Kas Tesla jaoks on aeg küps? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Kas Tesla jaoks on aeg küps?

Nelli Janson

05.04.2011 12:05

Paralleelselt kütusehindade tõusuga on aina aktuaalsemaks muutunud elektriautode tulevik ning perspektiiv ja seda intensiivsemalt otsivad analüütikud ja investorid ettevõtet, mis maailma oma innovaatilise tootega energiakriisist päästaks. 

Tulevikutrendi tabamine on iga analüütiku soov ja eesmärk, kuid sellegipoolest nõuab oma idee välja ütlemine ja kaitsmine julgust ja suurt sisemist veendumust ning seda eriti just siis, kui konsensuse arvamus sellest totaalselt erineb. Just sellise out of the box nägemusega tuli möödunud nädalal välja Morgan Stanley autosektori analüütik Adam Jonas, kes andis elektriautodetootjale Tesla Motors (TSLA) „osta“ soovituse koos $70 hinnasihiga, mis pakub aktsia hetkehinda aluseks võttes üle 200%-list tõusuruumi. Mehe kõige positiivsema stsenaariumi järgi võiks tõusuruumi olla ka kuni 500%. Turul tekitas antud soovitus hulganisti elevust ning aktsia tõusis samal päeval 15%. Kirsiks tordile pakkus analüütik välja veel väite, et Teslast saab suuruselt neljas autotootja USA-s.

Juhin ka tähelepanu sellele, et Tesla pole Morgan Stanley jaoks hiljutine avastus ja TSLA-st, kui võimalikust $100 aktsiast rääkisid nad juba möödunud suvel, siis kui analüüsimaja alustas aktsia katmist „hoia“ soovitusega ja pikemalt kirjutasin sellest siin.

Võttes arvesse Obama plaani saada 2015. aastaks USA teedel miljon elektriautot (lähemalt sellest kirjutasin siin) ning bensiinile alternatiivse energiaallika leidmise olulisust, siis võib-olla polegi Morgan Stanley visioon selline kurioosum, kui esmapilgul tundub. Aga siiski, ärgem unustagem, et esiteks pole Tesla näol  tegemist Fordi ega General Motorsi taolise autotööstuse gigandiga ja teiseks pole ettevõte veel isegi mitte kasumisse jõudnud. Tahes tahtmata tekib nüüd küsimus, millele analüütik oma soovituses siis õigupoolest toetub?

Morgan Stanley peamiseks argumendiks on elektriautode turu jõuline kasv, mis hakkab tuure koguma just praegu. Nende hinnangul kasvab globaalne elektriautode osakaal  2015. aastaks 5,5%-ni ja 2025. aastaks 15%-ni.

Allikas: Morgan Stanley

Turu kasvu taga näevad nad eelkõige vajadust elektriautode järele sellistes suurlinnades nagu London, New York, Peking ja Los Angeles ning nende nägemuse kinnituseks teatas hiljuti näiteks ka BMW, et kavatseb oma kliendibaasi suurendama hakata just suurlinna elanike näol, sest nende arvates on sealne trend liikumas väikeste efektiivsete elektriautode suunas ja millest firma plaanib ka oma osa saada.

Sellest tulenevalt usuvad analüütikud, et Tesla autod lähevad masstootmisesse ning 2020. aastaks on ettevõte võimeline müüma $9,5 miljardi eest autosid (hinnaga ca $30 tuhat), mis annaks $1,2 miljardit kasumit ning $1 miljardi ulatuses vaba rahavoogu eeldusel, et selleks hetkeks on firma võitnud 3,6%-i suuruse turuosa. Alloleval graafikul on näha Tesla autode müügiprognoos kuni 2025. aastani.

 Allikas: Morgan Stanley

Masstootmine on analüütikute sõnul ka ettevõtte ainuke võimalus ellu jääda, sest vastasel juhul tabab Teslat varem või hiljem maksejõuetus ning allpool on näha, millises tempos firma raha põletab.

Allikas: Morgan Stanley

Analüütikute sõnul on äris ainult mõned asjad riskantsemad, kui alustada autode tootmist, eriti veel täiesti uue tehnoloogiaga. Kuid Morgan Stanley analüüsimeeskond on veendunud, et aeg on uute tulijate jaoks küps ning Teslast võib saada autotööstuses arvestatav tegija. Ettevõtte strateegiale lisab omakorda kredibiilsust  koostöö Daimleri, Toyota ja Panasonicuga.

Vaatamata sellele, et pikemas plaanis paistab analüütikute visioon olevat loogiline, sest nafta kui piiratud loodusliku ressursi staatus ei tohiks enam kellelegi üllatus olla ning tänapäeva mugavustega harjunud inimene pole mingil juhul nõus oma neljarattalisest sõbrast loobuma, aga vaadates ideed ettevõttepõhiselt, tunnistavad ka analüütikud ise, et investeerimisteesina kätkeb TSLA endas ohtralt riske.

Kui Tesla Model S-i turule toomisega peaks ette tulema mis tahes sorti takistusi või tagasilööke, kahjustab see märkimisväärselt firma võimet olla osaline elektriautode massturul. Teiseks on elektriautode tulevikule panustamas ka suured autotootjad ja on juba tulnud või kohe tulemas turule oma mudeliga. Kuna Morgan Stanley visioon põhineb suures osas elektriautode turu kiire kasvu põhjal, siis on äärmiselt oluline ja vajalik ka valitsusepoolne toetus, sest ilma vajaliku infrastruktuurita on elektriautode masskasutamine sisuliselt võimatu ning ilma subsiidiumiteta jääb elektriauto hind tavatarbija jaoks liiga kõrgeks.

Antud hetkel utoopilisena tunduv $70 hinnasiht TSLA aktsiale ei ole Morgan Stanley analüüsimeeskonna jaoks sugugi ülemine piir. Nende arvates võiks aktsia maksta ka $135 ja seda eeldusel, et ettevõte suudab endale elektriautode turust haarata suurema turuosa ning kasvaks alates 2020. aastast 7% pealt 2025. aastaks 21%-ni, keskmine müügihind jääks endiselt $30 000 juurde ning tasakaalupunkt saavutataks juba 2013. aastaks.

Olgu öeldud, et Tesla potentsiaal on silma jäänud ka teistele ning näiteks on sfgate.com veebilehel avaldatud väga põhjalik artikkel Tesla võimalustest ja riskidest. Ka selles artiklis tunnustatakse firma unikaalset tehnoloogiat ning lühikese aja jooksul loodud head mainet, mis lubab eeldada, et firma Model S saavutab müügiedu. Samas tuuakse artiklis välja ka ohud, millega firma silmitsi seisab ning üheks neist on kindlasti raha.

Hetkel võib olla kindel, et üleminek bensiinimootoriga autodelt toimub, aga kas asenduseks saab just elektriauto on hetkel keeruline öelda ja seetõttu on suurtel autotootjatel olemas eelis piisava finantspuhvri näol, mis lubab neil oodata momenti, mil turul on toimunud selge pööre elektriautode suunas, aga kahjuks TSLA-l seda luksust pole ning firma peab oma Model S-ga välja minema täispangale ning lootma, et nende ajastus on õige.

Jätan pikemalt peatumata probleemidel, mis väikese autotootjaga veel kaasas käivad nagu järelteeninduspunktide ja edasimüüjate vähesus ning jaotuskanalite puudus, aga tooks välja veel ühe artiklis rõhutatud asjaolu. Nimelt usuvad artikli autorid, et isegi siis, kui Teslal ei peaks kõik kulgema veatult ning tuleb ette ootamatuid tagasilööke (mis on enam kui tõenäoline), siis tänaseks on suutnud firma luua juba nii hea maine, et koos oma innovaatiliste tehnoloogialahendustega on ettevõte vägagi atraktiivne ülevõtukandidaat. Lisaks sellele on Tesla nimel sadu patente, mis säästaks suurtel autotootjatel hulka raha ning vaeva, kui koos firma ülevõtuga saaks võtta kasutusele ka Tesla tehnoloogia.

Kokkuvõtteks ütleks, et kahtlemata on Tesla näol üliriskantse investeeringuga, kuna takistusi, millesse ettevõte oma teel takerduda võib on isegi liiga palju ja küsimusi rohkem kui kellelgi vastuseid, aga ehk tõesti on elektriautode turg stardiks valmis?

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.


Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon