hoiuseid ja ei anna laene. PayPali kasutajaks registreerumisel ühendatakse PayPali konto arveldusarve või pangakaardiga, maksmine toimub mobiiltelefoninumbri või e-posti aadressiga ja sinna juurde käiva PIN-koodiga. Tegu on täiesti kinnise süsteemiga, kus saab makseid teha ja vastu võtta üle maailma süsteemisiseselt. See tähendab, et nii makse vastuvõtjal (ehk kauba müüjal) kui makse tegijal (ehk kauba ostjal) peavad olema PayPalis registreeritud konto. Kinnine süsteem tähendab ka seda, et kõik tehingud on ainult eBay’le nähtavad, tehingu tegemiseks vajalikke andmeid ei jagata osapoolte vahel (peale e-posti aadressi või mobiilinumbri) ning PayPal annab ostjatele raha tagasi garantii eBay.com keskkonnas (ehk müüjale ei tehta enne ülakannet, kui klient on kinnitanud kauba kättesaamise).

Joonis 2: eBay vahendatud kaupade maht (GMV) ja PayPali maksete maht (TPV). Allikas: ettevõtte aruanded, Morgan Stanley.

PayPali ootused tuleviku osas võib jaotada kaheks, mis omavahel mõningal määral kattuvad: levimine maksevahendina füüsilistesse kohtadesse ja mobiili. Kui PayPal oli algselt ainult internetipõhine makselahendus, siis hiljutine partnerlus Discoveriga (USAs populaarsuselt kolmas kaardivõrgustik Visa ja Mastercardi järel) peaks kindlustama, et PayPali hakatakse üha rohkem kasutama ka füüsilistes müügikohtades (nii-nimetatud offline’s). Discoveri võrk katab ära ca 95% USA kaupmeestest, mis tähendab, et kõikides olulisemates kohtades peaks 2014. aasta lõpuks saama juba PayPaliga maksta, selle aasta lõpuks peaks olema võimalus pooltes kohtades. Discoveri sõnul aitab ühelt PayPal neil ühelt poolt juurde saada puuduolevad 5% kaupmeestest, teiselt poolt plaanitakse hea koostöö korral ka USAst välja vaadata. PayPal on öelnud, et sarnaseid kokkuleppeid suure tõenäosusega Visa ja Mastercardiga ei tehta, sest kaardimaksete kaks giganti pidavat olema üpriski järeleandmatud tingimuste osas. Discoveri juhatus oli selle aasta I kv konverentsikõnes PayPaliga koostöö osas igal juhul positiivselt meelestatud.

Tulles teise teguri ehk mobiili juurde, siis eelmisel aastal tehti mobiililt tehinguid eBay.com keskkonnas ligi $13 miljardi eest, aasta varem e 2011. aastal $6,5 miljardi eest. PayPali maksed mobiililt kasvasid eelmisel aasta 3,5 korda $14 miljardini, moodustades siiski alla 10% kogu maksetest (joonis 3). Esmakordselt avalikustas eBay, et viimati lõppenud kvartali 8,9 miljonist uuest eBay ja PayPali kliendist ligi kolmandik (2,8 mln) tuli neile läbi mobiiliseadmete. eBay juhi andmetel on eBay mobiilirakendust alla laetud üle 90 miljoni korra, võrdluseks on eBay’l viimase kvartali seisuga ligi 128 miljonit aktiivset kasutajat. Väidetavalt ostetakse iga 30 sekundi tagant mobiilirakenduse kaudu naiste käekott. Mobiilirakenduse edu peitub analüütikute hinnangul lihtsuses – PayPali kasutades on võimalik maksta eBay mobiilirakenduses praktiliselt ühe puudutusega.

Joonis 3: PayPali maksete maht (TPV) mobiililt ja kasv aasta baasil, miljardit $. Allikas: ettevõtte aruanded ja börsiteated.

Läbi eBay üksuste liikus 2012. aastal kaubandust (PayPal ja turuplatsi läbinud maksete ja kaubamahud koos) $175 miljardi eest. 2015. aastal ehk 3 aasta pärast ootab ettevõte antud näitajaks juba $300 miljardit (joonis 4). Turuplatsi vahendatud kaubanduse mahu osas oodatakse tõusu $75 miljardi juurest $110 miljardini, mis tähendab, et enamus kasvust peaks prognooside kohaselt tulema PayPalilt. Selleks, et antud numbrid realiseeruksid, peaksid 1) eBay’le kuuluvad keskkonnad arenevatel turgudel tugevalt kanda kinnitama ja 2) peab PayPal järgneva kahe-kolme aasta jooksul levima jõudsalt offline’i. Viimase punkti juures on aga rohkem kui üks küsimärk.

Joonis 4: eBay vahendatud kaubanduse maht 2012-2015 prognoos, miljardit $. Allikas: ettevõtte aruanded ja börsiteated.

Kui kaupmeestele on PayPali lahenduse kasutuselevõtmiseks argumendid olemas (klientidel üks maksevõimalus juures ilma lisainvesteeringute ja -seadmeteta; lisaks on maksete vastuvõtmisel tasude struktuur soodsam kui Visal või Mastercardil), siis kunde poolelt nii selgeid argumente pole offline’s. Internetis räägib PayPali kasuks turvalisus, mugavus, kiirus ja kindlus, aga offline’st rääkides ollakse täiesti tundmatus keskkonnas. Praegune valitud tee kujutab erinevate innovaatiliste lahenduste testimist tarbijate kasutajakogemuse rikastamiseks ning loodetakse, et mõni lahendus kogub piisavalt populaarsust, kust edasi minna.

Üks sellistest lahendustest on näiteks läbi PayPali kauba (teenuse) ettetellimise võimalus tänu millele ei peaks järjekorras ootama. Mai lõpust saab läbi PayPali mobiilirakenduse San Fransiscos üksikutes Jamba Juice’i müügikohtades mahlajoogi ette tellida ja ära maksta. Sarnaselt võiks üheks võimaluseks olla PayPaliga tasumine restoranis arve eest ilma arvet lauda toomata. New Yorkis ja jällegi San Fransiscos katsetatakse lahendust nimega eBay Now, kus läbi mobiilirakenduse tellitud kaup tuuakse soovitud kohta 1 tunni sees ( kõige enam tellitavamaks esemeks on muide mobiililaadija). Üldiselt toovad PayPali ja eBay lahendused uue kogemuse juurde tarbimisprotsessile, kuid keegi ei tea, kuidas meie, tarbijatena, need lahendused omaks võtame.

Vaatamata sellele, et PayPal on üks eelistatumaid makselahendusi internetis, Morningstari andmetel on USA 100-st suurimast interneti jaemüüjast 60-l on PayPali maksmisvõimalus, lendab PayPali suunas siiski palju kriitikanooli. Internetis võib leida ka täiesti eraldi PayPali halvustavaid veebilehti. PayPalile heidetakse ette, et maksmiseks viiakse klient ära kaupmehe keskkonnast PayPali omasse, vähest läbipaistvust ja tagasiside puudumist PayPali poolt (nt ebaõnnestunud maksete kohta ei saa põhjust teada), kesist klienditeenindust, vahendite kinni hoidmist (just eBay.com keskkonnas) jm. Osalt just seetõttu tuleb uusi ja kohati ebatraditsioonilisi makselahendusi praegu meeletult peale, lootes mõned PayPali rahulolematud kliendid endale saada. Nimed nagu Square, PayPali asutajate uus makselahendus Stripe ja rootslaste Klarna on veel praegu PayPalist kordades väiksemad, kuid kasvavad jõudsalt.

Iroonilisel kombel on PayPali ja eBay turuplatsi segmendi vahekord nagu kasvava lapse ja vanema suhe: tänu turuplatsi segmendile on PayPalile üldse saanud võimalikuks nii suureks kasvada, kuid tegelikult ei vajagi enam PayPal väga turuplatsi segmenti suuremaks levikuks. Kui tulla üldiselt e-kaubanduse turukasvu juurde, siis eBay juhi John Donahoe arvates ei ole tegu null-summa mänguga ja ruumi on mitmele suurele (eelkõige Amazon), arvestades, et globaalsel tasandil ei moodusta e-kaubandus veel kümnendikkugi kogutarbijakulutustest.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon